Engelskt namn: Voice disorders
Denna kursplan gäller: 2025-01-20 och tillsvidare
Kurskod: 3LO062
Högskolepoäng: 9
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2017-06-14
Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2024-08-21
Kursen bygger på och är en fördjupning av tidigare inhämtade kunskaper om larynx och munhålans anatomi, fysiologi och neurologi samt kunskaper om röstbildning, röstanalys, talproduktion samt sväljning. Under kursen tränas studentens förmåga att integrera och använda dessa kunskaper i teori och i senare klinisk tillämpning. Kursen innehåller två moduler. Modul 1: bedömning och behandling av röststörningar samt logopedisk rehabilitering vid huvud- och halscancer. Modul 2: färdighetsträning av den egna röst- och taltekniken samt i att leda röstövningar.
I modul 1 (7,5 hp) behandlas faktorer som kan orsaka och vidmakthålla röststörningar ur medicinskt, fysiskt, psykologiskt, funktionellt och röstergonomiskt perspektiv, Foniatriska och logopediska bedömnings- och behandlingsmetoder för olika typer av röststörningar behandlas, inklusive ansträngningsutlösta andningsbesvär samt logopediska insatser vid röst-, tal- eller sväljsvårigheter vid huvud- och halscancer. Praktiska övningar i att genomföra auditivt-perceptuell samt akustisk röstanalys och att resonera kring dess kliniska implikationer ingår.
I modul 2 (1,5 hp) övas att behärska den egna röst- och taltekniken för att kunna utnyttja den i behandling av patienter med röststörningar. Träning i att leda andra studenter i andnings- och röstövningar samt i att utföra auditivt-perceptuell röstanalys av patologiska röster ingår.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten självständigt kunna:
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa fördjupad färdighet och förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper att:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Godkända kurser i logopedprogrammets termin 1-4 (120 hp) samt genomgångna kurser i termin 5 eller motsvarande. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.
Modul 1: Undervisningen ges i form av föreläsningar, praktiska övningar och grupparbeten i form av patientfall, laborationer, workshops och seminarier. Grupparbeten förutsätter aktivt deltagande och är obligatoriska.
Modul 2: Undervisningen ges i form av övningar och demonstrationer där studenten även får öva att själv leda andra i röstövningar, individuellt och i grupp. Den bedrivs huvudsakligen i grupper om 4-7 studenter, men även enskilt och i större grupp. All undervisning förutsätter aktivt deltagande och är obligatorisk.
Modul 1 examineras i form av individuell skriftlig salstentamen, gruppvis skriftlig redovisning av laborationer och patientfall samt muntlig redovisning vid workshops och seminarier. De delar av kursen som rör logopediska insatser vid huvud- och halscancer examineras genom rollspel och seminarier. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Modul 2: Studenten skall för godkänt betyg behärska den egna rösttekniken samt vara förtrogen med auditivt-perceptuell analys vilket examineras fortlöpande under kursen. Studenten ska kunna leda röstövningar och välja övningar för att uppnå önskvärda effekter i rösten och talet, detta examineras individuellt fortlöpande samt gruppvis genom skriftlig reflektionsuppgift. Som betyg används uttrycken godkänd och underkänd. Vid underkänt får studenten göra om de delar i modulen där studenten inte blivit godkänd en gång varefter ärendet överlämnas till programrådet för logopedprogrammet.
I de fall obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas ersätts de med annan uppgift, vars omfattning och innehåll står i proportion till det missade obligatoriska momentet.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinations-formen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.