"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Sociologi C med inr mot socialpsykologi, 30 hp

Engelskt namn: Sociology C (Social Psychology alternative)

Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare

Kurskod: 2SO020

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Sociologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Sociologiska institutionen

Beslutad av: Sociologiska institutionen, 2008-06-09

Reviderad av: Prefekten, 2024-03-13

Innehåll

Kursen ger de studerande en fördjupad förtrogenhet med modern socialpsykologisk teori och metod samt tillämpat socialpsykologiskt forskningsarbete och skriftlig vetenskaplig framställning. 
 
Modul 1: Socialpsykologisk analys, 7.5 hp 
Denna modul har fokus på tillämpning av olika socialpsykologiska teorier. Med utgångspunkt i socialpsykologiska studier kommer studenterna att fördjupa sin kännedom om socialpsykologiska teorier, granska analyser samt genomföra socialpsykologiska analyser. 
 
Modul 2: Sociologisk och socialpsykologisk metod och analys, 7,5 hp 
Denna modul ger fördjupade kunskaper i kvalitativ och kvantitativ metod, med fokus på analys och presentation av resultat. På den kvalitativa delen övar studenterna på att utföra analys i enlighet med anvisade kvalitativa traditioner samt att presentera resultat och slutsatser. På den kvantitativa delen övar studenterna på att göra multivariata analyser där tolkning av resultat står i centrum. 
 
Modul 3: Uppsats, 15 hp 
Den studerande genomför ett sociologiskt/socialpsykologiskt forskningsarbete samt författar en uppsats, motsvarande 10 veckors heltidsstudier. Uppsatsen behandlas på ett oppositionsseminarium. Vid detta tillfälle skall studenten även konstruktivt kommentera annan uppsats.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Socialpsykologisk analys, 7.5 hp 
För godkänt  ska den studerande avseende kunskap och förståelse ha: 

  • redogöra för fördjupad kunskap om såväl klassisk som samtida sociologisk/socialpsykologisk teori och dess analytiska möjligheter och begränsningar.

För godkänt ska den studerande avseende färdigheter och förmåga ha: 

  • granska, jämföra, problematisera och genomföra sociologiska/socialpsykologiska analyser med hjälp av såväl klassisk, som samtida sociologisk/socialpsykologisk teori.

  • självständigt formulera sociologiskt/socialpsykologiskt relevanta frågeställningar, som lämpar sig för empiriska studier

  • muntligt presentera jämförelser av sociologiska/socialpsykologiska teorier

  • skriva argumenterande text med fokus på sociologisk/socialpsykologisk teori och analys, med anvisat referenssystem och genreanpassad struktur, formalia och språkanvändning.

För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt ha: 

  • visa fördjupad förmåga att värdera sociologiska/socialpsykologiska teoriers relevans för empiriska studier.

Modul 2: Sociologisk och socialpsykologisk metod och analys, 7,5 hp 
För godkäntska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: 

  • visa fördjupad kunskap om tolkning av avancerade multivariata linjära regressionsanalyser. 
  • visa kunskap kring tolkning av faktoranalyser. 
  • visa förståelse för hur interaktionseffekter och index tolkas och används i multivariata linjära regressionsanalyser. 
  • visa förståelse för innebörden av olika diagnostester om datas lämplighet för linjär regressionsanalys. 
  • visa fördjupad kunskap om kvalitativ analys och tolkning av data. 
  • visa förståelse för hur trovärdigheten i kvalitativa studier kan granskas och bedömas. 

För godkänt moment ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna: 

  • Utforma en undersökningsdesign i relation till såväl kvantitativa och kvalitativa forskninsproblem
  • Tolka resultat utifrån faktoranalyser och multipla linjära regressionsanalyser

  • Genomföra och presentera trovärdig kvalitativ kodning, analys och tolkning av data.

För godkänt moment ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: 

  • värdera och bedöma hur analys, resultat och slutsatser presenteras i empiriska undersökningar. 

Modul 3: Uppsats, 15 hp 
För godkänt ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna: 

  • identifiera ämnesrelevanta forskningsfrågor
  • identifiera och presentera relevant forskning och teori i relation till de formulerade forskningsfrågorna
  • utforma och motivera en undersökningsdesign i relation till formulerade forskningsfrågor

För godkänt ska den studerande avseende färdigheter och förmåga kunna: 

  • analysera empiriskt material i enlighet med etablerade analysmetoder
  • tolka empiriskt material med hjälp av relevant forskning och teori
  • revidera vetenskaplig text med utgångspunkt i kommentarer och feedback
  • skriva en vetenskaplig uppsats med ämnesmässig relevans där olika avsnitt hänger samman i enlighet med genreanpassad struktur, formalia 

 

  • presentera och diskutera uppsatsens upplägg, genomförande och resultat muntligt. 

För godkänt ska den studerande avseende värderingsförmåga och förhållningssätt kunna: 

  • problematisera och bedöma etiska aspekter i empiriska undersökningar. 
  • samla in, bearbeta, analysera och presentera material utifrån ett etiskt förhållningssätt och i enlighet med etiska riktlinjer. 
  • dra rimliga slutsatser av insamlade material i enlighet med etablerade metoder och etiska riktlinjer. 
  • kontruktivt granska en annan students uppsats utifrån angivna kritierier.

Behörighetskrav

Socialpsykologi A (30 hp) samt Socialpsykologi B (30 hp), eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Under modul ett sker undervisningen i form av introducerande föreläsningar, seminarier med muntliga redovisningar och diskussioner samt självständig skriftlig arbetsuppgift. Under modul två sker undervisningen i form av föreläsningar, seminarier och praktiska övningar i datasal. Under modul tre består undervisningen av föreläsningar och par och/eller grupphandledning samt oppositionsseminarier. Vissa inslag, som föreläsningar, kan vara inspelade eller ges i realtid via en lärplattform. Studenten skall ha tillgång till dator och bredbandsuppkoppling. Studenten skall ha möjlighet att ladda ner anvisade program på tillgänglig dator. Seminarierna kan vara obligatoriska. Delar av denna kurs kan ges på engelska.

Examination

Under modul ett sker examinationen i form av individuell skriftlig arbetsuppgift samt genom aktivt deltagande vid obligatoriska undervisningstillfällen. I modul två sker examinationen genom aktivt deltagande i obligatoriska seminarier, individuellt genomförd övningsuppgift samt salstentamen. Modul tre examineras genom studentens uppsats och aktivt deltagande i övriga examinerande seminarier.  

För betyget godkänd (G) på hel kurs krävs minst godkänt på kursens samtliga moduler. För betyget väl godkänd (VG) krävs betyget väl godkänd på uppsatsmodulen samt en av de övriga modulerna. 

Student som erhållit underkänt betyg vid ett provtillfälle har rätt till omprov. Student som erhållit godkänt eller väl godkänt betyg har ej rätt till omprov.  

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

 
TILLGODORÄKNANDE 
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.

Övriga föreskrifter

Uppsatshandledning ges i normalfallet endast under pågående kurs.  
 
Uppsatsen bör i normalfallet skrivas av två författare tillsammans. Det är ej möjligt att två studenter i ett uppsatspar skriver uppsats på olika nivå (exempelvis C- respektive magister-nivå). Uppsatsförfattarnas arbetsfördelning beskrivs i förord eller metodavsnitt. 
 
Uppsatsarbetet är en campuskurs som förutsätter personlig närvaro för handledning, deltagande i seminarier och samarbete med uppsatspartner. 

Textutkast av olika delar av uppsatsen ska presenteras för handledaren vid minst två tillfällen innan oppositionsversionen skickas in till handledaren. 
 
En tumregel för uppsatsens omfattning är 25-40 sidor. 
 
Det empiriska underlaget som används i uppsatsen ska vid förfrågan finnas tillgängligt för handledare, huvudopponenter och bedömare i sin fullständiga form (rådata).

TILLGODORÄKNANDE 
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.



Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas. Minst tre omprovstillfällen erbjuds (Beskrivning av regelverket återfinns i Dnr: FS1.1-574-22).

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 33

Modul 1: Socialpsykologisk analys, 7,5 hp

Theories of social order : a reader
Hechter Michael, Horne Christine
2nd ed. : Stanford, Calif. : Stanford Social Sciences : c2009 : xiv, 350 p. :
ISBN: 9780804758727
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och material tillkommer.

Modul 2: Sociologisk och socialpsykologisk metod och analys, 7,5 hp

Handbok i kvalitativa metoder
Ahrne Göran, Svensson Peter
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 275 s. :
ISBN: 9789147112241
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar

Using Thematic Analysis in Psychology
Braun V., Clarke V.
Ingår i:
Qualitative research in psychology
Colchester : Taylor & Francis Group : 2004- : 3 : sid. 77-101 :
Obligatorisk

Statistisk verktygslåda 2 : multivariat analys
Djurfeldt Göran, Barmark Mimmi
1. uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : 2009 : 335 s. :
ISBN: 978-91-44-05160-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Diskursanalys som teori och metod
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Kap 1, 2, 3, 4

Varis Piia
Digital ethnography
Tilburg Papers in Culture Studies; No. 104 : 2014 :
https://www.tilburguniversity.edu/sites/default/files/download/TPCS_104_Varis_2.pdf

franzke, alineshakti, Bechmann, Anja, Zimmer et al
Internet Research: Ethical Guidelines 3.0
Unanimously approved by the AoIR membership October 6, 2019 : 2020 :
https://aoir.org/reports/ethics3.pdf

Referenslitteratur

Creswell John W.
Qualitative inquiry and research design : choosing among five approaches
3., [updated] ed. : Thousand Oaks : SAGE Publications : cop. 2013 : xxi, 448 p. :
ISBN: 9781412995306 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst

Statistisk verktygslåda 1 : samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder
Djurfeldt Göran, Larsson Rolf, Stjärnhagen Ola
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 480 s. :
ISBN: 978-91-44-04896-3
Se Umeå UB:s söktjänst

Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Hjerm Mikael, Lindgren Simon
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2010 : 155 s. :
ISBN: 978-91-40-67039-7
Se Umeå UB:s söktjänst

Anvisade texter och material kan tillkomma.

Modul 3: Uppsats, 15 hp

Litteratur väljs i samråd med handledaren. Anvisade texter och material kan tillkomma.

Referenslitteratur

Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Lagerhammar Ann
Upplaga 4 : Stockholm : Liber : [2018] : 400 sidor :
ISBN: 9789147113644
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Schött Kristina
Studentens skrivhandbok
3. [bearb.] uppl. : Stockholm : Liber : 2015 : 185 s. :
ISBN: 9789147114085
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Strömquist Siv
Skrivboken : skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Åttonde upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 280 sidor :
ISBN: 9789151102504
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst