"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Skapande lek i förskolan 1, 7,5 hp

Engelskt namn: Creative Play for Preschool 1

Denna kursplan gäller: 2023-06-19 och tillsvidare

Kurskod: 6ES129

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-06-22

Innehåll

I kursen studeras estetisk verksamhet och estetiska lärprocesser samt lekteorier och lekens betydelse för barns utveckling och lärande. Miljöns betydelse för utveckling av barns sociala lek poängteras. Även studier om barns motoriska utveckling och kroppsuppfattning utgör en del av kursen tillsammans med teorier och metoder om estetiska lärprocesser utifrån ett hållbarhets- och genusperspektiv. Med utgångspunkt i förskolans styrdokumnet, forskning och beprövand erfarenhet, lek, musik, rörelse, dans, drama och slöjd studeras barns inlevelseförmåga, fantasiutveckling, rörelseglädje och lärande i och genom esteiska lärprocesser.  

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • identifiera, beskriva och jämföra olika lekteorier
  • identifiera och beskriva olika former av estetiska lärprocesser
  • redogöra för hur estetisk verksamhet och lek kan stimulera rörelse- och motorisk utveckling samt kroppsuppfattning
  • redogöra för och visa på ämneskunskap inom musik, dans, drama och slöjd som är relevant för förskolan
  • redogöra för hur estetisk verksamhet kan bidra till lärande om hållbar utveckling

Färdighet och förmåga

  • visa förmåga att använda såväl kroppsliga uttryck som olika material och redskap för estetisk och skapande verksamhet
  • visa förmåga att tillsammans med andra planera undervisning inom estetisk verksamhet för förskolebarn med utgångspunkt i förskolans styrdokument, forskning och beprövad erfarenhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och kritiskt granska estetiska aktiviteters relation till lek och dess betydelse för barns lärande och utveckling
  • dra slutsatser om hur estetiska läroprocesser i förskolan kan bidra till barns lärande

Behörighetskrav

Godkänd på kurserna Förskollärare som profession (UK I), 6 hp. Barns lärande och omsorg, 15 hp. Förskolans uppdrag och arbetssätt I, 5 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisning bedrivs i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och workshops. Kursarbetet genomförs både i grupp och individuellt. Tillgång till internet krävs. Inlämnande av arbetsuppgifter, diskussioner och kommentarer är obligatoriska och sker via en webbplattform

I kursen ingår obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar.

Examination

Kursen examineras genom salstentamen, skriftlig inlämningsuppgift, gestaltande arbete, muntlig redovisning, samt seminarium.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Vid examination av skriftlig tentamen och större skriftliga inlämningsuppgifter används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Vid examination av mindre inlämningsuppgifter samt seminariedeltagande används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på merparten av de uppgifter som bedöms enligt tregradig skala.

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet.

Övriga föreskrifter

Kursen ersätter den tidigare kursen Skapade lek i förskolan 1, 7,5hp (6es119) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle.



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 25

Kreativa lärprocesser : estetik och undervisning i förskolan
Alnervik Karin, Hvit Lindstrand Sara
Stockholm : Liber : 2020 : 154 sidor :
ISBN: 9789147131150
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att arbeta med tema i förskolan : en metodikbok
Doverborg Elisabet, Pramling Niklas, Pramling Samuelsson Ingrid
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 123 sidor :
ISBN: 9789147139903
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att arbeta med hållbar utveckling i förskolan
Fridberg Marie, Thulin Susanne
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2021] : 159 sidor :
ISBN: 9789151105420
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jensen Mikael
Lekteorier
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 250 s. :
ISBN: 978-91-44-08997-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Karlsson Häikiö T
Aesthetic Learning Processes in Early Childhood and Early Years Education; Reflections on Educating forAesthetic Learning Processes in Early Childhood and Early Years Education; Reflections on Educating for Sustainable Development and use of Visual Tools and Materials
Techne series (Oslo), vol. 27, no. 2 : 2020 :
https://journals.oslomet.no/index.php/techneA/article/view/3567
Obligatorisk

Kropp, rörelse och hälsa i förskolan
Osnes Heid, Skaug Hilde Nancy, Eid Kaarby Karen Marie
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 179 s. :
ISBN: 978-91-44-07517-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Undervisning i dans i förskolan – en rörlig verksamhet
Lindqvist Anna, Pastorek Gripson Märtha
Växjö : Institutionen för pedagogik och lärande, Linnéuniversitetet : 2022 :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:hh:diva-48767
Obligatorisk

Lindqvist Anna
Kroppen skapar kunskap i förskolan
Skolverket : 2021 :
Skolverket
Obligatorisk

Persson Gode Karin
Lärande lek i utemiljö : [pedagogiska lekar och övningar]
1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2011 : 110 s. :
ISBN: 9789127421387
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för förskolan, Lpfö 18
Skolverket : 2019 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2018/laroplan-for-forskolan-lpfo-18?id=4001
Obligatorisk

Styrke Britt-Marie
Kunskapande i dans : om estetiskt lärande och kommunikation
Stockholm : Liber : 2015 : 191 s. :
ISBN: 9789147111589
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ehrlin Anna
Estetiska uttrycksformer i teori och praktik : bild-, drama- och musikdidaktik
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2020] : 158 sidor :
ISBN: 9789147131778
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att genom lek stödja och stimulera barns sociala förmågor : undervisning i förskolan
Solna : Skolforskningsinstitutet : [2019] : 71 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolforskningsinstitutets webbplats
ISBN: 9789198438369
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

A GoPro Look on How Children Aged 17–25 Months Assess and Manage Risk during Free Exploration in a Varied Natural Environment
Tangen S, Olsen A, Hansen E B
Education sciences : 2022 :
Länk
Obligatorisk

Praktiknära forskning : barn, lärare och lärande
Björklund Elisabeth, Gustafsson Christina
Upplaga 1:1 : Lund : Studentlitteratur : [2016] : 254 sidor :
ISBN: 9789144109718
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Silfver, B. & Ahrenby, H. Haiku som en undersökande metod. Tillhandahålls av institutionen