"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Skapande lek i förskolan 2, 15 hp

Engelskt namn: Creative Play for Preschool 2

Denna kursplan gäller: 2023-06-05 och tillsvidare

Kurskod: 6ES130

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-06-22

Innehåll

I kursen vidareutvecklas och utökas kunskaper, förmågor och färdigheter som möjliggör planering och arbete med estetiska lärprocesser i förskoleverksamhet. Teorier om kreativitet, estetiska lärprocesser, barns bildutveckling samt barns möte med konst ingår, liksom skapande verksamhet i bild, digitalt bildskapande, slöjd och musik. I kursen ingår ämneskunskaper och gestaltning i  bild och form, digital gestaltning, slöjd, drama, och musik. Utifrån förskolans läroplan, aktuell forskning, ämneskunskaper inom estetiska ämnen samt förskolans didaktik övar studenten på att planera, leda och reflektera över estetisk verksamhet för barn.

Kursen är uppdelad i tre delkurser:

1. Skapande och konst med yngre barn, 7,5hp

Studenterna fördjupar och breddar sina praktiska och teoretiska kunskaper i och om skapande och estetiska lärprocesser. Därtill ingår kunskaper om bild- och konstsamtal med barn. Studenterna tillägnar sig kunskap om estetisk verksamhet i förskolan genom eget skapande, analys av styrdokument, samt genom att ta del av forskning.

2. Digitalt skapande, 2,5hp

Studenterna skapar olika former av digitala bilder, däribland rörlig bild. Därigenom erhålls grundläggande kunskaper som möjliggör digitalt bildskapande med förskolebarn. Aktuell forskning om digitalt skapande i en förskolekontext behandlas

3. Estetiska lärprocessers didaktik, 5hp

Utifrån kunskaper i och om skapande verksamhet och estetiska lärprocesser planeras, genomförs och analyseras estetisk aktivitet för förskolebarn. Därigenom knyts teoretiskt och praktiskt innehåll samman i konkret estetisk aktivitet riktad mot förskolebarn

Förväntade studieresultat

Delkurs 1 Skapande och konst med yngre barn, 7,5hp

Kunskap och förståelse:

  • i praktiskt arbete visa ämneskunskaper i estetiska ämnen som möjliggör skapande verksamhet och bildsamtal med barn
  • identifiera och redogöra för teorier rörande barns bildutveckling samt estetiska lärprocesser i relation till barns skapande
  • beskriva relevanta begrepp i förskolans styrdokument och aktuell forskning om skapande och konstpedagogisk verksamhet för förskolebarn, som krävs för yrkesutövningen

Färdighet och förmåga:

  • visa förmåga att använda olika material och redskap för skapande verksamhet
  • visa förmåga att diskutera och tillsammans med andra reflektera och dra slutsatser om barns lärande i och genom estetiska lärprocesser

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • genom analys av egen estetisk lärprocess identifiera eget behov av ytterligare kunskap och kompetens inom området


Delkurs 2 Digitalt skapande, 2,5hp

Kunskap och förståelse:

  • uppvisa ämneskunskaper i digitalt bildskapande
  • redogöra för forskning om digitalt skapande i en förskolekontext

Färdighet och förmåga:

  • visa förmåga att använda olika digitala verktyg i bildskapande syfte

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • diskutera, reflektera över och kritiskt granska egna och andras erfarenheter av digitalt bildskapande, samt relatera till relevant forskning och därigenom dra slutsatser om digitalt skapande i en förskolekontext
     

Delkurs 3 Estetiska lärprocessers didaktik, 5hp

Kunskap och förståelse

  • i praktiskt arbete visa ämneskunskaper samt ämnesdidaktiska kunskaper som möjliggör iscensättande av estetisk verksamhet för barn

Färdighet och förmåga:

  • tillsammans med andra planera, genomföra och leda estetiska aktiviteter
  • uppvisa ett professionellt förhållningssätt gentemot barn i lärarledd aktivitet

Värderingsförmåga och förhållningssätt:

  • kritiskt granska och analysera estetisk aktivet med utgångspunkt i förskolans styrdokument och aktuell forskning och därigenom dra egna slutsatser om barns möjligheter till lärande genom estetiska lärprocesser. 

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna: Skapande lek i förskolan 1, 7,5hp. Att undervisa i förskolan (VFU), 10 hp. Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU), 11 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, samt praktiskt skapande arbete i olika estetiska medier. Kursarbetet genomförs i grupp och individuellt. Tillgång till internet krävs. Inlämnande av arbetsuppgifter, diskussioner och kommentarer är obligatoriska och sker via en webbplattform.

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar.

Examination

Delkurs 1 examineras genom praktiskt-estetiskt arbete, salstentamen, skriftlig inlämningsuppgift.

Delkurs 2 examineras genom i inlämning och redovisning av gemensamma och individuella digitala bildarbeten, och skriftlig individuell inlämningsuppgift.

Delkurs 3 examineras genom i grupp planerad estetisk aktivitet, i grupp genomförd estetisk aktivitet samt individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

Vid examination av praktiskt arbete, skriftliga inlämningsuppgifter samt salstentamen används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Vid mindre skriftliga och praktiska uppgifter samt examination av seminariedeltagande används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att den studerande uppnått detta betyg på delkurser omfattande minst 10hp.

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.

Kursen ersätter den tidigare kursen Skapande lek i förskolan 2, 15hp (6es118) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 25

Bendroth Karlsson Marie
Barns möte med konst
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : 2017 : 112 sidor :
ISBN: 978-91-44-11276-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda sidor tillhandahålls som PDF

Bild, konst och medier för yngre barn : kulturella redskap och pedagogiska perspektiv
Bendroth Karlsson Marie, Karlsson Häikiö Tarja
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 166 s. :
ISBN: 9789144089935
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att arbeta med tema i förskolan : en metodikbok
Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 123 sidor :
ISBN: 9789147139903
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ehrlin Anna
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 158 sidor :
ISBN: 9789147131778
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fantasi och kreativitet i barndomen.
Vygotskij Lev Semenovic, Öberg Lindsten Kajsa
Göteborg : Daidalos : 1995 : 111 s. :
ISBN: 91-7173-011-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Lindström
Aesthetic Learning About, In, With and Through the Arts: A Curriculum Study
The internationan Journal of Art & Design Education : 2012 :
https://doi.org/10.1111/j.1476-8070.2012.01737.x
Obligatorisk
Läsanvisning: Läsanvisning: 166-179

Läroplan för förskolan : Lpfö 18
Stockholm : Skolverket : 2018 : 20 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327364
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kultur, estetik och barns rätt i pedagogiken
Klerfelt Anna, Qvarsell Birgitta
1. uppl. : Malmö : Gleerups : 2012 : 221 s. :
ISBN: 978-91-40-67784-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Karlsson Häikiö. (2021). Att vara vid sina sinnen

Tuvhav Gullberg Eva
Estetiken i praktiken : Vad? Varför? Hur?
Första upplagan : Stockholm : Natur & Kultur : [2021] : 159 sidor :
ISBN: 9789127458987
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Referenslitteratur

Ask Sofia
Hållbara texter : grunderna i formellt skrivande
2., [rev. och utök.] uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 93 s. :
ISBN: 9789147104284
Se Umeå UB:s söktjänst

Persson Gode Karin
Lärande lek i utemiljö : [pedagogiska lekar och övningar]
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 110 s. :
ISBN: 9789127421387
Se Umeå UB:s söktjänst

Skapande förskola : matematik
Grieg Camilla, Erlandsson Anita
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 88 s. :
ISBN: 9789144089294
Se Umeå UB:s söktjänst