"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.

Strategic Entrepreneurship, Networks and Internationalisation

  • Antal högskolepoäng 15 hp
  • Nivå Avancerad nivå
  • Starttid Hösttermin 2025

Om kursen

Kursen är avsedd för studenter som vill bli entreprenörer, chefer eller projektledare med inriktning mot (internationell) affärsutveckling. Kurser ger fördjupad teoretisk och praktisk kunskap om strategi, innovation, entreprenörskap, nätverkande och affärstillväxt, och samtidigt integreras internationaliserings- och hållbarhetsaspekter systematiskt. Syftet är att utveckla kunskap och förmågor för att agera på affärsmöjligheter och samhälleliga möjligheter, behov och utmaningar för att utveckla framgångsrika verksamheter och innovationer i en global och föränderlig affärsmiljö. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.

Kursen består av två moduler:

Modul 1. Strategiska perspektiv, 7,5 hp
Modulen belyser nyckelfrågor för organisationer i en globaliserad värld. Studenterna kommer att tillägna sig en interdisciplinär förståelse för den miljö där företag bedriver sin verksamhet och hur denna kontext påverkas av olika händelser och processer. Alternativa teoretiska perspektiv på strategi presenteras för att ge en allsidig plattform för kommande moment. Studenterna tränas i strategiskt tänkande både utifrån interna och externa perspektiv. Modulen integrerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i en lärandemiljö som kännetecknas av aktivt deltagande, både individuellt och i grupp. Under modulen tränas studenterna i att göra strategiska analyser, identifiera handlingsalternativ, och rekommendera lämpliga lösningar som är grundade i litteraturen såväl som genomförbara. Under modulen blir studenterna också introducerade till metoder för arbete i internationella team och ett akademiskt förhållningssätt, t.ex. referensteknik eller hur man undviker plagiat och fusk.

Modul 2. Leda nätverk och internationalisering, 7,5 hp
I den internationella affärsmiljön möter organisationer konkurrens från både etablerade aktörer och nya aktörer vilket innebär att chefer och ledare måste utforma strategier för att samarbeta såväl som att konkurrera. Denna modul fokuserar på hur företag kan utveckla affärsmässiga förmågor kopplade till internationalisering, olika typer av affärsrelationer samt nätverkande. Detta omfattar att bygga, underhålla och stödja företag med olika former av internationaliseringsverksamhet, joint ventures, allianser och nätverk, i en komplex omvärld. Studenterna kommer att analysera och utveckla strategier för internationalisering och nätverksrelationer genom fallstudier.

Anmälan och behörighet

Strategic Entrepreneurship, Networks and Internationalisation, 15 hp

Det finns inga tidigare terminer för kursen Hösttermin 2025 Det finns inga senare terminer för kursen

Startar

1 september 2025

Slutar

2 november 2025

Studieort

Umeå

Undervisningsspråk

Engelska

Studieform

Dagtid, 100%

Behörighetskrav

90 hp varav 60 hp företagsekonomi. Gymnasium: Engelska B/6.

Urval

Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp) Sökande inom vissa program vid Umeå universitet har platsgaranti till denna kurs. Antalet platser för fristående kurs kan därför bli begränsat.

Studieavgift

Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz. Anmälningsavgift: 900 kr. Studieavgift, första inbetalningen: 24 150 kr. Total studieavgift: 24 150 kr. Anmälnings- och studieavgifter

Anmälningskod

UMU-24816

Anmälan

Du kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 17 mars 2025 klockan 09:00. Sista anmälningsdag är den 15 april 2025.

Kontaktformulär

Kontaktformulär

Tänk på att universitetet är en statlig myndighet och att det du skriver här kan bli en allmän handling. Var därför försiktig med att skriva känsliga eller personliga frågor här i kontaktformuläret. Alla uppgifter behandlas enligt dataskyddsförordningen (GDPR)

Kontaktperson för kursen är:
Studievägledare Företagsekonomi