Engelskt namn: Stuttering
Denna kursplan gäller: 2024-03-25 och tillsvidare
Kurskod: 3LO063
Högskolepoäng: 4,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-06-14
Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2023-09-13
Kursen innebär en fördjupning av kunskaper och färdigheter förvärvade på grundnivå inom huvudområdena logopedi, medicin, lingvistik och psykologi och skall ytterligare utveckla studentens förmåga att självständigt integrera och använda dessa såväl i teori som vid klinisk tillämpning. Följande aspekter behandlas
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna:
Färdighet och förmåga
Studenten ska kunna:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska kunna:
Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-4 (120 hp) samt genomgångna kurser i termin 5 eller motsvarande. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, kliniska seminarier, workshops, laborationer och gruppövningar. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktivt deltagande och är obligatoriska. I de fall obligatoriska undervisningsmomenten inte kan upprepas ersätts de med annan uppgift, vars omfattning och innehåll står i proportion till det missade obligatoriska momentet I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig salstenteamen och muntliga redovisningar i samband med patientfallsseminarier. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Logopedi
Lyons Lena, Hartelius Lena
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 540 s. :
ISBN: 978-91-44-03886-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Sid 433-456
Cluttering : current views on its nature, diagnosis, and treatment
Van Zaalen Yvonne., Reichel Isabella.
Bloomington, IN : IUniverse Inc : 2015. : xviii, 291 p. :
ISBN: 9781491743263
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Stuttering : foundations and clinical applications
Yairi Ehud, Seery Carol H.
Third edition. : San Diego, CA : Plural Publishing, Inc. : [2023] : pages cm :
ISBN: 9781635503555
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar, stencilier och informationsmaterial, ca 200 sidor
Kliniska riktlinjer för logopediska insatser vid stamning och stamningsproblematik
Grundström Pernilla, Lindström Elisabeth, Lundström Cecilia, Pihlgren Agneta, Samson Ineke
Svenska Logopedförbundet :
Länk
How to talk so kids will listen & listen so kids will talk
Faber Adele, Mazlish Elaine, Coe Kimberley Ann
1. Scribner ed. : New York : Scribner : 2012 : 345 s. :
ISBN: 9781451663884
Se Umeå UB:s söktjänst
Guitar Barry
Stuttering : an integrated approach to its nature and treatment
Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2019] : x, 419 pages :
ISBN: 9781496346124
Se Umeå UB:s söktjänst