"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Specialpedagogik - åk 7-9 och gymnasieskolan (UK), 5 hp

Engelskt namn: Special Education - Secondary and Upper Secondary Level

Denna kursplan gäller: 2024-06-24 och tillsvidare

Kurskod: 6PE223

Högskolepoäng: 5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2016-04-05

Reviderad av: Prefekten, 2024-06-17

Innehåll

I kursen introduceras det specialpedagogiska fältet med inriktning mot ämneslärarens uppdrag samt hur specialpedagogisk verksamhet regleras och styrs. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik granskas kritiskt med hjälp av aktuella perspektiv och begrepp, som till exempel normalitet/avvikelse, inkludering, differentiering och en skola för alla. I kursen diskuteras frågor om elever i behov av extra anpassningar och särskilt stöd. Särskilt belyses betydelsen av utformning och organisering av pedagogiska, social och fysisk lärmiljö. Vidare uppmärksammas ungas delaktighet samt samverkan med föräldrar/vårdnadshavare och andra verksamheter relaterat till det specialpedagogiska uppdraget. Kunskapsområdet problematiseras med teoretisk förankring i specialpedagogiska perspektiv och begrepp.

Förväntade studieresultat

Specialpedagogik - åk 7-9 och gymnasieskolan (UK), 5 hp

Special Education - Secondary and Upper Secondary Level, 5 credits

Efter kursen ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • Visa grundläggande kunskap om centrala perspektiv och begrepp inom det specialpedagogiska fältet
  • Visa förståelse för skolans och lärarens specialpedagogiska uppdrag och funktion 

Färdighet och förmåga

  • Analysera vilka konsekvenser olika lärmiljöer kan få för lärande och delaktighet, i relation till specialpedagogiska perspektiv
  • Förvärva kunskaper om och färdigheter i att organisera och utforma olika lärmiljöer, med hänsyn till elevers förutsättningar och behov - inbegripet neuropsykiatriska svårigheter - samt till etiska överväganden

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Diskutera betydelsen av ett specialpedagogiskt förhållningssätt i relation till olika pedagogiska och didaktiska val i arbetet med en skola för alla
  • Reflektera över samverkan med föräldrar/vårdnadshavare och andra verksamheter i arbetet med elever i behov av särskilt stöd, samt reflektera över elevers delaktighet

Behörighetskrav

Ämneslärare som profession (UK) 6 hp, Att vara ämneslärare (VFU) 1,5 hp, Lärande och undervisning (UK) 7,5 hp, Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (UK) 7,5 hp, samt Etik, demokrati och det heterogena klassrummet (UK) 7,5 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och workshops. Huvuddelen av kursens innehåll introduceras genom föreläsningar. Därefter följer bearbetningar i form av workshops, seminarier och skriftliga uppgifter. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att pröva och reflektera över sin förståelse. Examinerande inslag är obligatoriska. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Kursen examineras genom följande inslag:

  • deltagande i ett obligatoriskt seminarium (U/G)
  • arbete i en obligatorisk workshop och tvärgruppsredovisning (U/G)
  • salstentamen (U/G/VG) 

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och studieguide. 

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att erhålla betyget väl godkänd (VG) på kursen krävs att samtliga examinerande delar är godkända, samt att betyget Väl godkänd har uppnåtts på salstentamen.

TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 26

Bruce Barbro
Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
ISBN: 9789140689276
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kapitel 2, 4, 6, 7 - grundskola. Kapitel 2, 5, 6, 7 - gymnasieskola

Autism och adhd i gymnasiet : tydliggörande pedagogik
Edfelt David, Karlsson Annelie, Lindgren Ann, Sjölund Anna
Första utgåvan : Stockholm : Natur & kultur : [2019] : 203 sidor :
ISBN: 9789127824683
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast för de som läser mot gymnasiet.

Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande miljö
Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
Andra utgåvan: Stockholm: Natur & Kultur : 2019 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Del 1 och 3

Nilholm Claes
En inkluderande skola - möjligheter, hinder och dilemman
Studentlitteratur AB : 2019 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Kap 2-3, 5, 7-8

Autism och ADHD i skolan : handbok i tydliggörande pedagogik
Sjölund Anna, Jahn Cajsa, Lindgren Ann, Reuterswärd Malin
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 207 sidor :
ISBN: 978-91-27-81904-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Endast för de som läser mot grundskolan.

Skolverkets allmänna råd
Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
Stockholm: Skolverket : 2022 :
Obligatorisk

Stödinsatser i utbildningen : om ledning och stimulans, extra anpassningar och särskilt stöd
Stockholm : Skolverket : 2014 : 61 s. :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175591315
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Wallberg Helena
Lektionsdesign : en handbok
Första upplagan : Stockholm : Gothia Fortbildning : [2019] : 160 sidor :
ISBN: 9789177411215
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och styrdokument som lagtexter och läroplaner tillkommer.