"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Social hållbarhet i musik, slöjd och bild, 7,5 hp

Engelskt namn: Social sustainability in music, sloyd and art

Denna kursplan gäller: 2022-06-20 och tillsvidare

Kurskod: 6KS023

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Estetiska ämnen: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2022-06-27

Innehåll

Social hållbarhet berör hur vi bygger hållbara samhällen där alla människor kan utveckla sin fulla potential. Hållbar utveckling delas in i tre fokusområden; social, ekologisk och ekonomisk där den sociala hållbarhetsdimensionen handlar till stor del om välbefinnande, rättvisa, makt, rättigheter och individens behov.
 
I denna kurs är syftet att ge inblick i hur musik, slöjd eller bild kan relateras till social hållbarhet. Med utgångspunkt i Kulturskolans eller annan professionell, konstnärlig verksamhet förväntas de studerande utveckla ett etiskt förhållningssätt till omgivande samhälle genom att problematisera, analysera och diskutera olika ställningstaganden inom ett musik-, slöjd- eller bildprojekt. Exempel på problemområden som kan undersökas explorativt är; arbetsvillkor, fysisk och mental hälsa, diskriminering, medborgarinflytande, mångfald, jämlikhet, genus, rättvisefrågor samt normer och värden. De studerande ska själva formulera och genomföra ett praktiskt/hantverksbaserat musik-, slöjd- eller bildprojekt. Förutom enskilt arbete ingår workshops, litteraturstudier och seminarier. Vidare ingår att kritisk granska och diskutera uppbyggnad och genomförande av kurskamraters projekt i syfte att utveckla och stärka dess relevans för social hållbarhet.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

 Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande kunskap om social hållbarhet ur ett musik-, slöjd- och/eller bildperspektiv
  • visa på medvetenhet om innebörden av etiska val i arbetsprocess och genomförande

Färdighet och förmåga

  • kunna formulera ett eget valt problemområde med fokus på sociala hållbarhetsfrågor
  • kunna självständigt planera, genomföra och utvärdera arbetet med ett mindre musik-, slöjd- eller bildprojekt
  • kunna redogöra för relationen mellan teori och praktik
  • kunna tillämpa ett utforskande förhållningssätt i arbetsprocessen
  • kunna visa på konstnärlig kvalitet i det egna projektet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt utvärdera sitt och andras gestaltande arbete utifrån social hållbarhet
  • kunna förhålla sig och relatera det egna gestaltande arbetet till Kulturskolans eller annan professionell, konstnärlig verksamhet

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen innehåller teoretisk och praktisk introduktion, individuellt arbete, seminarier, praktiska workshops, handledning samt redovisningar.

Examination

Formativ bedömning sker under pågående kurs. Examination grundas på enskilda redovisningar av uppgifter, seminarier och skriftlig dokumentation. Examination sker även visuellt genom uppvisade av färdigheter och förmågor. Reflektion och analys av det praktiska arbetet tillmäts stor betydelse.
 
På hel kurs används något av betygen Väl Godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U). Den som godkänts på kurs kan inte undergå prövning för högre betyg.
 
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. 

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet. Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. 

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
 
Regler gällande komplettering för att uppnå godkänt betyg och eventuella ändringar av regelverk återfinns i lokalt regelverk, se Regelverk - utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
 
Tillgodoräknande 

Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2024 vecka 27

    Sustainable development : nuances and perspectives
    Hedenus Fredrik, Persson U. Martin, Sprei Frances, Essunger Paulina
    Second edition : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 151 sidor :
    ISBN: 9789144161198
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Kulturskoleklivet : ett kliv för lärarkåren
    Örtegren Hans, Jonsson Widén Anna
    Umeå : Institutionen för estetisk ämnen, Umeå universitet : [2020] : 104 sidor :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    Läsanvisning: Kuuse, Anna-Karin. (2020). Kulturskolans dubbla uppdrag: idéer om musikundervisning, inkludering, demokrati och social rättvisa

    Att förändra vår värld : Agenda 2030 för hållbar utveckling
    Stockholm : Regeringskansliet : 2016 : 37 s. :
    Fritt tillgänglig via UNESCO's svenska webbplats
    Obligatorisk

    Westerlund Stina
    Om slöjdämnet och sociala aspekter av hållbarhet
    Nordic Studies in Education : 2020 :
    https://noredstudies.org/index.php/nse/article/view/2233/4166
    Obligatorisk

    Humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv på bildning och hållbar utveckling
    Örebro : Örebro Universitet : 2020 : 130 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-86067
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Ulrik Volgsten. (2020). Musik, bildning och social hållbarhet - musikvetenskap vid Örebro universitet

    Referenslista

    Uppdateras

    Forskning om undervisning och lärande. 2021: 3, vol. 9
    Lyngfelt Anna, Dahlbäck Katharina, Wessbo Simon, Uhrqvist Ola, Söderberg Eva, Pettersson Karolina, Kuksa Katerina, Ljung Egeland Birgitta, Schmidt Catarina
    2021 :
    https://forskul.se/tidskrift/volym-9-nummer-3-2021
    ISBN: 9789198650549
    Se Umeå UB:s söktjänst

    PROCEEDINGS of the 28th Annual Conference, International Sustainable Development Research Society : Sustainable Development and Courage: Culture, Art and Human Rights
    Dobers Peter, Gawell Malin, Gärde Johan, Silfverskiöld Stefan
    Stockholm, Sweden : Södertörns högskola : 2022 : 1732 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-50356
    ISBN: 9789189504172
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Gender issues in Scandinavian music education : from stereotypes to multiple possibilities
    Blix Hilde Synnøve, Onsrud Silje Valde, Vestad Ingeborg Lunde
    New York : Routledge : 2021 : x, 207 sidor :
    ISBN: 9780367481421
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Greer, B. (2014) Craftivism: The Art of Craft and Activism

    Art as social action : an introduction to the principles and practices of teaching social practice art
    Sholette Gregory, Bass Chloë
    New York : Allworth Press, an imprint of Skyhorse Publishing, Inc. : [2018] : xv, 311 pages :
    ISBN: 9781621535522
    Se Umeå UB:s söktjänst

  • Giltig från: 2023 vecka 25

    Sustainable development : nuances and perspectives
    Hedenus Fredrik, Persson U. Martin, Sprei Frances
    First edition : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 140 sidor :
    ISBN: 9789144129068
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: kapitel 2, s.29-51

    Kulturskoleklivet : ett kliv för lärarkåren
    Örtegren Hans, Jonsson Widén Anna
    Umeå : Institutionen för estetisk ämnen, Umeå universitet : [2020] : 104 sidor :
    Fritt tillgänglig via Umeå universitet
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Kuuse, Anna-Karin. (2020). Kulturskolans dubbla uppdrag: idéer om musikundervisning, inkludering, demokrati och social rättvisa

    Att förändra vår värld : Agenda 2030 för hållbar utveckling
    Stockholm : Regeringskansliet : 2016 : 37 s. :
    Fritt tillgänglig via UNESCO's svenska webbplats
    Obligatorisk

    Westerlund Stina
    Om slöjdämnet och sociala aspekter av hållbarhet
    Cappelen Damm Akademisk : 2020 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-187862
    Obligatorisk

    Humanistiska och samhällsvetenskapliga perspektiv på bildning och hållbar utveckling
    Örebro : Örebro Universitet : 2020 : 130 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:oru:diva-86067
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Ulrik Volgsten, 2020, Musik, bildning och social hållbarhet

    Referenslitteratur

    Forskning om undervisning och lärande. 2021: 3, vol. 9
    Lyngfelt Anna, Dahlbäck Katharina, Wessbo Simon, Uhrqvist Ola, Söderberg Eva, Pettersson Karolina, Kuksa Katerina, Ljung Egeland Birgitta, Schmidt Catarina
    2021 :
    https://forskul.se/tidskrift/volym-9-nummer-3-2021
    ISBN: 9789198650549
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Dahlbäck, K., & Schmidt, C. (2021). " Jag vet att man inte kan förändra världen, men man kan ha ambitioner"-sociala hållbarhetsperspektiv på ett musik-och poesiprojekt.

    Gender issues in Scandinavian music education : from stereotypes to multiple possibilities
    Blix Hilde Synnøve, Onsrud Silje Valde, Vestad Ingeborg Lunde
    New York : Routledge : 2021 : x, 207 sidor :
    ISBN: 9780367481421
    Se Umeå UB:s söktjänst

    PROCEEDINGS of the 28th Annual Conference, International Sustainable Development Research Society : Sustainable Development and Courage: Culture, Art and Human Rights
    Dobers Peter, Gawell Malin, Gärde Johan, Silfverskiöld Stefan
    Stockholm, Sweden : Södertörns högskola : 2022 : 1732 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:sh:diva-50356
    ISBN: 9789189504172
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Dobers, P., Gawell, M., Gärde, J., & Silfverskiöld, S. (2022). PROCEEDINGS of the 28th Annual Conference, International Sustainable Development Research Society: Sustainable Development and Courage: Culture, Art and Human Rights