Engelskt namn: Social sustainability in music, sloyd and art
Denna kursplan gäller: 2022-06-20 och tillsvidare
Kurskod: 6KS023
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Estetiska ämnen: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2022-06-27
Social hållbarhet berör hur vi bygger hållbara samhällen där alla människor kan utveckla sin fulla potential. Hållbar utveckling delas in i tre fokusområden; social, ekologisk och ekonomisk där den sociala hållbarhetsdimensionen handlar till stor del om välbefinnande, rättvisa, makt, rättigheter och individens behov.
I denna kurs är syftet att ge inblick i hur musik, slöjd eller bild kan relateras till social hållbarhet. Med utgångspunkt i Kulturskolans eller annan professionell, konstnärlig verksamhet förväntas de studerande utveckla ett etiskt förhållningssätt till omgivande samhälle genom att problematisera, analysera och diskutera olika ställningstaganden inom ett musik-, slöjd- eller bildprojekt. Exempel på problemområden som kan undersökas explorativt är; arbetsvillkor, fysisk och mental hälsa, diskriminering, medborgarinflytande, mångfald, jämlikhet, genus, rättvisefrågor samt normer och värden. De studerande ska själva formulera och genomföra ett praktiskt/hantverksbaserat musik-, slöjd- eller bildprojekt. Förutom enskilt arbete ingår workshops, litteraturstudier och seminarier. Vidare ingår att kritisk granska och diskutera uppbyggnad och genomförande av kurskamraters projekt i syfte att utveckla och stärka dess relevans för social hållbarhet.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Undervisningen innehåller teoretisk och praktisk introduktion, individuellt arbete, seminarier, praktiska workshops, handledning samt redovisningar.
Formativ bedömning sker under pågående kurs. Examination grundas på enskilda redovisningar av uppgifter, seminarier och skriftlig dokumentation. Examination sker även visuellt genom uppvisade av färdigheter och förmågor. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse.
På hel kurs används något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Den som godkänts på kurs kan inte undergå prövning för högre betyg.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Regler gällande komplettering för att uppnå godkänt betyg och eventuella ändringar av regelverk återfinns i lokalt regelverk, se Regelverk - utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Sustainable development : nuances and perspectives
Hedenus Fredrik, Persson U. Martin, Sprei Frances, Essunger Paulina
Second edition : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 151 sidor :
ISBN: 9789144161198
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kulturskoleklivet : ett kliv för lärarkåren
Örtegren Hans, Jonsson Widén Anna
Umeå : Institutionen för estetisk ämnen, Umeå universitet : [2020] : 104 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Läsanvisning: Kuuse, Anna-Karin. (2020). Kulturskolans dubbla uppdrag: idéer om musikundervisning, inkludering, demokrati och social rättvisa
Att förändra vår värld : Agenda 2030 för hållbar utveckling
Stockholm : Regeringskansliet : 2016 : 37 s. :
Fritt tillgänglig via UNESCO's svenska webbplats
Obligatorisk
Westerlund Stina
Om slöjdämnet och sociala aspekter av hållbarhet
Nordic Studies in Education : 2020 :
https://noredstudies.org/index.php/nse/article/view/2233/4166
Obligatorisk
Humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv på bildning och hållbar utveckling
Örebro : Örebro Universitet : 2020 : 130 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-86067
Obligatorisk
Läsanvisning: Ulrik Volgsten. (2020). Musik, bildning och social hållbarhet - musikvetenskap vid Örebro universitet
Uppdateras
Forskning om undervisning och lärande. 2021: 3, vol. 9
Lyngfelt Anna, Dahlbäck Katharina, Wessbo Simon, Uhrqvist Ola, Söderberg Eva, Pettersson Karolina, Kuksa Katerina, Ljung Egeland Birgitta, Schmidt Catarina
2021 :
https://forskul.se/tidskrift/volym-9-nummer-3-2021
ISBN: 9789198650549
Se Umeå UB:s söktjänst
PROCEEDINGS of the 28th Annual Conference, International Sustainable Development Research Society : Sustainable Development and Courage: Culture, Art and Human Rights
Dobers Peter, Gawell Malin, Gärde Johan, Silfverskiöld Stefan
Stockholm, Sweden : Södertörns högskola : 2022 : 1732 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-50356
ISBN: 9789189504172
Se Umeå UB:s söktjänst
Gender issues in Scandinavian music education : from stereotypes to multiple possibilities
Blix Hilde Synnøve, Onsrud Silje Valde, Vestad Ingeborg Lunde
New York : Routledge : 2021 : x, 207 sidor :
ISBN: 9780367481421
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Greer, B. (2014) Craftivism: The Art of Craft and Activism
Art as social action : an introduction to the principles and practices of teaching social practice art
Sholette Gregory, Bass Chloë
New York : Allworth Press, an imprint of Skyhorse Publishing, Inc. : [2018] : xv, 311 pages :
ISBN: 9781621535522
Se Umeå UB:s söktjänst
Sustainable development : nuances and perspectives
Hedenus Fredrik, Persson U. Martin, Sprei Frances
First edition : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 140 sidor :
ISBN: 9789144129068
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: kapitel 2, s.29-51
Kulturskoleklivet : ett kliv för lärarkåren
Örtegren Hans, Jonsson Widén Anna
Umeå : Institutionen för estetisk ämnen, Umeå universitet : [2020] : 104 sidor :
Fritt tillgänglig via Umeå universitet
Obligatorisk
Läsanvisning: Kuuse, Anna-Karin. (2020). Kulturskolans dubbla uppdrag: idéer om musikundervisning, inkludering, demokrati och social rättvisa
Att förändra vår värld : Agenda 2030 för hållbar utveckling
Stockholm : Regeringskansliet : 2016 : 37 s. :
Fritt tillgänglig via UNESCO's svenska webbplats
Obligatorisk
Westerlund Stina
Om slöjdämnet och sociala aspekter av hållbarhet
Cappelen Damm Akademisk : 2020 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-187862
Obligatorisk
Humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv på bildning och hållbar utveckling
Örebro : Örebro Universitet : 2020 : 130 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-86067
Obligatorisk
Läsanvisning: Ulrik Volgsten, 2020, Musik, bildning och social hållbarhet
Forskning om undervisning och lärande. 2021: 3, vol. 9
Lyngfelt Anna, Dahlbäck Katharina, Wessbo Simon, Uhrqvist Ola, Söderberg Eva, Pettersson Karolina, Kuksa Katerina, Ljung Egeland Birgitta, Schmidt Catarina
2021 :
https://forskul.se/tidskrift/volym-9-nummer-3-2021
ISBN: 9789198650549
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Dahlbäck, K., & Schmidt, C. (2021). " Jag vet att man inte kan förändra världen, men man kan ha ambitioner"-sociala hållbarhetsperspektiv på ett musik-och poesiprojekt.
Gender issues in Scandinavian music education : from stereotypes to multiple possibilities
Blix Hilde Synnøve, Onsrud Silje Valde, Vestad Ingeborg Lunde
New York : Routledge : 2021 : x, 207 sidor :
ISBN: 9780367481421
Se Umeå UB:s söktjänst
PROCEEDINGS of the 28th Annual Conference, International Sustainable Development Research Society : Sustainable Development and Courage: Culture, Art and Human Rights
Dobers Peter, Gawell Malin, Gärde Johan, Silfverskiöld Stefan
Stockholm, Sweden : Södertörns högskola : 2022 : 1732 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-50356
ISBN: 9789189504172
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Dobers, P., Gawell, M., Gärde, J., & Silfverskiöld, S. (2022). PROCEEDINGS of the 28th Annual Conference, International Sustainable Development Research Society: Sustainable Development and Courage: Culture, Art and Human Rights