"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Religionspedagogik: kandidatkurs, 15 hp

Engelskt namn: Religious Education: Specialization Course

Denna kursplan gäller: 2023-06-05 och tillsvidare

Kurskod: 1RE235

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Teologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Religionsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-05-17

Innehåll

Kursen ger grundläggande kunskaper i teori och metod inom religionspedagogik. En central tematik är förhållandet mellan olika samhälleliga diskurser och kunskaps- och lärandeperspektiv i historia och nutid. Härigenom belyses bakgrunden till olika pedagogiska synsätt och förhållningssätt samt pedagogiska perspektivskiften på såväl individnivå som kollektiv nivå. I kursen utforskas vidare förhållandet mellan teori och praxis i olika församlingskontexter utifrån synsätt på människa, kyrka, kunskap och lärande. Därutöver ges möjlighet till självständig fördjupning inom församlingsinriktad religionspedagogik alternativt skolinriktad religionspedagogik. 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse 

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:  

  • redogöra för religionspedagogiska begrepp och problemområden,    
  • beskriva förhållandet mellan olika samhälleliga diskurser och kunskaps- och lärandeperspektiv i historia och nutid,  
  • visa kunskap om likheter och skillnader mellan centrala teoribildningar inom det pedagogiska fältet,   
  • visa förståelse för relationen mellan teori och praxis i olika lärandemiljöer och sätten att beforska denna relation,    
  • beskriva hur synen på människa, samhälle, församling, kunskap och genus kan inverka på pedagogiskt tänkande och utövande.    

Färdighet och förmåga 

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:  

  • använda religionspedagogiska begrepp för att synliggöra lärandeperspektiv i kyrka, skola och samhälle,  
  • diskutera förhållandet mellan olika samhälleliga diskurser och kunskaps- och lärandeperspektiv i historia och nutid,  
  • tillämpa kunskaper om centrala teoribildningar inom det pedagogiska fältet i analys av forskning och praxis,    
  • analysera relationen mellan teori och praxis i lärandemiljöer med hjälp av olika metoder,    
  • kritiskt diskutera hur synen på människa, samhälle, församling, kunskap och genus kan inverka på pedagogiskt tänkande och utövande.    

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:     

  • förklara centrala problemområden kopplade till kunskap och lärande med hjälp av religionspedagogiska begrepp,    
  • uppvisa förmåga att urskilja produktiva lärandemiljöer samt reflektera över deras underliggande förutsättningar,  
  • reflektera kritiskt över hur den egna synen på människa, samhälle, församling, kunskap och genus kan inverka på pedagogiskt tänkande och utövande,    
  • uppvisa ett kritiskt förhållningssätt till de källor och den litteratur som behandlas, 
  • reflektera över relevansen av religionspedagogisk kunskap samt identifiera behov av ytterligare kunskap inom området. 

Behörighetskrav

Univ: För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 60 hp med godkänt resultat på minst 45 hp, varav minst 7,5 hp utgörs av historisk och praktisk teologi och 7,5 hp religionsbeteendevetenskap.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, en mindre fältstudie samt skriftliga och muntliga seminarier. När kursen ges som nätkurs sker undervisningen via kursplattformen och seminarier anordnas delvis muntligt online. På kursen förekommer litteratur på engelska, den studerande måste därför kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att klara kursen. 

Examination

Examination sker individuellt och innefattar skriftlig tentamen 5 hp, skriftlig inlämningsuppgift 5 hp, liten fältstudie 3 hp samt skriftliga och muntliga seminarier 2 hp. För betyget Godkänd på hela kursen krävs godkänt på samtliga examinerande uppgifter. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs minst godkänt på samtliga examinerande uppgifter samt Väl godkänd på minst 8 hp av kursens examinerande uppgifter.  

För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ett omprov inom två månader efter ordinarie provtillfälle, för prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle samt ytterligare ett inom ett år, så kallat uppsamlingsprov. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas efter studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. 

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 23

OBS! Litteraturen kan komma att ändras fram till två månader innan kursstart.

Pedagogik för förändring : röster som utmanat kunskap och samhälle
Bergstedt Bosse, Herbert Anna
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 333 sidor :
ISBN: 9789144113920
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Cöster Henry
" -bedriva undervisning- " : om kyrkans didaskalia
Uppsala: Kyrkokansliet, Svenska kyrkan : 2009 :
Nedladdningsbar online
Obligatorisk

Larsson Rune
Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-88552-83-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rosenius Marie
Delaktig i vilken mening? : en teologisk analys av delaktighetsstrategier i svenskkyrkligt gudstjänstliv
Skellefteå : Artos : [2021] : 187 sidor :
ISBN: 9789177771852
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar och bokkapitel tillkommer som tillhandahålls av läraren vid kursstart.

Studenten väljer även den obligatoriska litteraturen i en av de två inriktningarna A eller B nedan:

A. Församlingsinriktad religionspedagogik

Everist Norma Cook
The church as learning community : a comprehensive guide to Christian education
Nashville, TN : Abingdon Press : 2002. : 391 p. :
ISBN: 0-687-04500-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar enligt detaljschema.

Kittelmann Flensner Karin
Religious education in contemporary pluralistic Sweden
Göteborg : Department of Literature, History of Ideas, and Religion, University of Gothenburg : 2015 : 325 s. :
http://hdl.handle.net/2077/41110
Obligatorisk

Wirén Jakob
Utmaningsdriven undervisning : hur kyrkan kan dela tro och liv idag
Stockholm : Verbum : [2017] : 280 sidor :
ISBN: 9789152636916
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

B. Skolinriktad religionspedagogik

Hedin Christer
Religionsundervisning : didaktik och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 241 s. :
ISBN: 9789144100890
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kittelmann Flensner Karin
Religious education in contemporary pluralistic Sweden
Göteborg : Department of Literature, History of Ideas, and Religion, University of Gothenburg : 2015 : 325 s. :
http://hdl.handle.net/2077/41110
Obligatorisk

Löfstedt Malin
Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar enligt detaljschema.