Engelskt namn: Language and Literacy Development for Special Needs Education
Denna kursplan gäller: 2024-12-30 och tillsvidare
Kurskod: 6SD027
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Språkdidaktik: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för språkstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-09-05
Kursens övergripande syfte är att med en teoretisk förankring i språkpsykologiska och sociokulturella perspektiv utveckla den studerandes kunskap om och förståelse för barns och elevers språk-, skriv- och lässvårigheter i en skolkontext. Inom kursen tränas färdigheter i att kartlägga, förändra och utveckla lärmiljöer i syfte att stödja alla barns språk-, skriv- och läsutveckling, samt lärande. Vidare ska den studerande tillägna sig förmåga att självständigt genomföra och tolka läs- och skrivutredningar, samt implementera elevanpassade insatser utifrån utredningens utfall på individ-, grupp- och skolnivå. Dessutom syftar kursen till att utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt, och en professionsutveckling av speciallärarens praktik.
Kursen är indelad i fyra delkurser:
Delkurs 1. Läs- och skrivsvårigheter (9 hp)
Delkurs 2. Muntlig språklig förmåga, språklig sårbarhet och språkstörning (8,5 hp)
Delkurs 3. Att analysera och kommunicera en läs- och skrivutredning (6 hp)
Delkurs 4. Didaktiska insatser vid språk-, skriv- och lässvårigheter (6,5 hp)
Delkurs 1. Läs- och skrivsvårigheter (9 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs 2. Muntlig språklig förmåga, språklig sårbarhet och språkstörning (8,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs 3. Att analysera och kommunicera en läs- och skrivutredning (6 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs 4. Didaktiska insatser vid språk-, skriv- och lässvårigheter (6,5 hp)
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier samt Univ: Lärarexamen som inkluderar eller kompletterats med lägst 30 hp svenska eller läs- och skrivinlärning samt vidare Introduktion till det specialpedagogiska fältet, 7,5 hp samt modul 1 och 2 från Specialpedagogens och speciallärarens yrkesfunktion, eller motsvarande.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. I samtliga delkurser ingår verksamhetsförlagda uppgifter i form av en fallstudie där en elev med svårigheter inom området språk/läs/skriv följs under terminen. De verksamhetsförlagda utbildningsmomenten är obligatoriska.
Delkurs 1. Läs- och skrivsvårigheter (9 hp)
Examination sker genom bedömning av ett individuellt kunskapsquiz (1 hp), en muntlig tentamen som genomförs i grupp (2 hp), tre seminarier som genomförs i grupp (2,5 hp), en individuell skriftlig textanalysuppgift (1 hp) samt en individuell skriftlig redovisning av genomförda delar av utredning (2,5 hp).
Quiz, muntlig tentamen samt seminarier bedöms med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). De skriftliga uppgifterna bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Delkurs 2. Muntlig språklig förmåga, språklig sårbarhet och språkstörning (8,5 hp)
Examination sker genom bedömning av ett individuellt kunskapsquiz (1 hp), en muntlig tentamen som genomförs i grupp (2 hp), två seminarier varav det ena genomförs i grupp och det andra i form av en asynkron diskussion (1,5 hp), en individuell skriftlig transkriptions- och analysuppgift (1,5 hp) samt en individuell skriftlig redovisning av genomförda delar av utredning (2,5 hp).
Quiz, muntlig tentamen samt seminarier bedöms med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). De skriftliga uppgifterna bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
Delkurs 3. Att analysera och kommunicera en läs- och skrivutredning (6 hp)
Examination sker genom bedömning av deltagande i seminarier (1,5 hp) samt muntlig och skriftlig redovisning av genomförd utredning (4,5 hp).
Seminarier bedöms med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Redovisningen av genomförd utredning bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Antalet examinationstillfällen på redovisningen av genomförd utredning är begränsat till fem.
Delkurs 4. Didaktiska insatser vid språk-, skriv- och lässvårigheter (6,5 hp)
Examination sker genom bedömning av deltagande i seminarier (1,5 hp), en skriftlig rapport av en genomförd klassrumsobservation (2,5 hp) samt en skriftlig rapport (2,5 hp) baserad på genomförd pedagogisk kartläggning och insats.
Seminarierna bedöms med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). De skriftliga uppgifterna bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd, (U).
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på prov om sammanlagt lägst 12 hp.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. För praktik/VFU garanteras minst ett provtillfälle (inklusive ordinarie provtillfälle).
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Bruce Barbro, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2024] : 312 sidor :
ISBN: 9789144176420
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Exekutiva förmågor och läsförståelse
Cartwright Kelly B., Lundsgård Nils-Martin
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 337 sidor :
ISBN: 9789144113418
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dyslexi : från teori till praktik
Høien Torleiv, Lundberg Ingvar, Nilsdotter Måna
2., [uppdaterade och omarb.] utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 336 s. :
ISBN: 978-91-27-13468-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
ISBN: 9781292021980
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Alternativt nedanstående upplaga.
Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Boston : Pearson : cop. 2012 : xvi, 303 p. :
ISBN: 9780137072774
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsförståelse : insikt och undervisning
Oakhill Jane, Cain Kate, Elbro Carsten, Thurban Christian
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 192 sidor :
ISBN: 9789147122721
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar samt testmanualer och testmaterial tillkommer enligt lärarens anvisningar.
Språklig sårbarhet i förskola och skola : barnet, språket och pedagogiken
Bruce Barbro, Ivarsson Ulrika, Svensson Anna-Karin
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2024] : 312 sidor :
ISBN: 9789144176420
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bruce Barbro
Från sårbarhet till hållbarhet i lärande och undervisning
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 240 sidor :
ISBN: 9789144138824
Se Umeå UB:s söktjänst
Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
ISBN: 9781292021980
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Alternativt annan upplaga, se delkurs 1.
Språkutveckling och språkstörning hos barn. Del 1: Fonologi, grammatik, lexikon
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
Lund: Studentlitteratur, ISBN:978-91-44-01771-6 LIBRIS-ID:9933760 : 2007 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Delar enligt lärarens anvisningar
Språkutveckling och språkstörning hos barn. : teorier, utveckling och svårigheter D. 2 Pragmatik
Nettelbladt Ulrika, Salameh Eva-Kristina
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 536 s. :
ISBN: 9789144017648
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar enligt lärarens anvisningar
Nippold Marilyn A.
Language sampling with children and adolescents : implications for intervention
Third edition. : San Diego, CA : Plural Publishing, Inc. : [2021] : pages cm :
ISBN: 9781635502763
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Eller tidigare upplaga (2014)
Språkutveckling och språkstörning hos barn : Del 3 Flerspråkighet - utveckling och svårigheter
Salameh Eva-Kristina, Nettelbladt Ulrika
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 404 sidor :
ISBN: 9789144097121
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Delar enligt lärarens anvisningar
Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar samt testmanualer och testmaterial tillkommer enligt lärares anvisningar.
Professionellt föräldrasamarbete
Jensen Elsebeth, Jensen Helle, Claesdotter Annika
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2008 : 184 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-09368-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
ISBN: 9781292021980
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Alternativt annan upplaga, se delkurs 1.
Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar samt testmanualer och testmaterial tillkommer enligt anvisningar.
Bringing words to life : robust vocabulary instruction
Beck Isabel L., McKeown Margaret G., Kucan Linda.
2nd ed. : New York : The Guilford Press : 2013. : xiv, 210 p. :
ISBN: 978-1-4625-0816-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bjørndal Cato R. P.
Det värderande ögat : observation, utvärdering och utveckling i undervisning och handledning
Andra upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 186 sidor :
ISBN: 9789147127832
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Input/Assisterande teknik och lärverktyg : Digitalt stöd för elevens språk-
Eklöf Erica, Kristensson Johanna
Natur & Kultur Läromedel : 2021 : 119 sidor :
ISBN: 9789127460072
Se Umeå UB:s söktjänst
Språkinriktad undervisning : en handbok
Hajer Maaike, Meestringa Theun, Löthagen Annika, Verwijst Ylva
2. uppl. : Stockholm : Hallgren & Fallgren : 2014 : 245 s. :
ISBN: 9789173828697
Se Umeå UB:s söktjänst
Language and reading disabilities
Kamhi Alan G., Catts Hugh W.
3. ed. : Harlow : Pearson education limited : 2014 : ii, 322 p. :
ISBN: 9781292021980
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Alternativt annan upplaga, se delkurs 1.
Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Skolverket : 2022 :
Länk Skolverket
Obligatorisk
Lära barn att läsa : vägen från fonologisk medvetenhet till god läsförståelse
Eriksson Jessica, Fridolfsson Inger, Frylmark Astrid, Grönvall Fransson Camilla, Gustafson Stefan, Hallin Anna Eva, Hellman Christina, Herkner Birgitta, Häggström Ingrid, Ingvar Martin, Jacobson Christer, Johansson Annelie K, Persson Ulla-Britt, Sandberg Ing-Marie, Elbro Carsten, Engborg Annsofie, Norén Sofia
Tredje upplagan : [Stockholm] : LegiLexi : [2022] : 245 sidor :
ISBN: 9789198426441
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och delar av avhandlingar tillkommer enligt anvisningar.
Något av följande alternativ
Westlund Barbro
Att undervisa i läsförståelse : lässtrategier och studieteknik
2., uppdaterade utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 355 s. :
ISBN: 9789127428393
Se Umeå UB:s söktjänst
Westlund Barbro
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : mellanstadiet
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2015 : 280 s. :
ISBN: 9789127135987
Se Umeå UB:s söktjänst
Westlund Barbro
Aktiv läskraft : att undervisa i lässtrategier för förståelse : fk-årskurs 3
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 303 sidor :
ISBN: 9789127136007
Se Umeå UB:s söktjänst