Engelskt namn: Social Psychological Considerations
Denna kursplan gäller: 2024-07-08
och tillsvidare
Kurskod: 2PS337
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Psykologi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för psykologi
Beslutad av: Prefekten, 2024-06-20
Innehåll
I kursen introduceras inledningsvis socialpsykologiska teorier och perspektiv relevanta för attförstå hur människor påverkar och påverkas av varandra. Här kommer fokus ligga på psykologiska processer som exempelvis social kognition, attityder, fördomar, social påverkan, konformitet prosocialt beteende och aggression. Vidare behandlas de processer som sker i interaktionen mellan aktiva inom idrotten, mellan ledare och aktiv samt hur dessa processer påverkar gruppen och prestationen. Här introduceras och tränas även centrala ledarskaps- och motivationsteorier, såväl som tränarbeteenden, relevanta för prestation och skapandet av effektiva lärmiljöer. Slutligen får studenterna arbeta med teoretiska ramverk och strategier som syftar till att skapa och upprätthålla etiska, effektiva och inkluderande relationer med både idrottare och andra intressenter
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska studenten: Kunskap och förståelse
Visa kunskap och förståelse för socialpsykologiska teoribildningar och hur de kan användas för att förstå sociala samspel inom idrotten
Visa kunskap och förståelse för socialpsykologiska teorier om gruppsammanhållning och gruppdynamik
Visa kunskap och förståelse för centrala ledarskaps- och motivationsteorier relevanta för att främja effektiva lärmiljöer och prestation
Visa kunskap och förståelse för teorier och strategier relevanta för utveckling och upprätthållande av etiska, effektiva och inkluderande relationer inom idrotten
Färdighet och förmåga
Visa förmåga att tillämpa effektiva ledarskapsbeteenden
Visa förmåga att skapa förutsättningar för effektiva motivationsklimat
Visa förmåga att identifiera effektiva och ineffektiva interpersonella relationer, samt
tillämpa strategier för att utveckla och underhålla dem
Visa förmåga att kommunicera på engelska
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Visa förmåga att kritiska reflektera kring sin egen syn på tränarskap i relation till kursensinnehål
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Kursens pedagogik syftar till att främja studenternas aktiva lärande genom föreläsningar (vissa kommer att vara online), seminarier, praktiska aktiviteter, grupparbeten och kollegial granskning. Undervisningen är campusbaserad. Undervisningsresurser tillhandahålls dock online och viss kommunikation kommer ske via en internetbaserad kursplattform. Detta kräver specifika krav på teknisk utrustning och individers IT-kompetens. Rätten till undervisning och handledning ges endast under den tid som studenten är registrerad på kursen
Examination
Både skriftliga och muntliga examinationer kommer att äga rum. Examinationerna kommer utföras både individuellt och i grupp.
Individuellt
Kunskap och förståelse examineras genom en skriftlig tentamen.
Färdigheter och förmågor, värderingsförmåga och tillvägagångssätt examineras genom praktiska seminarier.
I grupper
Färdigheter, förmåga, utvärderingsförmåga och tillvägagångssätt examineras genom en skriftlig grupprapport och genom muntlig presentation i grupper.
Studenter som ej uppnår godkänt betyg på individuella hemtentamen och/eller skriftliga grupprapporter ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Kompletteringen ska äga rum tidigast inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.
Frånvaro vid seminarier/gruppövningar kompletteras genom deltagande i uppsamlingsseminarium. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan de istället ersättas med likvärdig uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet. Förekomst av examinerande moment anges i schema.
Betyg för kursen/respektive moment sätts när det skriftliga provet/proven och alla obligatoriska moment är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd, Väl godkänd eller Underkänd. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället.
Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 28
Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen/momentet.