Kursen introducerar metoder för korta förberedande etnografiska studier och deltagande design med ett användarcentrerat tillvägagångssätt. Kursen innehåller också kreativa gruppmetoder för sammanställning av slutsatser, insikter, idégenerering och konceptutveckling. Under kursen kommer studenterna att definiera och välja en relevant designmöjlighet av eget val och reflektera och argumentera för det avsedda förhållningssättet, projektplaneringen och det genomförda projektarbetet. Det slutliga resultatet av kursen är en designlösning som adresserar det identifierade problemet, i de flesta fall ett förslag till en produkt eller ett system. Kursen har fokus på en specifik användargrupp och sammanhang. Den utförs i regel i samarbete med en förutbestämd samarbetspartner. Kursen består av följande moduler:
1. Användarstudier, gruppworkshop och idégenerering, 3 hp
Den här kursen innehåller tillfällen som är en del av ett program på Umeå universitet. Du kan bara söka kursen om du går det programmet. Information om ansökningstider och vad som gäller för dig får du från din institution.
Examen på grundnivå som omfattar minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen. Särskilda förkunskapskrav är: 60 högskolepoäng i ämnet design. Studenten skall dessutom ha klarat av tidigare kurser om minst 7,5 högskolepoäng på masterprogrammet i avancerad produktdesign vid Designhögskolan. Engelska B/6.
Anmälan
Du anmäler dig genom att logga in på Antagning.se. Följ sedan instruktionerna där.
Kontaktformulär
Kontaktpersoner för kursen är:
Exchange studies, International contact person, Designhögskolan