Kursen innehåller ett individuellt fördjupningsarbete med frågeställningar relaterade till medicinska, biologiska och/eller farmaceutiska processer. Kursen omfattar en självständig, forskningsinriktad fördjupningsuppgift som ansluter till den verksamhet som finns på en forskningsinstitution. Arbetet redovisas muntligt i seminarieform samt sammanställs i en skriftlig rapport utformad som en vetenskaplig artikel. Goda kunskaper i engelska är en förutsättning och det krävs intyg från handledare om garanterat projektarbete.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse:
Identifiera och sammanställa relevant litteratur
Visa fördjupad metodkunskap inom ämnet och kunna beskriva olika typer av vetenskapliga metoder
Färdigheter och förmåga:
Kritiskt granska vetenskapliga publikationer
Skapa en studiedesign i syfte att besvara en specifik vetenskaplig frågeställning
Planera och utföra delar av ett forskningsprojekt och erhålla färdigheter i experimentella eller analytiska metoder inom forskningsområdet
Muntligt och skriftligt kunna framställa, förmedla, resonera kring och försvara ett avgränsat vetenskapligt arbete för olika målgrupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Relatera samband mellan hypotes, resultat, analys och slutsats på ett forskningsetiskt riktigt sätt
Analysera och utvärdera experimentella data inom ett forskningsprojekt samt koppla dessa resultat till aktuella vetenskapliga frågeställningar
Systematiskt integrera och använda kunskap samt analysera och bedöma komplexa material och/eller resultat
Urskilja och beakta eventuella etiska och samhälleliga aspekter knutna till det individuella projektet
Behörighetskrav
180 hp från avslutande kurser varav minst 60 hp inom ett av huvudämnena Biomedicin, Medicin, Kognitionsvetenskap, Kemi, Fysik, Datavetenskap, Lingvistik eller Farmaci. Engelska och svenska för grundläggande behörighet. Undantag för svenska ges om undervisningsspråket är engelska.
Undervisningens upplägg
Projektarbetet omfattar en avancerad fördjupningsuppgift som studenten utför självständigt men med handledning. Ansvarig handledare skall vara disputerad. En kortfattad projektplan innehållande definition av arbetsuppgiften/syfte, en arbetsplan där metoder särskilt anges och en tidsplan, skall godkännas innan kursstart. Arbetet redovisas muntligt i seminarieform vid den institution där arbetet utförts samt i en rapport skriven på engelska och utformad som en vetenskaplig artikel. Kursgivande institution har inte skyldighet att fullfölja handledning för arbete som påbörjats längre tillbaka än 12 månader.
Examination
För godkänd kurs krävs att samtliga moment är godkända: slutförd experimentell uppgift, arbetet har presenterats muntligt vid den institution där arbetet utförts samt av handledare och examinator godkänd rapport. Den skriftliga rapporten redovisas i form av en rapport utformad som en vetenskaplig artikel och skriven på engelska. Examinator skall vara disputerad inom ett ämne av relevans för projektarbetet och utses vid institutionen.
Betyg som ges är underkänd, godkänd eller väl godkänd. Vid examinationen beaktas såväl det utförda arbetet som den skriftliga rapporten och den muntliga redovisningen. För betyget väl godkänd på kursen krävs att studenten får detta betyg på den skriftliga rapporten. Studerande som underkänts, har enligt högskoleförordningen kap 7, §6 rätt att undergå förnyat prov för att få godkänt betyg. Den som godkänts i prov får ej undergå förnyat prov för högre betyg. För varje kurs anordnas ett ordinarie och två omtentamenstillfällen varav det första inom två månader efter ordinarie tillfälle. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till tentamen nästa gång kursen ges. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekten vid kursgivande institution.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Övriga föreskrifter
I det fall att en kurs har slutat ges eller att en ny kursplan har ersatt tidigare kursplan ska studenter garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.