Kursen genomsyras av frågor om hållbar utveckling utifrån ekologiska sociala och ekonomiska aspekter samt relateras till agenda 2030 och globala målen. Därtill behandlas historiska och samhälleliga begrepp, samband och processer kopplade till agenda 2030 samt hur detta kan ingå i förskolans undervisning. Vikten av att nyttja närsamhällets centrala funktioner som pedagogisk arena belyses och problematiseras. Vidare betonas förskollärares ansvar att hantera barns rättigheter, inflytande och livsfrågor samt etiska frågor med stöd i aktuell forskning. Kursen behandlar likaså hur digital kompetens kan förstås ur ett förskole- och samhällsperspektiv. I kursen studeras därförutom teorier om hur barn och barndom påverkas av olika kulturella, religiösa och materiella villkor liksom olika familjemönster. I detta sammanhang belyses även hur samhällets stödfunktioner kan användas vid behov.
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går det programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.