"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Samhällsorientering för förskolan, 15 hp

Engelskt namn: Social Studies for Preschool

Denna kursplan gäller: 2020-08-03 och tillsvidare

Kurskod: 6PE260

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Prefekten, 2017-05-18

Reviderad av: Prefekten, 2020-02-12

Innehåll

Kursen genomsyras av frågor om hållbar utveckling utifrån ekologiska sociala och ekonomiska aspekter samt relateras till agenda 2030 och globala målen. Därtill behandlas historiska och samhälleliga begrepp, samband och processer kopplade till agenda 2030 samt hur detta kan ingå i förskolans undervisning.. Vikten av att nyttja närsamhällets centrala funktioner som pedagogisk arena belyses och problematiseras. Vidare betonas förskollärares ansvar att hantera barns rättigheter, inflytande och livsfrågor samt etiska frågor med stöd i aktuell forskning. Kursen behandlar likaså hur digital kompetens kan förstås ur ett förskole- och samhällsperspektiv. I kursen studeras därförutom teorier om hur barn och barndom påverkas av olika kulturella, religiösa och materiella villkor liksom olika familjemönster. I detta sammanhang belyses även hur samhällets stödfunktioner kan användas vid behov.

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • med stöd i aktuell forskning och styrdokument identifiera och beskriva samhällsorienterade frågor ur ekologiska, ekonomiska och sociala hållbarhetsperspektiv samt hur dessa kan aktualiseras i förskolan
  • redogöra för barns frågor om historiska och samtida händelser samt etiska och aktuella samhällsfenomen som kan bearbetas i förskolan

Färdighet och förmåga

  • identifiera och exemplifiera hur närsamhället kan nyttjas i förskolan för undervisning om företeelser i omvärlden ur olika hållbarhetsperspektiv
  • urskilja och analysera betydelsen av olika kulturella och materiella uppväxtvillkor
  • formulera och presentera förskollärarens ansvar att bedöma och hantera olika krissituationer barn kan befinna sig i
  • problematisera innebörden av digital kompetens i samhället, samt beakta betydelsen av användning av digitala medier och verktyg i förskolans verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och bedöma hur hållbarhetsfrågor utifrån aktuell  forskning samt samhälleliga och etiska perspektiv kan aktualiseras och värderas i förskolans undervisning
  • värdera och problematisera barns delaktighet och inflytande i förskola och samhället i relation till barns rättigheter och hållbar utveckling
  • problematisera och diskutera förskollärarens ansvar att hantera barns olika etiska frågor

Behörighetskrav

Utbildningsvetenskap, undervisning och lärande för förskolan (UK) 8 hp, Specialpedagogik för förskolan (UK) 6 hp, Läraryrkets dimensioner för förskolan 1 (VFU) 11 hp eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, litteraturstudier, fallstudier, praktiska tillämpningar, seminarier och grupparbeten. Undervisningen kan ske såväl inom- som utomhus.

Examination

Examination sker genom individuella skriftliga uppgifter, muntliga och digitala redovisningar såväl individuellt som i grupp samt genom tillämpningsövningar.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U).

För betyget godkänd (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med resultatet godkänd (G). För betyget väl godkänd (VG) krävs dessutom att samtliga skriftliga uppgifter bedömts med resultatet väl godkänd (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.

Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för
tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt:
http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden
för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras ett provtillfälle enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

  • Giltig från: 2023 vecka 1

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Andrén Karin
    Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
    Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    En svensk historia från vikingatid till nutid
    Berggren Lars, Greiff Mats
    2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
    ISBN: 978-91-44-05246-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Välfärdskapitalism, tiden efter 1920 s. 299-386

    Björklund Sanne
    Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
    Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 140 sidor :
    ISBN: 9789144139579
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Colnerud Gunnel
    Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 196 sidor :
    ISBN: 978-91-47-12246-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Valda delar, tillhandahålles av Pedagogiska institutionen.

    Att förstå barns tankar : kommunikationens betydelse
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    4., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2012 : 93 s. :
    ISBN: 978-91-47-10552-6
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engdahl Ingrid
    Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
    [Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
    Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
    ISBN: 978-91-633-8207-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskola på hållbar väg - Ett inspirationsmaterial för förskolan
    Världsnaturfonden WWF : 2017 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Barns tankar om livet
    Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
    2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
    ISBN: 9789127114241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Högtidsboken : fira och filosofera tillsammans!
    Ivarsson Johanna, Salmson Karin, Åkerö Emil, Hurme Maija
    Första upplagan : [Linköping] : Olika : [2019] : 262 sidor :
    ISBN: 9789188613127
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Små barns etik
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
    ISBN: 91-47-04986-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Rudnert Joel
    Historia i förskolan
    Ingår i:
    Utbildningsvetenskap för förskolan
    Stockholm : Natur & kultur : [2017] : 331 sidor :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Tillhandahålles av institutionen

    Referenslitteratur

    Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
    Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
    ISBN: 9789147111725
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Flyktens barn : medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
    Elmeroth Elisabeth, Häge Johan
    2., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 139 s. :
    ISBN: 9789144114187
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
    Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
    ISBN: 978-91-44-07952-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellberg Anna
    När krisen drabbar förskolan
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 82 sidor :
    ISBN: 9789144125466
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
    Göteborgs universitet : 2003 :
    http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
    Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv

    Tallberg Broman Ingegerd
    Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :

    Övrigt

    Gällande styrdokument för förskolan www.skolverket.se. Elektroniska resurser angående Agenda 2030 och globala målen https://www.globalamalen.se/om-globala-malen/. Barnkonventionen som svensk lag https://www.regeringen.se/regeringens-politik/barnkonventionen-som-svensk-lag/. Valfri religionsbok för gymnasiet. Enstaka aktuella forskningsartiklar och andra dokument tillkommer och finns tillgängliga i kurssajten.

  • Giltig från: 2021 vecka 3

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.

    Andrén Karin
    Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
    Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    En svensk historia från vikingatid till nutid
    Berggren Lars, Greiff Mats
    2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
    ISBN: 978-91-44-05246-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Välfärdskapitalism, tiden efter 1920 s. 299-386

    Björklund Sanne
    Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 126 s. :
    ISBN: 9789144092560
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Colnerud Gunnel
    Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 196 sidor :
    ISBN: 978-91-47-12246-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    Johanneshov : TPB : 2010 : 1 CD-R :
    Obligatorisk

    Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : Rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
    Engdahl Ingrid, Karlsson Bibi, Hellman Anette, Ärlemalm-Hagsér Eva
    Stockholm : Svenska OMEP : 2012 : 38 :
    http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-81021
    Obligatorisk

    Förskola på hållbar väg - Ett inspirationsmaterial för förskolan
    Världsnaturfonden WWF : 2017 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Barns tankar om livet
    Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
    2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
    ISBN: 9789127114241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Högtidsboken : fira och filosofera tillsammans!
    Ivarsson Johanna, Salmson Karin, Åkerö Emil, Hurme Maija
    Första upplagan : [Linköping] : Olika : [2019] : 262 sidor :
    ISBN: 9789188613127
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Små barns etik
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
    ISBN: 91-47-04986-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
    Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
    ISBN: 9789147111725
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Flyktens barn : medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
    Elmeroth Elisabeth, Häge Johan
    2., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 139 s. :
    ISBN: 9789144114187
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
    Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
    ISBN: 978-91-44-07952-3
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellberg Anna
    När krisen drabbar förskolan
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 82 sidor :
    ISBN: 9789144125466
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Johansson Eva
    Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
    Göteborgs universitet : 2003 :
    http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
    Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv

    Tallberg Broman Ingegerd
    Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :

    Övrigt

    Gällande styrdokument för förskolan www.skolverket.se. Elektroniska resurser angående Agenda 2030 och globala målen https://www.globalamalen.se/om-globala-malen/. Barnkonventionen som svensk lag https://www.regeringen.se/regeringens-politik/barnkonventionen-som-svensk-lag/. Valfri religionsbok för gymnasiet. Enstaka aktuella forskningsartiklar och andra dokument tillkommer och finns tillgängliga i kurssajten.

  • Giltig från: 2020 vecka 32

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Andrén Karin
    Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
    Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Björklund Sanne
    Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 126 s. :
    ISBN: 9789144092560
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Colnerud Gunnel
    Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 196 sidor :
    ISBN: 978-91-47-12246-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
    Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
    ISBN: 9789147111725
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    Johanneshov : TPB : 2010 : 1 CD-R :
    Obligatorisk

    Flyktens barn : medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
    Elmeroth Elisabeth, Häge Johan
    2., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 139 s. :
    ISBN: 9789144114187
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engdahl Ingrid
    Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
    [Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
    Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
    ISBN: 978-91-633-8207-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf

    Barns tankar om livet
    Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
    2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
    ISBN: 9789127114241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
    Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
    ISBN: 978-91-44-07952-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Johansson Eva
    Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
    Göteborgs Universitet : 2003 :
    Fulltext
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv

    Johansson Eva
    Små barns etik
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
    ISBN: 91-47-04986-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskola på hållbar väg - Ett inspirationsmaterial för förskolan
    Världsnaturfonden WWF : 2017 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Tallberg Broman Ingegerd
    Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
    Obligatorisk

    Hellberg Anna
    När krisen drabbar förskolan
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2018] : 82 sidor :
    ISBN: 9789144125466
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Högtidsboken : fira och filosofera tillsammans!
    Ivarsson Johanna, Salmson Karin, Åkerö Emil, Hurme Maija
    Första upplagan : [Linköping] : Olika : [2019] : 262 sidor :
    ISBN: 9789188613127
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Referenslitteratur

    En svensk historia från vikingatid till nutid
    Berggren Lars, Greiff Mats
    2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
    ISBN: 978-91-44-05246-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Välfärdskapitalism, tiden efter 1920 s. 299-386

    Övrigt

    Gällande styrdokument för förskolan www.skolverket.se. Elektroniska resurser angående Agenda 2030 och globala målen https://www.globalamalen.se/om-globala-malen/. Barnkonventionen som svensk lag https://www.regeringen.se/regeringens-politik/barnkonventionen-som-svensk-lag/. Valfri religionsbok för gymnasiet. Enstaka aktuella forskningsartiklar och andra dokument tillkommer och finns tillgängliga i kurssajten.

  • Giltig från: 2020 vecka 7

    Rekommenderad kurslitteratur

    Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten. Obligatorisk litteratur går att beställa som ljudbok från UmUB vid behov.

    Andrén Karin
    Barn och ungas livsfrågor och ämnet livskunskap
    Institutionen för pedagogik och didaktik, Stockholms universitet : 2011 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Björklund Sanne
    Lärande för hållbar utveckling : i förskolan
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 126 s. :
    ISBN: 9789144092560
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Colnerud Gunnel
    Läraryrkets etik och värdepedagogiska praktik
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 196 sidor :
    ISBN: 978-91-47-12246-2
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Från kvalitet till meningsskapande : postmoderna perspektiv - exemplet förskolan
    Dahlberg Gunilla, Moss Peter, Pence Alan
    3. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 328 s. :
    ISBN: 9789147111725
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Att förstå barns tankar : metodik för barnintervjuer
    Doverborg Elisabet, Pramling Samuelsson Ingrid
    Johanneshov : TPB : 2010 : 1 CD-R :
    Obligatorisk

    Flyktens barn : medkänsla, migration och mänskliga rättigheter
    Elmeroth Elisabeth, Häge Johan
    2., uppdaterade uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 139 s. :
    ISBN: 9789144114187
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Engdahl Ingrid
    Lärande för hållbar utveckling - är det någonting för förskolan, eller? : rapport om OMEP:s projekt Lärande för hållbar utveckling i praktiken
    [Stockholm] : Svenska OMEP : [2012] : 38 s. :
    Fritt tillgänglig via Svenska OMEP:s hemsida
    ISBN: 978-91-633-8207-9
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: http://www.omep.org.se/uploads/files/esdboken_hemsidan.pdf

    Barns tankar om livet
    Hartman Sven G., Torstenson-Ed Tullie
    2., [rev.] utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2007 : 207 s. :
    ISBN: 9789127114241
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Föräldrar, förskola och skola : om mångfald, makt och möjligheter
    Harju Anne, Tallberg Broman Ingegerd
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 244 s. :
    ISBN: 978-91-44-07952-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: (valda delar)

    Johansson Eva
    Forskare och pedagogers möten med barns perspektiv - Att närma sig barns perspektiv, i Pedagogisk Forskning
    Göteborgs universitet : 2003 :
    http://www.ped.gu.se/biorn/journal/pedfo/v8/n1.html
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Årg 8, Nr 1-2 Tema: Barns perspektiv och barnperspektiv

    Johansson Eva
    Små barns etik
    1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 200 s. :
    ISBN: 91-47-04986-3
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskola på hållbar väg - Ett inspirationsmaterial för förskolan
    Världsnaturfonden WWF : 2017 :
    Fulltext
    Obligatorisk

    Tallberg Broman Ingegerd
    Mamma, pappa, förskolebarn : om förskolan som jämställdhetsprojekt
    Ingår i:
    Genus i förskola och skola
    Göteborg : Acta Universitatis Gothoburgensis : 2009 : 174, 16, 12 s. :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Behovet av en ny förståelse : ansvaret för miljön, klimatet och det globala utrymmet
    Bäckstrand Göran, Olsson Kåre, Tengström Emin
    Höör : Blenda : 2010 : 156 s. :
    ISBN: 978-91-978410-1-6
    Se Umeå UB:s söktjänst

    En svensk historia från vikingatid till nutid
    Berggren Lars, Greiff Mats
    2., [bearb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 404 s. :
    ISBN: 978-91-44-05246-5
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Välfärdskapitalism, tiden efter 1920 s. 299-386

    Övrigt: Gällande styrdokument för förskolan www.skolverket.se. Valfri religionsbok för gymnasiet. Enstaka artiklar och kapitel kommer att finnas tillgängliga som PDF i filsamlingen