TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Välkommen! Här får du veta vad du måste göra, hur och när innan kursstart. Du kan även läsa lite mer om kursen, universitetet och livet som student. Avsätt därför några minuter redan nu och läs nedanstående information så att du inte missar något viktigt. Vi ses i augusti!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
På denna kurs tillämpar vi självregistrering. Det innebär att du själv ska registrera dig på studentwebben innan kursstart. Det kan du göra mellan 24 - 31 augusti.
Mer information om studentwebben hittar du här.
Det är oerhört viktigt att du registrerar dig under dessa dagar. Om du inte har registrerat dig innan den 31 augusti riskerar du att förlora din plats på kursen.
För att kunna registrera dig krävs det att du har aktiverat ditt Umu-id (användarkonto) först. Observera att aktivering av ditt Umu-id inte är detsamma som självregistrering! Läs mer under "Ny vid Umeå universitet"
Observera att om du är antagen med "villkor" och inte kan registrera dig på studentwebben måste du kontakta studieadministratören för att få information om vad du saknar för att vara behörig (se kontaktinformation nedan).
Om du bestämt dig för att INTE läsa kursen behöver du inte kontakta oss, utan du lämnar själv återbud via ditt antagningsbesked på antagning.se
Inom 24 timmar efter det att du har registrerat dig får du åtkomst till kursens lärplattform. Ofta krävs även aktivitet under kursens första veckor för att du inte ska bli avregistrerad.
Kom ihåg! För att komma åt kursen måste du först ha registrerat dig.
Pga rådande omständigheter kommer första träffen att ske över internet. Vår målsättning är att träff 2, 3 och 4 kan ske i våra hantverkslokaler i Umeå. Du behöver tillgång till en dator med kamera och mikrofon. Vi använder oss av videosystemet Zoom, mer om Zoom hittar du här: https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/it-tjanster/zoom/
Länk till mötet hittar du under "plats" ovan.
Zoom Meeting ID: 489 743 2238
Gruppindelning
Kursen kommer att delas in i två grupper: A och B. Du kommer att få besked om vilken grupp du tillhör via mail inom 2-3 dagar efter det att du har blivit antagen. Vi kommer att skicka på den e-mail du har registrerat på antagning.se så se till att du har rätt e-post registrerad. Vi ser helst att du håller dig till den grupp du blir tilldelad då antalet i varje grupp är anpassat för våra salar.
Textil och trä- och metall läser tillsammans och har vissa gemensamma uppgifter.
Du behöver införskaffa material och utrustning. Information om detta finns på vår lärplattform.
Kursen går på halvfart (50% studietakt). Att läsa en kurs med 50% studietakt innebär ca 20 timmars studier per vecka. Kursen går mestadels på distans men med ett antal fysiska träffar här på Umeå universitets campus. Det innebär att du bedriver det mesta av studierna på egen hand mellan träffarna och att du har stöd från lärare och hittar kursmaterial på kursens lärplattformen.
Under träffarna kommer de praktiska moment samt redovisningar som ingår i kursen genomföras. Du måste ha genomfört dessa praktiska moment för att bli godkänd på kursen, vilket innebär att det är obligatoriskt att delta i träffarna.
Frågor kring registrering?
Kontakta studieadministratör
Frågor kring studiestöd?
Kontakta studierektor
Frågor kring Litteratur och kursinnehåll?
Ansvarig lärare, grupp A: Annika Andersson
Ansvarig lärare, grupp B: Lena Liljemark
Frågor kring studentanvändare, såsom borttappat lösenord? Problem med aktivering? inloggning?
Stödcentrum ITS: https://www.servicedesk.its.umu.se/
Telefonnummer: 090-786 63 00
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.