"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Språk-, skriv- och läsutveckling för speciallärare, 30 hp

Engelskt namn: Language and Literacy Development for Special Needs Education

Denna kursplan gäller: 2024-12-30 och tillsvidare

Kurskod: 6SD027

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Språkdidaktik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-09-05

Innehåll

Kursens övergripande syfte är att med en teoretisk förankring i språkpsykologiska och sociokulturella perspektiv utveckla den studerandes kunskap om och förståelse för barns och elevers språk-, skriv- och lässvårigheter i en skolkontext. Inom kursen tränas färdigheter i att kartlägga, förändra och utveckla lärmiljöer i syfte att stödja alla barns språk-, skriv- och läsutveckling, samt lärande. Vidare ska den studerande tillägna sig förmåga att självständigt genomföra och tolka läs- och skrivutredningar, samt implementera elevanpassade insatser utifrån utredningens utfall på individ-, grupp- och skolnivå. Dessutom syftar kursen till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt, och en professionsutveckling av speciallärarens praktik.

Kursen är indelad i fyra delkurser:
Delkurs 1. Läs- och skrivsvårigheter (9 hp)
Delkurs 2. Muntlig språklig förmåga, språklig sårbarhet och språkstörning (8,5 hp)
Delkurs 3. Att analysera och kommunicera en läs- och skrivutredning (6 hp)
Delkurs 4. Didaktiska insatser vid språk-, skriv- och lässvårigheter (6,5 hp)

 

Förväntade studieresultat

Delkurs 1. Läs- och skrivsvårigheter (9 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • kunna definiera och tillämpa centrala begrepp relaterade till läs- och skrivutveckling
  • visa kunskap om läs- och skrivsvårigheters orsaker och uttryck utifrån aktuell forskning
  • kunna redogöra för läs- och skrivsvårigheters uttryck vid neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
  • visa grundläggande kunskaper om normrelaterade och kriterierelaterade tests psykometriska egenskaper
  • visa förståelse för vilka förmågor inom läsning och skrivande som bör bedömas i en läs- och skrivutredning  

Färdighet och förmåga

  • kunna genomföra tester av en elevs läsförståelse, avkodning och stavning samt sammanställa och presentera resultat från dessa
  • kunna analysera elevers skriftliga produktion

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna kritiskt diskutera tester som används för att bedöma elevers läs- och skrivförmågor.

Delkurs 2. Muntlig språklig förmåga, språklig sårbarhet och språkstörning (8,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande

Kunskap och förståelse

  • kunna definiera och tillämpa centrala begrepp relaterade till språk- och talutveckling
  • kunna beskriva hur språkligt relaterade funktionsnedsättningar kan ta sig uttryck i barns och elevers språk och kommunikation
  • kunna redogöra för språkliga förmågor som är av relevans för läs- och skrivutveckling
  • visa förståelse för språklig sårbarhet som ett sociokulturellt och kontextuellt begrepp
  • visa förståelse för vilka språkliga och kognitiva förmågor som bör bedömas i en läs- och skrivutredning

Färdighet och förmåga

  • kunna motivera val av testmaterial för språkliga och kognitiva förmågor i utredning av en elev i läs- och skrivsvårigheter i relation till elevens ålder och utvecklingsnivå
  • kunna genomföra tester av en elevs fonologiska bearbetning samt språkliga och kognitiva förmågor och sammanställa och presentera resultat från dessa
  • visa förmåga att tillämpa lingvistisk begreppskunskap samt kunskap om typisk utveckling och om språkliga svårigheter i analys av elevers muntliga produktion

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna kritiskt diskutera och värdera tester som används för att bedöma elevers språkliga förmågor utifrån deras psykometriska och språkpsykologiska egenskaper.

Delkurs 3. Att analysera och kommunicera en läs- och skrivutredning (6 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • visa fördjupad förståelse för hur fonologisk bearbetning, morfologisk medvetenhet, ordförråd, hörförståelse samt muntlig uttrycksförmåga relaterar till läs- och skrivförmåga

Färdighet och förmåga

  • kunna analysera resultatet i en läs- och skrivutredning mot bakgrund av kunskap om hur olika språkliga och kognitiva förmågor påverkar olika komponenter i läsning och skrivande
  • kunna tolka utfallet i en läs- och skrivutredning i relation till elevens lärmiljö, samt i relation till elevens och vårdnadshavarnas erfarenheter
  • muntligt och skriftligt, på ett mottagaranpassat språk, kunna kommunicera utfallet i en läs- och skrivutredning och härigenom praktisera rollen som kvalificerad samtalspartner

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kunna kritiskt diskutera och värdera när och varför en läs- och skrivutredning bör genomföras och härvid beakta elevens och vårdnadshavarnas behov och situation
  • utifrån analys av en läs- och skrivutredning ta ställning till konsekvenserna för elevens lärande och möjlighet att nå läroplanens mål
  • visa förmåga att bedöma när en elev i läs- och skrivsvårigheter kan vara i behov av ytterligare utredningar hos annan profession eller vårdinrättning
  • visa förmåga att värdera olika etiska aspekter vid muntlig och skriftlig kommunikation om utfallet i genomförd läs- och skrivutredning.

Delkurs 4. Didaktiska insatser vid språk-, skriv- och lässvårigheter (6,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna

Kunskap och förståelse

  • visa kunskap om aktuella evidensbaserade undervisningspraktiker och metoder för att främja elevers lärande och sociala samspel vid språk-, läs- och skrivsvårigheter
  • visa kunskap om bedömningsfrågor och betygsättning vid språk-, läs- och skrivsvårigheter

Färdighet och förmåga

  • analysera lärmiljöer med avseende på språklig tillgänglighet
  • visa förmåga att undanröja hinder och svårigheter för elever med språk-, läs- och skrivsvårigheter på individ- och gruppnivå
  • visa förmåga att utveckla lärmiljön så att den främjar alla elevers språk-, läs- och skrivutveckling
  • visa förmåga att planera och genomföra didaktiska insatser i relation till utfall i genomförd läs- och skrivutredning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • visa förmåga att i den didaktiska verksamheten göra bedömningar utifrån etiska aspekter.

Behörighetskrav

Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt Univ: Lärarexamen som inkluderar eller kompletterats med lägst 30 hp svenska eller läs- och skrivinlärning samt vidare Introduktion till det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp samt modul 1 och 2 från Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. I samtliga delkurser ingår verksamhetsförlagda uppgifter i form av en fallstudie där en elev med svårigheter inom området språk/läs/skriv följs under terminen. De verksamhetsförlagda utbildningsmomenten är obligatoriska.

Examination

Delkurs 1. Läs- och skrivsvårigheter (9 hp)
Examination sker genom bedömning av ett individuellt kunskapsquiz (1 hp), en muntlig tentamen som genomförs i grupp (2 hp), tre seminarier som genomförs i grupp (2,5 hp), en individuell skriftlig textanalysuppgift (1 hp) samt en individuell skriftlig redovisning av genomförda delar av utredning (2,5 hp).

Quiz, muntlig tentamen samt seminarier bedöms med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). De skriftliga uppgifterna bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Delkurs 2. Muntlig språklig förmåga, språklig sårbarhet och språkstörning (8,5 hp)
Examination sker genom bedömning av ett individuellt kunskapsquiz (1 hp), en muntlig tentamen som genomförs i grupp (2 hp), två seminarier varav det ena genomförs i grupp och det andra i form av en asynkron diskussion (1,5 hp), en individuell skriftlig transkriptions- och analysuppgift (1,5 hp) samt en individuell skriftlig redovisning av genomförda delar av utredning (2,5 hp).

Quiz, muntlig tentamen samt seminarier bedöms med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). De skriftliga uppgifterna bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).

Delkurs 3. Att analysera och kommunicera en läs- och skrivutredning (6 hp)
Examination sker genom bedömning av deltagande i seminarier (1,5 hp) samt muntlig och skriftlig redovisning av genomförd utredning (4,5 hp).

Seminarier bedöms med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Redovisningen av genomförd utredning bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Antalet examinationstillfällen på redovisningen av genomförd utredning är begränsat till fem.

Delkurs 4. Didaktiska insatser vid språk-, skriv- och lässvårigheter (6,5 hp)
Examination sker genom bedömning av deltagande i seminarier (1,5 hp), en skriftlig rapport av en genomförd klassrumsobservation (2,5 hp) samt en skriftlig rapport (2,5 hp) baserad på genomförd pedagogisk kartläggning och insats.

Seminarierna bedöms med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). De skriftliga uppgifterna bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd, (U). 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på prov om sammanlagt lägst 12 hp.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Övriga föreskrifter

Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. För praktik/VFU garanteras minst ett provtillfälle (inklusive ordinarie provtillfälle).

Litteratur

Giltig från: 2025 vecka 1

Kurslitteratur

Delkurs 1. Läs- och skrivsvårigheter

Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Bruce Barbro, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2024] : 312 sidor :
ISBN: 9789144176420
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Exekutiva förmågor och läsförståelse
Cartwright Kelly B., Lundsgård Nils-Martin
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 337 sidor :
ISBN: 9789144113418
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Dyslexi : från teori till praktik
Høien Torleiv, Lundberg Ingvar, Nilsdotter Måna
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 336 s. :
ISBN: 978-91-27-13468-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
ISBN: 9781292021980
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Alternativt nedanstående upplaga.

Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Boston : Pearson : cop. 2012 : xvi, 303 p. :
ISBN: 9780137072774
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läsförståelse : insikt och undervisning
Oakhill Jane, Cain Kate, Elbro Carsten, Thurban Christian
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 192 sidor :
ISBN: 9789147122721
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar samt testmanualer och testmaterial tillkommer enligt lärarens anvisningar.

Delkurs 2. Muntlig språklig förmåga, språklig sårbarhet och språkstörning

Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Bruce Barbro, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2024] : 312 sidor :
ISBN: 9789144176420
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bruce Barbro
Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 240 sidor :
ISBN: 9789144138824
Se Umeå UB:s söktjänst

Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
ISBN: 9781292021980
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Alternativt annan upplaga, se delkurs 1.

Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 1: Fonologi, grammatik, lexikon
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund: Studentlitteratur, ISBN:978-91-44-01771-6 LIBRIS-ID:9933760 : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Delar enligt lärarens anvisningar

Språkutveckling och språkstörning hos barn. : teorier, utveckling och svårigheter D. 2 Pragmatik
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 536 s. :
ISBN: 9789144017648
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar enligt lärarens anvisningar

Nippold Marilyn A.
Language sampling with children and adolescents : implications for intervention
Third edition. : San Diego, CA : Plural Publishing, Inc. : [2021] : pages cm :
ISBN: 9781635502763
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eller tidigare upplaga (2014)

Språkutveckling och språkstörning hos barn : Del 3 Flerspråkighet - utveckling och svårigheter
Salameh Eva-Kristina, Nettelbladt Ulrika
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 404 sidor :
ISBN: 9789144097121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar enligt lärarens anvisningar

Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar samt testmanualer och testmaterial tillkommer enligt lärares anvisningar.

Delkurs 3. Att analysera och kommunicera en läs- och skrivutredning

Professionellt föräldrasamarbete
Jensen Elsebeth, Jensen Helle, Claesdotter Annika
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-09368-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
ISBN: 9781292021980
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Alternativt annan upplaga, se delkurs 1.

Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar samt testmanualer och testmaterial tillkommer enligt anvisningar.

Delkurs 4. Didaktiska insatser vid språk-, skriv- och lässvårigheter

Bringing words to life : robust vocabulary instruction
Beck Isabel L., McKeown Margaret G., Kucan Linda.
2nd ed. : New York : The Guilford Press : 2013. : xiv, 210 p. :
ISBN: 978-1-4625-0816-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Bjørndal Cato R. P.
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 186 sidor :
ISBN: 9789147127832
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Input/Assisterande teknik och lärverktyg : Digitalt stöd för elevens språk-
Eklöf Erica, Kristensson Johanna
Natur & Kultur Läromedel : 2021 : 119 sidor :
ISBN: 9789127460072
Se Umeå UB:s söktjänst

Språkinriktad undervisning : en handbok
Hajer Maaike, Meestringa Theun, Löthagen Annika, Verwijst Ylva
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2014 : 245 s. :
ISBN: 9789173828697
Se Umeå UB:s söktjänst

Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
ISBN: 9781292021980
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Alternativt annan upplaga, se delkurs 1.

Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverket : 2022 :
Länk Skolverket
Obligatorisk

Lära barn att läsa : vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
Eriksson Jessica, Fridolfsson Inger, Frylmark Astrid, Grönvall Fransson Camilla, Gustafson Stefan, Hallin Anna Eva, Hellman Christina, Herkner Birgitta, Häggström Ingrid, Ingvar Martin, Jacobson Christer, Johansson Annelie K, Persson Ulla-Britt, Sandberg Ing-Marie, Elbro Carsten, Engborg Annsofie, Norén Sofia
Tredje upplagan : [Stockholm] : LegiLexi : [2022] : 245 sidor :
ISBN: 9789198426441
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar tillkommer enligt anvisningar.

Fördjupning

Något av följande alternativ

Westlund Barbro
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 355 s. :
ISBN: 9789127428393
Se Umeå UB:s söktjänst

Westlund Barbro
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : mellanstadiet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 280 s. :
ISBN: 9789127135987
Se Umeå UB:s söktjänst

Westlund Barbro
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 303 sidor :
ISBN: 9789127136007
Se Umeå UB:s söktjänst