Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-06-05
Innehåll
Socialt entreprenörskap och ekoprenörskap har blivit vanligt förekommande fenomen, både i Sverige och internationellt. De innefattar många olika initiativ och verksamheter där entreprenöriella medel används för att möta hållbarhetsutmaningar. Kursen introducerar dessa två former av entreprenörskap och dess betydelse för samhällets utveckling. Kursen utforskar och problematiserar även teoretiska, praktiska och politiska perspektiv på dessa former av entreprenörskap. Kursen ger de studerande kunskap och verktyg för att arbeta med entreprenöriella lösningar på aktuella hållbarhetsutmaningar i deras framtida karriär och för att kunna agera som förändringsagenter.
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Förväntade studieresultat
Efter genomgånget moment ska den studerande kunna:
Diskutera och kritiskt reflektera över begreppen socialt entreprenörskap och ekoprenörskap
Diskutera och analysera kopplingen mellan samhälleliga utmaningar och socialt entreprenörskap respektive ekoprenörskap
Reflektera över, och analysera, entreprenörskapets roll för hållbar ekonomisk, social och ekologisk utveckling
Utifrån relevanta och trovärdiga källor diskutera och analysera olika aspekter av socialt entreprenörskap och ekoprenörskap
Identifiera och analysera en befintlig social- eller ekoprenöriell verksamhet, inklusive bakomliggande hållbarhetsutmaning
I muntlig och skriftlig form kunna presentera eget arbete och kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska
Behörighetskrav
Avklarade kurser om 60 hp. Gymnasium: Engelska B/6.
Undervisningens upplägg
På den här kursen ges möjlighet att fördjupa kunskaperna om det sociala entreprenörskapet/ekoprenörskapet i teori och praktik. Lärandeaktiviteterna inkluderar föreläsningar, gästföreläsningar, diskussioner, förberedelse och deltagande i seminarier, och arbete i grupp.
Under föreläsningarna presenteras och diskuteras olika perspektiv på socialt entreprenörskap/ekoprenörskap, t.ex. olika hållbarhetsperspektiv. Läraktiviteter kommer att stödja studenternas självständiga utforskande av forskningslitteraturen och deras applicerande av denna kunskap i grupparbetet. Dessa aktiviteter kommer att genomsyras av en kritisk och reflekterande hållning till de fokuserade fenomenen, genom diskussioner av samhälleliga roller, implikationer och konfliktlinjer.
Studenterna kommer att utveckla generiska färdigheter: skriftlig och muntlig presentation på engelska, presentationsteknik, informationsinsamling och grupparbete, såväl som att individuellt uttrycka en kritiskt reflekterande hållning till ämnet.
Examination
Kursen examineras genom seminarier, skriftlig gruppuppgift med workshops och muntlig presentation samt en skriftlig individuell salstentamen. Samtliga examinerande moment måste vara godkända för att få godkänt på kursen. Alla examinationer kommer att vara på engelska.
Se även ovan under respektive moment.
Följande betygssystem används: Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer), Godkänd, (G, 50 % eller mer), och Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75% av den sammanlagda vägda poängsumman.
För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast 14 dagar innan nästa provtillfälle.
Anpassningar Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Akademisk integritet och fusk Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.
Tillgodoräknande En student som anser sig ha kunskaper från tidigare relevanta studier eller yrkeserfarenheter som kan motsvara kurs eller del av kurs, kan ansöka om tillgodoräknande. Ett beviljat tillgodoräknande innebär att studenten inte behöver läsa den eller de delar av utbildningen som beslutet omfattar. Information om tillgodoräknande hittas på Umeå universitets hemsida.
Övriga föreskrifter
Kursen kan inte tas med i examen tillsammans med 2FE209 eller 2FE220.