Engelskt namn: Strategic Marketing Management
Denna kursplan gäller: 2025-08-18 och tillsvidare
Kurskod: 2BA403
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-10-24
Denna marknadsföringskurs är avsedd för studenter som vill utöka sin kunskap kring strategisk marknadsföringsledning, och kring teorier och metoder för avancerad analys av konsumentmarknader. De avslutande momenten inom denna kurs fokuserar på avancerad marknadsanalys, samt utveckling av färdigheter inom varumärkesarbete och beslutsfattande. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Kursövergripande förväntat studieresultat:
Nedanstående moduler ingår i kursen:
Modul 1. Marknadsföringsstrategi och hållbarhet, 7,5 hp
Modulen belyser företags strategiska marknadsföringsutmaningar i ett nutida samhälle. Modulen bidrar till en förståelse för hur kontexten där organisationen bedriver sin verksamhet påverkar val och implementering av olika strategier. I modulen presenteras olika tillämpningar av marknadsstrategier i en strategisk process. Studenterna tränas i att tänka strategiskt både utifrån interna och externa perspektiv, och med hänsyn till hållbarhetsfrågor.
Mål (förväntade studieresultat):
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
Undervisningens uppläggning:
Utöver föreläsningar stöds lärandet genom case och case-seminarier. Modulen består till stor del av självstudier, vilket innebär studier av anvisade litteratur. Modulen integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som bygger på aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under modulen blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella teams och ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur studenter undviker plagiat och fusk.
Examination:
Examinationen sker genom två skriftliga individuella salstentamen och genom en skriftlig uppgift som genomförs i grupp samt muntlig presentation. Modulen inkluderar även ett individuellt online-test om etik och ett akademiskt förhållningssätt. Se även examination för hela kursen nedan.
Modul 2. Konsumentbeteende, 7,5 hp
För att företag skall kunna vara framgångsrika i sin marknadsföring, är det viktigt att ha kunskap om konsumentbeteende. Modulen belyser konsumentens interna processer och hur kunskap om dessa kan vara till hjälp för företaget att välja passande marknadsföringsstrategier. Teoretiska modeller inom marknadsföring som behövs för att analysera konsumentbeteende, praktiska exempel samt forskning inom konsumentbeteende diskuteras under modulen.
Mål (förväntade studieresultat):
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
Undervisningens uppläggning:
Lärandet stöds genom interaktiva föreläsningar och seminarier. Inläsning av kurslitteratur och föreläsningar har som syfte att komplettera varandra. Seminarierna syftar till att hjälpa studenterna att utveckla en god förståelse för vad konsumentbeteende handlar om för att kunna tillämpa denna kunskap i modulens olika uppgifter.
Examination:
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.
Modul 3. Digital marknadsföring, 7,5 hp
Modulen ger en fördjupad förståelse för digitala marknadsföringsstrategier och deras implementering i en konkurrensutsatt miljö. Modulen är utformat i syfte att förse studenterna med begrepp och verktyg för att kunna hantera marknadsföring i den moderna digitala miljön, och att erbjuda studenterna träning i att formulera och implementera digitala marknadsföringsstrategier. I modulen ingår därför en omfattande simuleringsövning, som ger möjlighet till utveckling av färdigheter i att formulera och implementera marknadsföringsbeslut i en realistisk och datarik miljö. Studenterna kommer att lära sig att analysera digitalt konsumentbeteende, använda big data för målinriktad marknadsföring och utveckla omfattande digitala marknadsföringsstrategier. De huvudområden som berörs specifikt är efterfrågeprocesser, segmentering, positionering, introduktion av nya produkter och resursfördelning. Modulen ger också möjligheter att förstå hur marknadsundersökningar och olika marknadsföringsindikatorer kan användas vid strategiska och operativa beslut om digital marknadsföring.
Mål (förväntade studieresultat):
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
Undervisningens uppläggning:
Lärandet stöds av en affärsimulering där studenterna bildar simulerade företag och fattar digitala marknadsföringsbeslut. Modulen innehåller också interaktiva föreläsningar och seminarier.
Examination:
Examinationen sker genom skriftlig individuell salstentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.
Modul 4. Brand management, 7,5 hp
Marknadsförare måste kunna utforma framtida strategier för varumärkesbyggande i företagets alla funktioner och verksamheter. Den omgivande miljön, utmaningarna och möjligheterna förändras över tid, och marknadsplaner betraktas som viktiga verktyg för att hjälpa marknadsförare i att förstå dynamiken i omvärlden och i organisationer. I modulen deltar studenterna i en varumärkesbyggande process som kräver att de agerar baserat på kunskap som de tillägnat sig i denna modul såväl som i tidigare moduler och deltar i att utveckla en marknadsplan för ett företag eller organisation.
Mål (förväntade studieresultat):
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna
Undervisningens uppläggning:
Lärandet stöds genom arbete med att utveckla en marknadsplan för ett verkligt företag eller organisation. Detta innebär att studenterna arbetar i grupp som konsultteam med utveckling av en marknadsplan. Grupperna arbetar självständigt men i dialog med representanter från företaget/organisationen. Studenterna får regelbunden handledning från lärare genom workshops och seminarier.
Examination:
Examinationen sker genom en skriftlig individuell hemtentamen och genom skriftliga uppgifter som genomförs individuellt och i grupp samt genom muntlig presentation. Se även examination för hela kursen nedan.
Se respektive modul.
90 hp varav 60 hp företagsekonomi eller motsvarande varav minst 7,5 hp marknadsföring. Gymnasium Engelska B/6.
Se respektive modul.
Kursen examineras på engelska. Alla examinationer måste vara godkända för att få godkänt betyg på modul och kurs. Se även ovan under respektive modul.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moduler måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoduler. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.
Anpassningar
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Akademisk integritet och fusk
Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.
Tillgodoräknande
En student som anser sig ha kunskaper från tidigare relevanta studier eller yrkeserfarenheter som kan motsvara kurs eller del av kurs, kan ansöka om tillgodoräknande. Ett beviljat tillgodoräknande innebär att studenten inte behöver läsa den eller de delar av utbildningen som beslutet omfattar. Information om tillgodoräknande hittas på Umeå universitets hemsida.
Denna kurs överlappar hel eller delvis kurserna 2FE177, 2FE199, 2FE193, 2FE179, 2BA417, 2BA412, 2BA408 och kan därför inte kan tas med (till sitt fulla poängtal) i examen tillsammans med denna kurs.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.
Denna webbplats använder kakor (cookies) som lagras i din webbläsare. Vissa kakor är nödvändiga för att sidan ska fungera korrekt och andra är valbara. Du väljer vilka du vill tillåta.