"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Röststörningar, 9 hp

Engelskt namn: Voice disorders

Denna kursplan gäller: 2025-01-20 och tillsvidare

Kurskod: 3LO062

Högskolepoäng: 9

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-06-14

Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2024-08-21

Innehåll

Kursen bygger på och är en fördjupning av tidigare inhämtade kunskaper om larynx och munhålans anatomi, fysiologi och neurologi samt kunskaper om röstbildning, röstanalys, talproduktion samt sväljning. Under kursen tränas studentens förmåga att integrera och använda dessa kunskaper i teori och i senare klinisk tillämpning. Kursen innehåller två moduler. Modul 1: bedömning och behandling av röststörningar samt logopedisk rehabilitering vid huvud- och halscancer. Modul 2: färdighetsträning av den egna röst- och taltekniken samt i att leda röstövningar.

I modul 1 (7,5 hp) behandlas faktorer som kan orsaka och vidmakthålla röststörningar ur medicinskt, fysiskt, psykologiskt, funktionellt och röstergonomiskt perspektiv, Foniatriska och logopediska bedömnings- och behandlingsmetoder för olika typer av röststörningar behandlas, inklusive ansträngningsutlösta andningsbesvär samt logopediska insatser vid röst-, tal- eller sväljsvårigheter vid huvud- och halscancer. Praktiska övningar i att genomföra auditivt-perceptuell samt akustisk röstanalys och att resonera kring dess kliniska implikationer ingår.

I modul 2 (1,5 hp) övas att behärska den egna röst- och taltekniken för att kunna utnyttja den i behandling av patienter med röststörningar. Träning i att leda andra studenter i andnings- och röstövningar samt i att utföra auditivt-perceptuell röstanalys av patologiska röster ingår.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

Efter genomgången kurs skall studenten självständigt kunna:

  • redogöra för medicinska, fysiska, psykologiska, och funktionella faktorer som förorsakar och vidmakthåller röststörningar, inklusive röst- tal-, och sväljstörningar till följd av huvud- och halscancer
  • redogöra för sambandet mellan röststörningar och arbetsmiljö samt förklara hur röstergonomiska faktorer kan bidra till och vidmakthålla röststörningar
  • beskriva och motivera val av instrument för självskattningar och metoder för auditivt-perceptuella och instrumentella analyser vid bedömning av röststörningar och vid utvärdering av behandling
  • redogöra för behandlingsprinciper och dess teoretiska förankring vid röststörningar, ansträngningsutlösta andningsstörningar samt vid tillstånd efter behandling för huvud- och halscancer, inklusive tekniska hjälpmedel
  • diskutera för- och nackdelar med olika behandlingsupplägg, såsom intensivbehandling, behandling i grupp och via distansteknologi, baserat på evidens och beprövad erfarenhet

 

Färdighet och förmåga

Efter genomgången kurs skall studenten visa fördjupad färdighet och förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper att:

  • utföra auditivt-perceptuell samt akustisk röstanalys och relatera fynden till larynxstatus och motorisk/fysiologisk funktion
  • i den logopediska bedömningen kunna väga in och diskutera patientens medicinska, fysiologiska, psykologiska, funktionella och yrkesrelaterade förutsättningar
  • resonera kring röststörningsdiagnos utifrån anamnes och egna observationer
  • resonera kring ändamålsenlig individualiserad röstbehandling med hänsyn till patientens medicinska, fysiologiska, psykologiska, och yrkesrelaterade förutsättningar vid olika typer av röststörningar, ansträngningsutlösta andningsstörningar samt vid röst- tal- och sväljstörningar efter huvud- och halscancer
  • för den enskilda patienten bedöma behov av och föreslå relevanta röstergonomiska åtgärder samt remittering till andra yrkesgrupper
  • använda kunskapen om röstens anatomi och det fysiologiska sambandet hållning-andning-fonation-artikulation till att förklara orsakssamband och relationen till behandlingsmål och enskilda övningar
  • behärska sin röst- och talteknik
  • välja logopediska övningar utifrån syfte och för olika behov
  • leda annan person i andnings- och röstövningar

 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

  • reflektera över hur faktorer som personlighet, ålder, kön, könsidentitet, funktionsgrad, etnisk och sociokulturell bakgrund kan påverka eget samt patientens förhållningssätt i bedömnings- och behandlingssituationen
  • resonera kring den fysiska, psykologiska, funktionella och sociala omställningen efter operation för cancer i mun och/eller hals
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kunna ansvara för den egna kunskaps- och färdighetsutvecklingen att kunna använda den egna rösten i röstbehandling av patienter
  • reflektera över den egna utvecklingen inom området
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området

 

Behörighetskrav

Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-4 (120 hp) samt genomgångna kurser i termin 5 eller motsvarande. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.

Undervisningens upplägg

Modul 1: Undervisningen ges i form av föreläsningar, praktiska övningar och grupparbeten i form av patientfall, laborationer, workshops och seminarier. Grupparbeten förutsätter aktivt deltagande och är obligatoriska.

Modul 2: Undervisningen ges i form av övningar och demonstrationer där studenten även får öva att själv leda andra i röstövningar, individuellt och i grupp. Den bedrivs huvudsakligen i grupper om 4-7 studenter, men även enskilt och i större grupp. All undervisning förutsätter aktivt deltagande och är obligatorisk.

Examination

Modul 1 examineras i form av individuell skriftlig salstentamen, gruppvis skriftlig redovisning av laborationer och patientfall samt muntlig redovisning vid workshops och seminarier. De delar av kursen som rör logopediska insatser vid huvud- och halscancer examineras genom rollspel och seminarier. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.

Modul 2: Studenten skall för godkänt betyg behärska den egna rösttekniken samt vara förtrogen med auditivt-perceptuell analys vilket examineras fortlöpande under kursen. Studenten ska kunna leda röstövningar och välja övningar för att uppnå önskvärda effekter i rösten och talet, detta examineras individuellt fortlöpande samt gruppvis genom skriftlig reflektionsuppgift. Som betyg används uttrycken godkänd och underkänd. Vid underkänt får studenten göra om de delar i modulen där studenten inte blivit godkänd en gång varefter ärendet överlämnas till programrådet för logopedprogrammet.

I de fall obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas ersätts de med annan uppgift, vars omfattning och innehåll står i proportion till det missade obligatoriska momentet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinations-formen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.