Huvudområden och successiv fördjupning:
Kulturgeografi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för geografi
Beslutad av: Prefekten, 2023-05-10
Innehåll
Kursen ger fördjupad kunskap och förståelse för teorier inom kulturgeografi med fokus på regional utveckling och planering. Med utgångspunkt i de samhällsutmaningar som regioner och städer står inför idag, såsom ökande ojämlikhet, klimatförändringar, hållbarhet, globalisering, och migration, studeras kulturgeografiska perspektiv på hur regional utveckling kan förstås och planeras för, från olika geografier och aktörers perspektiv.
Kursen går igenom hur utvecklingsbegreppet bygger på olika antaganden som är viktiga att förstå utifrån olika geografier, skalor och aktörer. Viktiga kulturgeografiska perspektiv på demografi, ekonomi, migration, arbete och mobilitet tas upp. Vidare studeras hur regionalt interna och externa resurser, aktörer, processer och skeenden samspelar och skapar olika förutsättningar för regional utveckling på olika platser och för olika grupper av människor. Kursen ger en bred teoretisk ingång till begreppet regional utveckling i relation till en global utveckling (primärt västerländska ekonomier), med utvalda exempel från en mer lokal (norrländsk) kontext.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse 1. redogöra för och diskutera kulturgeografisk teori kring regionala utvecklingsfrågor, 2. tillämpa kulturgeografiska perspektiv och rumslig teori för att förklara och diskutera hur olika geografier har olika förutsättningar och ge exempel på hur detta påverkar planeringen för regional utveckling,
Färdighet och förmåga 3. muntligt presentera geografiska teorier rörande regional utveckling och diskutera detta utifrån olika geografier, 4. självständigt skriva en akademisk text och visa på en god tillämpning av kunskap kring hur en vetenskaplig text bör struktureras och skrivas, 5. visa på förmåga att söka, sammanställa och presentera aktuell information kring en regions utvecklingsmöjligheter utifrån de teorier som introducerats under kursen,
Värderingsförmåga och förhållningssätt 6. ha förmåga att värdera, diskutera och kritiskt granska olika perspektiv och strategier rörande lokal och regional utveckling, relaterat till olika platser och olika grupper av människor.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningens upplägg Undervisning ges i form av föreläsningar, seminarier, gruppresentation och workshop samt en individuell inlämningsuppgift. Delar av undervisningen kan komma att ges på engelska och med hjälp av distansöverbryggande teknik.
Examination
Kursen examineras genom följande prov:
1. Aktivt deltagande i 3 seminarier (U/G) 2. Ett grupparbete som presenteras muntligt vid en workshop (U/G) 3. En individuell skriftlig inlämning (U/G/VG)
På kursen ges betyget underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). För godkänt betyg på kursen krävs godkänt betyg på samtliga seminarier och presentation/workshop, samt godkänt betyg på grupparbetet och godkänt betyg på individuell inlämning. För väl godkänt betyg krävs godkänt betyg från seminarierna och presentation/workshop, godkänt betyg på gruppuppgiften samt väl godkänt betyg på den individuella inlämningen.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Betyg kan inte överklagas, d.v.s. prövas av någon högre instans, men en student kan alltid göra anmärkningar mot rättningen eller begära att examinator omprövar sitt beslut.
Studerande som erhållit godkänt resultat på prov kan ej genomgå förnyat prov för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Ett omprov ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Sådan förfrågan ska prövas skyndsamt. Begäran om ny examinator ska ställas till studierektor.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Ansökningar handläggs av Examensenheten vid Studentcentrum.
Övriga föreskrifter
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år.
Övriga föreskrifter I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år.
Litteratur
Giltig från:
2023 vecka 19
Local and regional development Pike Andy, Rodriquez-Pose Andrés, Tomaney John Second edition. : London : Routledge : 2016 : 385 s. : ISBN: 9781138785717 Se Umeå UB:s söktjänst
Omkring 9 ytterligare artiklar och dokument kommer att ingå - 3 till respektive seminarium. Dessa kommer att tillgängliggöras i god tid inför respektive seminarium. Ytterligare litteratur kan tillkomma, resurser enligt lärares anvisningar till exempel i anslutning till föreläsningar eller för att genomföra gruppuppgiften samt den individuella skrivuppgiften.