Engelskt namn: Special Pedagogics in Education in Municipal School of Art
Denna kursplan gäller: 2024-03-11 och tillsvidare
Kurskod: 6KS029
Högskolepoäng: 5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Estetiska ämnen: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-03-08
Kursen riktar sig till pedagoger eller lärare i kulturskola, grundskola och förskola eller andra med intresse för specialpedagogiska perspektiv i undervisning i estetiska ämnen. Kursen syftar till en ökad förståelse för pedagogik anpassad för elever i behov av särskilt stöd.
Utifrån ett inkluderande och specialpedagogiskt förhållningssätt till undervisning i de estetiska skolämnena behandlas redskap för att identifiera behov, stödja lärande och följa upp barns och ungdomars utveckling. Neuropsykiatriska funktionsvariationer (NPF) behandlas ur ett didaktiskt perspektiv med fokus på särskilda stöd för lärande utifrån begrepp som inkludering, integrering, normalitet, avvikelse, delaktighet och samspel.
I kursen problematiseras hur konstnärliga uttrycksformer kan stärka barn med särskilda behov och olika förmågor. Estetiska lärprocesser undersöks som möjliggörare för barns utveckling och lärande. I kursen förväntas studerande tillämpa teoretiska innehåll i praktiska didaktiska inslag.
För godkänd ska studenten visa:
Kunskap och förståelse
redogöra för begrepp som inkludering, integrering, normalitet, avvikelse, delaktighet och samspel i relation till särskilt stöd för lärande
ge exempel på hur estetiska lärprocesser kan möjliggöra barns utveckling och lärande
ge exempel på olika specialpedagogiska perspektiv
Färdighet och förmåga
identifiera behov och insatser i form av särskilda stöd i pedagogisk och konstnärlig verksamhet
tillämpa kursens teoretiska innehåll i en estetisk undervisningspraktik
diskutera estetiska lärprocessers möjligheter och utmaningar ur ett specialpedagogiskt perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, workshops, individuellt arbete. I kursen tillämpas problembaserat lärande. Närvaro är obligatorisk vid sammankomsterna då examinerande inslag förekommer. Tillgång till internet krävs. Inlämnande av arbetsuppgifter, diskussioner och kommentarer är obligatoriska och sker via en webbplattform.
I kursen integreras teoretiska och vetenskapliga begrepp i den praktiska och konstnärliga verksamheten med inriktning mot kulturskolan och/eller andra undervisningssammanhang.
Studenterna examineras genom skriftliga reflektioner och seminarier, enskilt och i grupp.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Andra examinationsformer kan förekomma om förutsättningarna för kursens genomförande i hög grad förändras. Vid ett lågt studentantal ersätts seminarier och diskussioner med enskilda reflektioner, skriftliga och muntliga.
Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att erhålla VG på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på minst 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.
Kursen ersätter den tidigare kursen Specialpedagogiska perspektiv i estetiska ämnen (6KS024) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kompendier samt övrig litteratur kan tillkomma och tillhandahålles då av undervisande lärare.
Ehrlin Anna
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 158 sidor :
ISBN: 9789147131778
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Styrke Britt-Marie
Kunskapande i dans : om estetiskt lärande och kommunikation
Stockholm : Liber : 2015 : 191 s. :
ISBN: 9789147111589
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lindström Lars
Estetiska lärprocesser om, i, med och genom slöjd
Tidningen KRUT. nr 133/134 : 2008 :
http://krut.a.se/133/krut133-134.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: 57-70 (133-134)
Pedagogisk slöjd i post-pandemitid
Porko-Hudd Mia, Hartvik Juha
Åbo Akademi : 2023 :
https://research.abo.fi/ws/portalfiles/portal/51182586/Porko_Hudd_Hartvik_Pedagogisk_sl_jd_i_post_pandemitid.pdf
Obligatorisk
Jensen Linda
Inkluderingskompetens vid adhd & autism
[Södra Sandby] : Be My Rails Publishing : [2017] : 355 sidor :
ISBN: 978-91-982414-8-8
Se Umeå UB:s söktjänst