Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2015-11-18
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2024-06-12
Innehåll
Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om smärtfysiologiska processer samt motorisk inlärning och kontroll med relevans för muskuloskeletala smärttillstånd, företrädesvis rygg- och nacksmärta. Kursen har ett särskilt fokus på teorier om motorisk inlärning och kontroll samt patofysiologiska teorier som kan förklara hur smärta uppstår och vidmakthålls samt hur smärta och motorisk kontroll samverkar vid muskuloskeletala smärttillstånd. Kursen syftar även till att, med utgångspunkt i rådande teorier, patofysiologiska modeller och aktuellt evidensläge, främja analys och värdering av vanligt förekommande undersöknings- och behandlingsmetoder inom muskuloskeletala smärttillstånd. Praktiska moment avseende metoder att kvantifiera smärtupplevelse och att mäta effekten av smärthämmande åtgärder samt test och träning av motorisk kontroll ingår också.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse:
Studenten ska kunna 1. Redogöra för smärthämmande och smärtfaciliterande processer vid akuta och långvariga smärttillstånd samt för patofysiologiska teorier bakom långvarig smärta. 2. Redogöra för begrepp och teorier för motorisk inlärning och motorisk kontroll.
Färdigheter och förmåga:
Studenten ska kunna 3. Välja och tillämpa tester och träning av motorisk kontroll med relevans för personer med långvariga muskuloskeletala smärttillstånd. 4. Välja och tillämpa metoder för att kvantifiera smärtupplevelse samt mäta effekten av smärthämmande åtgärder hos personer med muskuloskeletala smärttillstånd. 5. Tillämpa smärtanalys utifrån kliniska fynd på olika smärttyper och sensitiseringsprocesser samt från denna analys planera en evidensbaserad behandling vid vanligt förekommande muskuloskeletala smärttillstånd.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Studenten ska kunna 6. Diskutera och värdera när specifika aspekter av motorisk kontroll är viktiga att adressera som en del i behandlingen av muskuloskeleletala smärttillstånd samt diskutera om och när olika aspekter av motorisk kontroll kan övervägas som orsak till muskuloskeletala smärttillstånd. 7. Självständigt söka och värdera information om teorier, metoder och koncept inom muskuloskeletal rehabilitering samt diskutera metodernas teori-och mekanismanknytning.
Behörighetskrav
Kandidatexamen i fysioterapi/sjukgymnastik eller sjukgymnast/fysioterapeutexamen 180 hp innehållande minst 15 hp examensarbete eller läkarexamen innehållande minst 15 hp examensarbete. Engelska och svensk för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningens upplägg
Kursen ges på halvfart och är en delvis nätbaserad distansutbildning med både virtuella kursträffar samt fysiska kursträffar på campus. Lärande sker med studerandeaktiv pedagogik och omfattar föreläsningar, grupparbeten, seminarier, praktiska övningar samt rapportskrivande i grupp och individuellt. Tillgång till internetuppkopplad dator med möjlighet att delta i digitala möten med ljud och bild krävs.
Examination
Mål 1, 4, 5 och 6 examineras i grupp, med individuell bedömning, genom muntligt och praktiskt seminarium samt skriftlig rapport. Mål 2 och 3 examineras genom individuell skriftlig rapport. Mål 7 examineras genom individuell skriftlig rapport samt muntlig presentation och diskussion vid seminarium.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform.Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med minst godkänt resultat.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.
Övriga föreskrifter
I de fall en kurs har upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Smärta och inflammation : vid reumatiska sjukdomar och vanliga smärttillstånd i rörelseapparaten Kosek Eva, Lampa Jon, Nisell Ralph Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 431 sidor : ISBN: 9789144122731 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Bokens första upplaga från 2014 kan också användas.
Ett alternativ till "Dynamics of skill aquisition" är: "Motor control and learning: a behavioral emphasis", Richard A, Schmidt, Timothy D Lee, Carolee J Winstein, Gabriele Wulf, Howard N. Zelaznik: 6:th edition. Champagne, IL. Human Kinetics: 2019: 532 p. ISBN:9781492547754
Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.