Engelskt namn: Governance and Organisation
Denna kursplan gäller: 2024-01-01 och tillsvidare
Kurskod: 2IP050
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Idrottspedagogik: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen
Beslutad av: Prefekten, 2024-10-08
Idrottspedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang inom idrottens område. Inom det idrottspedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, socialisation, utbildning, lärande, undervisning styrning, organisering och ledning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen behandlar styrning och organisering som idrottspedagogiska påverkansprocesser. Inom ramen för dessa behandlas styrning- och organiseringsprinciper inom idrottens område samt teorier och perspektiv för att förstå dem. Aktuella frågor används för att belysa och problematisera styrnings- och organiseringsmekanismer som underlag för verksamhetsutveckling. För att kunna ta ställning till och reflektera över utvecklingsstrategier i förhållande till de frågor som aktualiserats tränas dokumentanalys som vetenskaplig metod.
Styrning och organisering, 7,5 hp
Governance and organisation, 7,5 credits
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier, gruppövningar samt handledning. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Undervisningen i vissa kursmoment/delar av moment kan ges på engelska.
Kursen examineras genom följande inslag:
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på skriftlig individuell digital salstentamen tentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Samhällsvetenskapliga metoder
Bryman Alan, Nilsson Björn
Upplaga 3 : Stockholm : Liber : [2018] : 877 sidor :
ISBN: 978-91-47-11206-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G.
Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna
2., [omarbetade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 111 s. :
ISBN: 9789144068879
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fahlén Josef
The trust-mistrust dynamic in the public governance of sport: exploring the legitimacy of performance measurement systems through end-users perceptions
Ingår i:
International Journal of Sport Policy and Politics
Taylor & Francis : 9 : sid. 707-722 :
Obligatorisk
Resisting self-regulation: an analysis of sport policy programme making and implementation in Sweden
Fahlén Josef, Eliasson Inger, Wickman Kim
Ingår i:
International Journal of Sport Policy and Politics
Taylor & Francis : 7 : sid. 391-406 :
Obligatorisk
(Re)conceptualizing institutional change in sport management contexts: the unintended consequences of sport organizations everyday life
Fahlén Josef, Stenling Cecilia
Ingår i:
International Journal of Sport Policy and Politics
Taylor & Francis : 19 : sid. 265-285 :
Obligatorisk
Hur moderna organisationer fungerar
Jacobsen Dag Ingvar, Thorsvik Jan, Sandin Gunnar, Larson Per
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 493 sidor :
ISBN: 9789144150956
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Same same but different? Exploring the organizational identities of Swedish voluntary sports: Possible implications of sports clubs self-identification for their role as implementers of policy objectives
Stenling Cecilia, Fahlén Josef
Ingår i:
International review for the sociology of sport
London : Sage : 1999- : 51 : sid. 867-883 :
Obligatorisk
Professionalization and its consequences: how active advocacy may undermine democracy
Stenling Cecilia, Sam Michael
Ingår i:
European sport management quarterly
2001- : A-head-of-print DOI: https://doi.org/10.1080/16184742.2019.1637915 :
Obligatorisk
Läsanvisning: sid. 557-597