Engelskt namn: Social work for Increased Participation and Citizenship - Community Support for People with Intellectual and Psychiatric Disabilities
Denna kursplan gäller: 2024-06-03 och tillsvidare
Kurskod: 2SA194
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Socialt arbete: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för socialt arbete
Beslutad av: Prefekten, 2021-05-27
Reviderad av: Prefekten, 2024-03-28
Kursen avhandlar de speciella villkor och arbetssätt som aktualiseras för socialt arbete på funktionshinderområdet. Fokus kommer att ligga på två målgrupper, personer med funktionsnedsättning som konsekvens av långvarig psykisk ohälsa och sjukdom, samt personer med intellektuell funktionsnedsättning. De bärande begreppen i kursen är delaktighet och medborgarskap, vilka har satt prägel på modern funktionshinderpolitik, och som kan användas i en analys av både politik, organisation, arbetssätt och brukares erfarenheter. Kursen organiseras utifrån tre avsnitt. Det första avsnittet är en kunskapsöversikt, där kunskapen om funktionshinderområdet fördjupas med utgångspunkt i policy och lagstiftning, och aktuell forskning om målgruppernas livsvillkor.
Det andra avsnittet fördjupar kunskap kring följande teman: Att göra, att bo, att leva med andra. Det första temat handlar om delaktighet på arbetsmarknaden och insatser för att främja möjligheterna till arbete och anställning för personer med funktionsnedsättning. Det inkluderar också frågan om daglig sysselsättning. Det andra temat rör boendesituation och insatser för att skapa en fungerande boende- och livsmiljö. Det tredje temat fördjupar kunskapen om sociala nätverk, relationer och livskvalitet för de aktuella grupperna.
Det tredje avsnittet utgörs av ett individuellt fördjupningsarbete där studenten väljer ett av ovan nämnda temaområden och undersöker en mer avgränsad aspekt eller ett specifikt problemområde. Fördjupningsarbetet inleds redan i början av kursen och löper parallellt med de andra avsnitten. Kursen avslutas med ett seminarium där det individuella fördjupningsarbetet presenteras och diskuteras.
Kunskap och förståelse:
1. Visa kunskap om livsvillkoren för personer med psykisk och intellektuell funktionsnedsättning
2. Visa förståelse för hur policy och lagstiftning på funktionshinderområdet påverkar förutsättningarna för det sociala arbetet med målgrupperna
3. Visa kunskap om relevanta teorier och stödformer inom funktionshinderområdet
Färdighet och förmåga:
4. Visa förmåga att använda teorier och begrepp för att analysera livs- och insatsområden centrala för personer med psykisk och intellektuell funktionsnedsättning
5. Visa förmåga att analysera och kritiskt reflektera över tillämpning och anpassning av konkreta arbetsmetoder i syfte att stärka delaktighet och medborgarskap
6. Visa förmåga att kritiskt reflektera över hur nationell och internationell kunskap kan användas för att stödja delaktighet och medborgarskap inom olika samhällssektorer
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
7. Visa förmåga att kritiskt reflektera över det professionella sociala arbetets roll och funktion på funktionshinderområdet
8. Visa förmåga att kritiskt reflektera över socialarbetarens möjlighet att främja medborgarskap och delaktighet i mötet med den enskilda klienten
9. Visa insikt om innebörden och betydelsen av att tillämpa ett brukarperspektiv i arbetet och att samverka med brukare och närstående.
För studenter på socionomprogrammet krävs att kurser omfattande 150 hp inom ramen för programmet är examinerade, registrerade och godkända (90 hp termin 1-3, samt 60 hp termin 4-6.) Utöver detta krävs pågående studier på termin 6.
Undervisningen baseras på i första hand nätburna föreläsningar och seminarier. Kursens inledande samt avslutande föreläsningar och seminarier sker på campus. Studenten förbereder sig individuellt eller i grupp inför föreläsningar, seminarier och redovisningar genom inläsning av litteratur och gruppvisa diskussioner.
Kursen examineras genom deltagande i tre temaseminarier och ett individuellt skriftligt fördjupningsarbete. För temaseminarierna ges betygen U eller G.
Det individuella fördjupningsarbetet presenteras och diskuteras vid kursens avslutande seminarium. Här ingår även att läsa och kommentera andras fördjupningsarbeten. Betygen U, G eller VG ges på den skriftliga uppgiften. För aktivt deltagande samt granskning på det avslutande seminariet erhålls betyget U eller G. För att erhålla betyget godkänt på kursen krävs godkänt på de tre temaseminarierna, på fördjupningsarbetet samt på det avslutande seminariet. För att erhålla betyget väl godkänt på kursen krävs därutöver väl godkänt på det individuella fördjupningsarbetet.
För skriftliga inlämningsuppgifter gäller att studenten hanterar källor i enlighet med akademiskt vedertagna former samt att uppgifterna ska vara av god språklig standard.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Vad gäller regler för omprov och examination på annan ort följer institutionen Umeå universitets regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå: http://www.umu.se/regelverk/utbildning-pa-grund--och-avancerad-niva
Ansökan om examination på annan ort sker hos studentexpeditionen.
Tillgodoräknande av kurs prövas individuellt. Information och blanketter gällande tillgodoräknande finns här: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden
Att leva med psykisk funktionsnedsättning : livssituation och effektiva vård- och stödinsatser
Brunt David, Bejerholm Ulrika, Markström Urban, Hansson Lars
Tredje upplagan / David Brunt, Ulrika Bejerholm, Urban Markström, Lars Hansson (red.) : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 515 sidor :
ISBN: 9789144126227
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Björne P
As if living like others: An idealisation of life in group homes for people with intellectual disability
Journal of Intellectual & Developmental Disability, 45(4), 337-343. : 2020 :
Obligatorisk
The use of restrictive measures in community services for people with intellectual disabilities in Sweden
Björne P, Deveau R, McGill P, Nylander L
Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities. : 2021 :
Obligatorisk
Work Inclusion for People with Intellectual Disabilities in Three Nordic Countries: The Current Policy and Challenges
Gjertsen H, Hardonk S, Ineland J
Scandinavian Journal of Disability Research, 23(1), 360-370. : 2021 :
DOI:
Obligatorisk
Boende och livsmiljö för personer med psykisk ohälsa. En forskningsrapport om stödinsatser, samarbete över förvaltningsgränser och bostadsförsörjning
Högström E, Markström U, Berglund-Snodgrass L, Fjellfeldt M, Andersén J, Lilliehorn S
Blekinge tekniska högskola : 2021 :
http://bth.diva-portal.org/smash/get/diva2:1604795/FULLTEXT02.pdf
Obligatorisk
Ineland Jens
Brukarinflytande i Norden : en kunskapssammanställning om metoder och effekter inom välfärdssektorn
Stockholm : Nordens välfärdscenter / Nordic Welfare Centre : 2022 : 99 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-201917
Obligatorisk
Intellektuell funktionsnedsättning, samhälle och välfärd
Ineland Jens, Ineland Jens, Molin Martin, Sauer Lennart
Tredje upplagan : Malmö : Gleerups : [2019] : 212 sidor :
ISBN: 9789151101934
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Epistemic Injustice and conditioned experience: The case of intellectual disability
Kalman H, Lövgren V, Sauer L
Wagadu 15, 63-81 : 2016 :
Obligatorisk
Nouf Faten
Ett meningsfullt liv med arbete? : högfungerande individer med autism mellan funktionshinder- och arbetsmarknadspolitik
Umeå : Institutionen för socialt arbete, Umeå universitet : 2021 : 131 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
ISBN: 9789178555185
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tössebro J
Scandinavian disability policy: From deinstitutionalisation to non-discrimination and beyond
Alter, 10(2), 111-123 : 2016 :
Obligatorisk
Citizenship: Reflections on a Relevant but Ambivalent Concept for Persons with Disabilities
Waldschmidt A, Sépulchre M
Disability & Society, 34(3), 421-448 : 2019 :
Obligatorisk
Andersson G
What makes supportive relationships supportive? The social climate in supported housing for people with psychiatric disabilities
Social Work in Mental Health, 14, 509-529. : 2016 :
Beresford P
PPI or User involvement: Taking stock from a service user perspective in the twenty first century
Research Involvement and Engagement, 6:36 : 2020 :
Improving quality of life outcomes in supported accommodation for people with intellectual disability: What makes a difference?
Bigby C, Beadle-Brown J
Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 31(2), 182-200. : 2018 :
Fringe or not fringe? Strategies for localizing supported accommodation in a Post Deinstitutional era.
Fjellfeldt M, Högström E, Berglund-Snodgrass L, Markström U
Social Inclu-sion, 9(3), 201-213 : 2021 :
Housing and support narratives of people experiencing mental health issues: making my place, my home
Fossey E, Harvey C, McDermott F
Frontiers in Psychiatry, 10:939. : 2020 :
Studies regarding supported housing and the built environment for people with mental health problems: a mixed-methods literature review
Friesinger J.G, Topor A, Böe T.D, Larsen I.B
Health & Place, 57 (2019), 44-53 : 2019 :
More time for what?: Exploring intersecting notions of gender, work, age and leisure time among people with cognitive disabilities
Lövgren V, Bertilsdotter Rosqvist H
International Journal of Social Welfare, 24(3), 263272 : 2015 :
DOI:
Supported Education in a Swedish Context: Opportunities and Challenges for Developing Career-Oriented Support for Young Adults with Mental Health Problems
Lövgren V, Hillborg H, Bejerholm U, Rosenberg D
Scandinavian Journal of Disability Research, 22(1), 1-11. : 2020 :
Self-advocacy in Swedenan analysis of impact on daily life and identity of self-advocates with intellectual disability
Mineur T, Tideman M, Mallander O
Cogent Social Sciences, 3(1), 1-16. : 2017 :
Encouraging real or make-believe citizen-workers? Narratives of self-realization versus disabling support-to-work contexts by individuals with high functioning autism
Nouf Faten, Andersson K, Markström U
Alter; European Journal of Disability Research, 13 (2): 126-140. : 2019 :
Tew J
Going social: Championing a holistic model of mental distress within professional education
Social Work Education, 21(2), 143-155 : 2002 :
Övergången från ung till vuxen för personer med funktionsnedsättning : en kartläggning av det vetenskapliga kunskapsläget
Tideman M, Lövgren V, Malmqvist J
Retrieved from Forte Forskningsrådet för hälsa, arbetsliv och välfärd : 2020 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-171204
Young people with intellectual disabilityThe role of self-advocacy in a transformed Swedish welfare system
Tideman M, Svensson O
International journal of qualitative studies on health and well-being, 10(1), 25100. : 2015 :
A day in the life of people with severe mental illness living in supported housing.
Tjörnstrand C, Eklund M, Bejerholm U, Argentzell E, Brunt D
BMC Psychiatry 20: 508 : 2020 :
https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokument/artikelkatalog/kunskapsstod/2017-12-21.pdf http://www.supporteddecisionmaking.org https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/funktionshinder/individens-behov-i-centrum-funktionshinder https://www.socialstyrelsen.se/stod-i-arbetet/funktionshinder/regelverk/ https://www.mfd.se/kunskap/manskliga-rattigheter/fn-konventionen/