Engelskt namn: Children`s social interaction and development
Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare
Kurskod: 2LÄ001
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Samhällsvetenskapliga fakultetsnämnden, 2009-11-02
Reviderad av: Prefekten, 2015-05-20
I kursen studeras små barns utveckling och lärande med stöd av olika teorier. Speciellt fokus läggs på teorier om barns samspel med andra barn och hur detta kan stimuleras. Lekens betydelse liksom betydelsen av förhållningssättet hos den vuxne studeras särskilt liksom konsekvenserna av olika synsätt på barn. Vidare studeras miljöns betydelse för barns utveckling och lärande.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Kursen bedrivs som IT-distanskurs via en webbaserad lärplattform. Kursen är helt nätbaserad och genomförs på halvfart. Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier samt obligatorisk kommunikation i grupp. Kursdeltagarna skall ha tillgång till Internetansluten dator. Utvärdering genomförs efter slutförd kurs.
Examination sker i form av skriftliga redovisningar individuellt och i grupp där individuell prestation bedöms. I grupp består uppgifterna av att diskutera och reflektera kring gemensamma frågeställningar utifrån kursens innehåll. Uppgifterna lämnas in via kurssajten.
För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examensformer alltid övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.
Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Barn som inte leker : från ensamhet till social lek i förskolan
Folkman Marie-Louise, Svedin Eva
1. uppl. : Stockholm : Runa : 2003 : 135 s. :
ISBN: 91-88298-64-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ellneby Ylva
Den livsviktiga leken
Första upplagans första tryckning : Stockholm : Natur & Kultur : [2019] : 143 sidor :
ISBN: 9789127454378
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jensen Mikael
Lekteorier
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 250 s. :
ISBN: 978-91-44-08997-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Värna barns lekstyrka
Första upplagan : Stockholm : Gothia fortbildning : [2019] : 224 sidor :
ISBN: 9789177411161
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns lek och experimenterande verksamhet
Warrer Sarah Damgaard, Broström Stig, Holmberg Johanna
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 92 sidor :
ISBN: 9789144123202
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Det viktigaste är att få leka!
Stockholm : Liber : 2011 : 277 s. :
ISBN: 91-47-09981-X
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Birgitta
I lekens värld.
2. uppl. : Stockholm : Liber, 2003 (Eskilstuna : 143 s. : ill. :
ISBN: 91-47-05181-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Lillemyr Ole Fredrik
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 245 s. :
ISBN: 978-91-47-10548-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Hangaard Rasmussen Torben
Lek på rätt väg? : på spaning efter leken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 247 s. :
ISBN: 978-91-44-10629-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan
Brandtzæg Ida, Torsteinson Stig, Øiestad Guro
Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-27-14647-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Thomas
Sociala relationer och samspel i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 121 sidor :
ISBN: 9789147122769
Se Umeå UB:s söktjänst
Kinge Emilie
Utmanande beteende i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 110 s. :
ISBN: 9789144111933
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lillemyr Ole Fredrik
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 245 s. :
ISBN: 978-91-47-10548-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hangaard Rasmussen Torben
Lek på rätt väg? : på spaning efter leken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 247 s. :
ISBN: 978-91-44-10629-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kinge Emilie
Utmanande beteende i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 110 s. :
ISBN: 9789144111933
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns lek och experimenterande verksamhet
Warrer Sarah Damgaard, Broström Stig, Holmberg Johanna
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 92 sidor :
ISBN: 9789144123202
Se Umeå UB:s söktjänst
Jensen Mikael
Lekteorier
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 250 s. :
ISBN: 978-91-44-08997-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan
Brandtzæg Ida, Torsteinson Stig, Øiestad Guro
Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-27-14647-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Thomas
Sociala relationer och samspel i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 121 sidor :
ISBN: 9789147122769
Se Umeå UB:s söktjänst
Vänskap
Øksnes Maria, Greve Anne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 158 sidor :
ISBN: 978-91-44-11338-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman Margareta
Värna barns lekstyrka
Första upplagan : Stockholm : Gothia fortbildning : [2019] : 224 sidor :
ISBN: 9789177411161
Se Umeå UB:s söktjänst
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hangaard Rasmussen Torben
Lek på rätt väg? : på spaning efter leken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 247 s. :
ISBN: 978-91-44-10629-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kinge Emilie
Utmanande beteende i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 110 s. :
ISBN: 9789144111933
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Lillemyr Ole Fredrik
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 245 s. :
ISBN: 978-91-47-10548-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan
Brandtzæg Ida, Torsteinson Stig, Øiestad Guro
Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-27-14647-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns lek och experimenterande verksamhet
Warrer Sarah Damgaard, Broström Stig, Holmberg Johanna
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 92 sidor :
ISBN: 9789144123202
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Thomas
Sociala relationer och samspel i förskolan
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 121 sidor :
ISBN: 9789147122769
Se Umeå UB:s söktjänst
Vänskap
Øksnes Maria, Greve Anne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 158 sidor :
ISBN: 978-91-44-11338-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 140, [1] s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-04345-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Hangaard Rasmussen Torben
Lek på rätt väg? : på spaning efter leken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 247 s. :
ISBN: 978-91-44-10629-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Se Umeå UB:s söktjänst
Kinge Emilie
Utmanande beteende i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 110 s. :
ISBN: 9789144111933
Se Umeå UB:s söktjänst
Lillemyr Ole Fredrik
Lek på allvar : en spännande utmaning
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2013 : 245 s. :
ISBN: 978-91-47-10548-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Se barnet inifrån : att arbeta med anknytning i förskolan
Brandtzæg Ida, Torsteinson Stig, Øiestad Guro
Stockholm : Natur & Kultur : 2016 : 199 s. :
ISBN: 978-91-27-14647-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Johansson Thomas
Den lärande människan : utveckling, lärande, socialisation
1. uppl. : Malmö : Liber : 2012 : 160 s. :
ISBN: 978-91-47-09730-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Vänskap
Øksnes Maria, Greve Anne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 158 sidor :
ISBN: 978-91-44-11338-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Att bli sig själv : Daniel Sterns teori i förskolans vardag.
Brodin Marianne, Hylander Ingrid, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber, 1998 ; (Arlöv : 124 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04838-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns rätt att utvecklas
Ellneby Ylva, Leo Veronica
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 195, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-11473-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfdahl Annica
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Samspel på småbarnsavdelningar
Michélsen Elin, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 144 s. :
ISBN: 91-47-05298-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Se Umeå UB:s söktjänst
Sommer Dion
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
3. uppl. : Malmö : Liber : 2008 : 304 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-47-02059-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns syn på vuxna : att komma nära barns perspektiv
Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
Lund : Studentlitteratur : 2006 : 140, [1] s. :
Omslagsbild
ISBN: 91-44-04345-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Se Umeå UB:s söktjänst
Hangaard Rasmussen Torben
Lek på rätt väg? : på spaning efter leken
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 247 s. :
ISBN: 978-91-44-10629-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Leka för att lära : utveckling, kognition och kultur
Jensen Mikael, Harvard Åsa
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 256 s. :
ISBN: 978-91-44-05151-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Kinge Emilie
Utmanande beteende i förskolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 110 s. :
ISBN: 9789144111933
Se Umeå UB:s söktjänst
Strandberg Leif
Vygotskij, barnen och jag : pedagogisk inspiration
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 174 s. :
ISBN: 9789144101729
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfdahl Annica
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Vänskap
Øksnes Maria, Greve Anne
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 158 sidor :
ISBN: 978-91-44-11338-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns syn på vuxna: att komma nära barns perspektiv
Arnér Elisabeth, Tellgren Britt
Lund : Studentlitteratur : 2006 :
ISBN: 91-44-04345-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Att bli sig själv : Daniel Sterns teori i förskolans vardag.
Brodin Marianne, Hylander Ingrid, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber, 1998 ; (Arlöv : 124 s. : ill. :
ISBN: 91-47-04838-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
ISBN: 978-91-47-10552-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Barns rätt att utvecklas
Ellneby Ylva, Leo Veronica
[Ny utg.] : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 195, [1] s. :
ISBN: 978-91-27-11473-9 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Löfdahl Annica
Förskolebarns gemensamma lekar : mening och innehåll
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 173 s. :
ISBN: 91-44-03335-4 och 978-91-44-03335-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Samspel på småbarnsavdelningar
Michélsen Elin, Glave Lotta
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2005 : 144 s. :
ISBN: 91-47-05298-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Miljöer för lek, lärande och samspel
Sandberg Anette, Brodin Jane, Davidsson Birgitta, Lindstrand Peg, Vuorinen Tuula, Karlsson Rauni, Ärlemalm-Hagsér
1. uppl. : Lund : Studentlitteraturc 2008e (Polen) : 2008 : 168 s. :
ISBN: 978-91-44-02911-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Olofsson Birgitta
I lekens värld
2. uppl. : Stockholm : Liber : 2003 : 143 s. :
ISBN: 9147051817
Se Umeå UB:s söktjänst
Barndomspsykologi : utveckling i en förändrad värld
Sommer Dion, Larson Per
2., rev. [och utök.] utg. : Hässelby : Runa : 2005 : 304 s. :
ISBN: 91-88298-70-1
Se Umeå UB:s söktjänst