Engelskt namn: Project 2: Strategic Design
Denna kursplan gäller: 2019-12-30 och tillsvidare
Kurskod: 5ID228
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Industridesign: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Designhögskolan vid Umeå universitet
Beslutad av: Teknisk-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2020-05-04
Kursen är uppdelad i två moduler, vilka syftar till att tillhandahålla kunskap och praktisk träning i varumärkesidentitet och strategisk design.
Modul 1: Förstudie, varumärke och strategi 4,5 hp
Kursens tre första veckor fokuserar på analys av ett befintligt varumärke och att praktisera strategisk design samt att använda verktyg för innovation som stödjer skapandet av en designbrief som stödjer de globala målen för hållbar utveckling.
Modul 2: Kreativt projektarbete 10,5 hp
Som svar på studenternas egna designbrief börjar idegenereringsfasen där kreativa verktyg används för att generera flera möjliga designförslag. Designförslagen ska uppfylla de önskade attributen för transportprodukten eller transportlösningen. Dessa alternativ skall diskuteras och ett väljas ut för ytterligare förfining i processen. Regelbundna handledningsseminarier och seminarier stöder elevernas lärande under processen.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen. Särskilda förkunskapskrav är: 60 högskolepoäng i ämnet design. Studenten skall dessutom ha genomgått alla tidigare masterkurser inom programmet Transportdesign vid Designhögskolan i Umeå eller ha förvärvat motsvarande kunskaper på annat sätt. Engelska B/6.
Kursen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier och handledningstillfällen. De delar där individuellt arbete utförs arbetar studenterna självständigt.
Modul 1 bedöms efter inlämning av en skriftlig och visuell projektbeskrivning Modul 2 examineras i seminarieform i slutet av kursen. Denna muntliga tentamen bygger på muntlig, skriftlig och visuell presentation av projektets resultat.
För att få högskolepoäng för kursen måste studenten ha slutfört en projektbeskrivning, deltagit under seminarierna och presenterat visualiseringsmaterialet som beskriver hans eller hennes konkreta strategiska designförslag.
Betyget Underkänd (U) eller Godkänd (G) utgör en sammanfattning av resultaten inom de olika kursmomenten och ges först när den avslutande presentationen har godkänts.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfällen. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs skriftligen till prefekt på Designhögskolan.
TILLGODORÄKNANDE
Student har rätt att få prövat om såväl tidigare utbildning som motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Klein Naomi
This changes everything : capitalism vs. the climate
First Simon & Schuster hardcover edition : New York : Simon & Schuster : 2014 : 566 s. :
ISBN: 978-1-4516-9738-4
Se Umeå UB:s söktjänst