Engelskt namn: Religious Education: Specialization Course
Denna kursplan gäller: 2023-06-05 och tillsvidare
Kurskod: 1RE235
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Teologi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Religionsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för idé- och samhällsstudier
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-05-17
Kursen ger grundläggande kunskaper i teori och metod inom religionspedagogik. En central tematik är förhållandet mellan olika samhälleliga diskurser och kunskaps- och lärandeperspektiv i historia och nutid. Härigenom belyses bakgrunden till olika pedagogiska synsätt och förhållningssätt samt pedagogiska perspektivskiften på såväl individnivå som kollektiv nivå. I kursen utforskas vidare förhållandet mellan teori och praxis i olika församlingskontexter utifrån synsätt på människa, kyrka, kunskap och lärande. Därutöver ges möjlighet till självständig fördjupning inom församlingsinriktad religionspedagogik alternativt skolinriktad religionspedagogik.
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
Univ: För kursen fordras universitets- eller högskolestudier i teologi och/eller religionsvetenskap omfattande 60 hp med godkänt resultat på minst 45 hp, varav minst 7,5 hp utgörs av historisk och praktisk teologi och 7,5 hp religionsbeteendevetenskap.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, en mindre fältstudie samt skriftliga och muntliga seminarier. När kursen ges som nätkurs sker undervisningen via kursplattformen och seminarier anordnas delvis muntligt online. På kursen förekommer litteratur på engelska, den studerande måste därför kunna tillgodogöra sig litteratur på detta språk för att klara kursen.
Examination sker individuellt och innefattar skriftlig tentamen 5 hp, skriftlig inlämningsuppgift 5 hp, liten fältstudie 3 hp samt skriftliga och muntliga seminarier 2 hp. För betyget Godkänd på hela kursen krävs godkänt på samtliga examinerande uppgifter. För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs minst godkänt på samtliga examinerande uppgifter samt Väl godkänd på minst 8 hp av kursens examinerande uppgifter.
För studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ett omprov inom två månader efter ordinarie provtillfälle, för prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle samt ytterligare ett inom ett år, så kallat uppsamlingsprov. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas efter studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Pedagogik för förändring : röster som utmanat kunskap och samhälle
Bergstedt Bosse, Herbert Anna
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 333 sidor :
ISBN: 9789144113920
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Cöster Henry
" -bedriva undervisning- " : om kyrkans didaskalia
Uppsala: Kyrkokansliet, Svenska kyrkan : 2009 :
Nedladdningsbar online
Obligatorisk
Larsson Rune
Samtal vid brunnar : introduktion till religionspedagogikens teori och didaktik
Lund : Arcus : 2009 : 247 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-88552-83-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rosenius Marie
Delaktig i vilken mening? : en teologisk analys av delaktighetsstrategier i svenskkyrkligt gudstjänstliv
Skellefteå : Artos : [2021] : 187 sidor :
ISBN: 9789177771852
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och bokkapitel tillkommer som tillhandahålls av läraren vid kursstart.
Everist Norma Cook
The church as learning community : a comprehensive guide to Christian education
Nashville, TN : Abingdon Press : 2002. : 391 p. :
ISBN: 0-687-04500-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar enligt detaljschema.
Kittelmann Flensner Karin
Religious education in contemporary pluralistic Sweden
Göteborg : Department of Literature, History of Ideas, and Religion, University of Gothenburg : 2015 : 325 s. :
http://hdl.handle.net/2077/41110
Obligatorisk
Wirén Jakob
Utmaningsdriven undervisning : hur kyrkan kan dela tro och liv idag
Stockholm : Verbum : [2017] : 280 sidor :
ISBN: 9789152636916
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hedin Christer
Religionsundervisning : didaktik och praktik
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 241 s. :
ISBN: 9789144100890
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kittelmann Flensner Karin
Religious education in contemporary pluralistic Sweden
Göteborg : Department of Literature, History of Ideas, and Religion, University of Gothenburg : 2015 : 325 s. :
http://hdl.handle.net/2077/41110
Obligatorisk
Löfstedt Malin
Religionsdidaktik : mångfald, livsfrågor och etik i skolan
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 219 s. :
ISBN: 978-91-44-05785-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar enligt detaljschema.