TILL DIG SOM ÄR ANTAGEN PÅ KURSEN
Welcome! Välkommen!
Umu-id är ditt användarkonto. MFA ökar din digitala säkerhet.
Ditt Umu-id behöver du för att kunna registrera dig på utbildningen. När du är ny student får du automatiskt ett Umu-id, men du måste själv aktivera det för att det ska fungera.
Ditt Umu-id behöver du när du ska:
För att få tillgång till ditt Umu-id behöver du gå igenom vår aktiveringsguide. Detta kan du göra en vecka innan terminsstart, men ofta går det att göra tidigare än så. Du får inget särskilt meddelande från oss när det är möjligt att aktivera ditt användarkonto.
MFA, eller multifaktorautentisering som det heter, minskar risken att obehöriga kommer åt din information eller ditt konto. Som ny student behöver du aktivera MFA för att kunna logga in i olika system, exempelvis lärplattformen Canvas och studentwebben.
Jag vill aktivera mitt Umu-id och MFA
Om du får problem att logga in eller aktivera ditt Umu-id eller MFA kontakta IT-supporten Servicedesk så får du hjälp.
Registration information
Once you have accepted your course place, you must register for the course. On this course, you must log in and register yourself via the student web before the course starts. You can do this from Monday 9 January to Monday 16 January. If you have not registered by 18 January you will lose your place in the course.
If you know in advance that you will not be able to register during this period you must notify the study administrator Ulrika Harju (ulrika.harju@umu.se) before the last day for registration.
If you suffer from an acute illness or other unforeseen event that prevents you from registering, you must also contact Ulrika Harju, as soon as possible (a medical certificate will be required).
To be able to register for the course, you must first activate your Umu ID.
I want to activate my Umu ID. (Link to: https://www.umu.se/en/student/we-can-assist-you/it-services/umu-id/)
I have an activated Umu ID and want to register (Link to: https://www.umu.se/student).
I have an activated Umu ID but have forgot my password (Link to: https://www.umu.se/en/student/we-can-assist-you/it-services/umu-id/forgot-your-password-or-username/)
Week 3 Introduction
Jan 18th, Wednesday, Online lecture: Introduction to the course Sámi and Indigenous Health11.00 – 12.0011.00 - 12.00
Online lecture: Identity & culture
Jon Petter Stoor
Week 4, 5 Module 1: Identity, history and rights
Jan 24, Tuesday, Online lecture: Identity & culture
11.00 - 12.00
History and Indigenous people’s health * Miguel San Sebastián
Swedish colonialism in Sápmi *Åsa Össbo
Indigenous Rights, Health rights & statistics* Jon Petter Stoor
Jan 31st, Tuesday, Online Q&A-session, Module 1
9.00 - 10.00 Online Q&A-session, Module 1, Jon Petter Stoor
Week 6,7 Module 2: Discrimination, trauma and decolonisation
Decolonisation * Kristina Sehlin MacNeil
Historical and intergenerational trauma * Jon Petter Stoor
Discrimination and racism * Jon Petter Stoor
Lateral and extractive violence * Kristina Sehlin MacNeil
Feb 14th, Tuesday Online Q&A session, Module 2 Kristina Sehlin MacNeil, Jon Petter Stoor
11.00 – 12.00
Extraction Industry and Health: the case of hydro-power developments in Sweden*
Åsa Össbo
Extraction Industry and Health: the case of a mine in Gállok* Hanna Blåhed
Feb 16th, Thursday Kristina Sehlin MacNeil Åsa Össbo
Hanna Blåhed. Jon Petter Stoor, 11.00 – 12.00
8, 9 Module 3: Traditional knowledge, culture and health
Feb 21st, Tuesday Online lecture: Indigenous health models and cultural determinants of health 11.00 – 12.00 Jon Petter Stoor
Indigenous traditional knowledge and health* Jon Petter Stoor
Indigenous food systems and health*Anne Ouma
Indigenous food systems and health* Lena Maria Nilsson
Indigenous methods and knowledge* Oscar Sedholm
Mar 2nd, Thursday Online panel discussion, Module 3
11.00 – 12.00 Anne Ouma, Lena Maria Nilsson, Jon Petter Stoor
10, 11 Module 4: Social determinants, climate change and Indigenous health research
Mar 13, Monday Online lecture: the SámiHET study* Jon Petter Stoor
11.00-12.00 Social determinants and Indigenous Health * Miguel San Sebastián
Climate change, sustainability and Indigenous health* Lena Maria Nilsson
Psychosocial health among the Sámi * Jon Petter Stoor
Somatic health among Sámi * Christina Storm Mienna
Mar 16, Thursday Online panel discussion, Module 4, Christina Storm Mienna
11.00 – 12.00 Lena Maria Nilsson, Jon Petter Stoor
12, 13, Module 5: Gender and violence
Online lecture: Indigenous intersectionality, Jennie Brandén
Violence against Sámi and Indigenous women* Jennie Brandén
Online Q&A, Module 5 Jennie Brandén
* = pre-recorded online lecture In bold = mandatory assignment
14, 15, 16 Module 6 Online lecture: Sámi and Indigenous suicide prevention Jon Petter Stoor
Intercultural health* Miguel San SebastiánIndigenous health systems: the case of Alaska Tribal Health System* Miguel San Sebastián
Indigenous health systems: the case of Alaska Tribal Health System* Abbie Willetto
Indigenous Health systems - the case of SANKS in Norway* Arnhild SombyHealth promotion – the Sámi health strategy* Sofia Kling
Apr 20, Thursday, Online Q&A-session, module 6 Sofia Kling, Jon Petter Stoor
11.00 – 12.00
17, 18 Module 7
Apr 24, Mon Online lecture: Adapting health care to Sámi needs - an example from youth
11.00 – 12.00 psychiatry in Norway, Jon Petter Stoor
Health care encounter frameworks – an introduction* Mazen Baroudi
Trust in health care encounters Laila
DaergaCultural competence in health care Jon Petter Stoor
Online Q&A-session focusing on health care encounters, cultural competence & sensitivity Jon Petter Stoor
19, 20, 21 PM assignment
May 9, Tuesday Online lecture: Introduction to writing a PM* Jon Petter Stoor
11.00 – 12.00
May 21, Sunday Deadline Draft PM submitted
May 25, Thu Online PM Seminar (mandatory either day 1 or 2) Jon Petter Stoor
9.00 - 16.00
May 26, Fri, Online PM Seminar (mandatory either day 1 or 2) Jon Petter Stoor
June 2 Deadline upload final PM version
9.00 – 16.00
The course is entirely web-based and there will be no physical meetings. The study pace is 25%, which corresponds to about 10 hours of work per week.
The course consists of an introductory week and seven two-week modules. Each module consists of lectures and assignments (group and individual) addressing different aspects of Sámi and Indigenous health. Some lectures will be pre-recorded and some will be live online lectures – then recorded and uploaded on the course portal Canvas afterwards. The last module is centred around writing a PM and a mandatory seminar to discuss the PMs. This PM-seminar is the only mandatory meeting during the course, so please make sure that you will be able to participate.
The mandatory seminar will take place on Dec 15th or 16th, depending on which group you will belong to.
During the first week of the course, the participants will be divided into groups that will meet throughout the course. Group assignments, such as discussions, can be carried out in English or Swedish. Groups will be created based on your individual needs regarding language (Eng/Swe) and meeting times (working hours during weekdays or evenings/weekends).
To be able to influence which group type you will belong to, please make sure that you let the course organisers know of your preferences (on Canvas), no later than August 29th.
Information about the course, recorded lectures and instructions for assignments will be made available on the course platform Canvas. Online lectures (live) and group work will be conducted using the online meeting program “Zoom”.
Here is a guide to the most common functions in Zoom. You create an account and log in with your Umu ID.
(Link to: https://www.umu.se/en/student/we-can-assist-you/it-services/zoom)
The literature for the course will be provided on the course platform Canvas. In the absence of a suitable course book for Sámi and Indigenous health, the course literature will be based on book excerpts as well as scientific and governmental reports.
Jon Petter Stoor
Course coordinator
petter.stoor@umu.se
090-786 58 63
Ulrika Harju
Study administrator
ulrika.harju@umu.se
090-786 51 79
Sök stöd vid funktionsnedsättning
Sök det pedagogiska stöd du har rätt till på direkten. Då är det fixat när terminen börjar och du bara vill komma i gång med utbildningen.
Du kan få stöd om du till exempel har dyslexi, adhd eller nedsatt syn. Beroende på dina behov finns olika typer av stöd. Vanligt är att en får anteckningsstöd, längre skrivtid eller anpassning av sitt kursmaterial. Målet är helt enkelt att göra det lättare för dig att plugga på lika villkor.
Följ länken för att lära dig mer om stödet och hur du ansöker.
Beställ ditt UMU-kort
När du är på något av våra campus kommer du behöva ett UMU-kort. UMU-kortet är personligt och fungerar som passerkort, kopieringskort och lånekort. Allt i ett. För att få tillgång till kortet måste du själv ansöka om det.
Tillgång till hela Microsoft Office 365
När du pluggar har du helt gratis tillgång till flera olika IT-tjänster och programvaror. Det är bland annat Umu-id för inloggning, wifi på campus, lärplattformen Canvas, Microsoft office 365 och Zoom samt andra bra att ha tjänster. Och skulle någonting i din digitala miljö krångla guidar vi dig rätt.
Ta hjälp av en studievägledare
Studievägledare är experter på alla möjliga frågor och vi finns som stöd både innan och under studierna. Vad ska man plugga, hur tar man sig in och vilket stöd finns att få? Det kan vara många frågor som snurrar. Om du till exempel har funderingar om dina studier och olika vägval så diskutera med en studievägledare – vi hjälper dig att komma vidare.
Bibliotekets tjänster
Som student kommer du söka information, läsa stora mängder akademisk text och skriva självständiga arbeten. Biblioteket stöttar dig under hela sök- och skrivprocessen. Besök vår drop-in, boka en handledningstid eller fördjupa dig på egen hand i våra guider.
Upptäck bibliotekets tjänster, både på campus och på distans
Fråga Infocenter om något krånglar
Infocenter, möjligen de bästa vi har. De hjälper dig genom de första veckorna som ny student. Kanske behöver du hjälp med ditt Umu-id, att hitta rätt i lokalerna eller snabbt stämma av med en studievägledare? Och skulle de inte ha ett svar direkt, så vet de var och hur de vägleder dig vidare.
Infocenter håller till i Universum, huset mitt på Campus Umeå. Det är bara att du hör av dig med dina frågor.