Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-06-26
Innehåll
I den här kursen behandlas samtalsanalys, både teoretiskt och praktiskt. Därtill diskuteras vilken betydelse samtalsanalys kan ha för förståelsen av samtalsstrukturer. Kursen behandlar interaktionella mönster i svenskspråkiga samtal, både vardagliga och institutionella. I kursen ingår även praktisk övning i transkription och analys samt kritisk reflektion kring hur olika strukturer och relationer synliggörs och förhandlas fram i samtal.
Förväntade studieresultat
För betyget Godkänd ska den studerande kunna
Kunskap och förståelse
redogöra för grundläggande samtalsanalytiska begrepp och inriktningar,
beskriva vardagliga och institutionella samtals uppbyggnad och funktion,
beskriva för samtalsanalysen relevanta perspektiv på mångfald.
Färdighet och förmåga
välja ut och tillämpa en transkriptionsmetod för att transkribera ett utdrag av ett samtal,
tillämpa grundläggande samtalsanalytiska begrepp i analys av svenskspråkiga samtal,
identifiera hur samtalsstrukturer skapas i samtal,
använda ett vårdat, enkelt och begripligt språk enligt rådande skriftspråksnorm och visa förmåga att mottagar- och situationsanpassa sitt skriftspråk.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kritiskt reflektera kring samtalsanalysens möjligheter att synliggöra sociala och kulturella strukturer i samtal.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och gruppövningar.
Examination
Kursen examineras genom bedömning av två examinationsuppgifter: ett muntligt seminarium inklusive skriftligt underlag och en skriftlig och individuell inlämningsuppgift.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Vid examination av seminariet används någon av betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G) och för den skriftliga inlämningsuppgiften någon av betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd (VG). För betyget Väl godkänd på kursen krävs betyget Väl godkänd på den skriftliga uppgiften och betyget Godkänd på den muntliga uppgiften.
Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Examinator kan besluta att en student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt; komplettering för högre betyg är inte tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination i stället för komplettering och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Övriga föreskrifter
Stoppdatum för inlämningsuppgifter är terminens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas; annars måste de göras på nytt.
Om beslut fattas om att kursen inte längre ska ges eller om kursplanen reviderats garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.