"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Professionell utveckling 2 för psykologprogrammet, 6 hp

Engelskt namn: Professional Development 2 for the Study Programme for University Diploma in Psychology

Denna kursplan gäller: 2024-07-08 och tillsvidare

Kurskod: 2PS158

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Psykologi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för psykologi

Beslutad av: Prefekten, 2016-11-17

Reviderad av: Prefekten, 2024-05-23

Innehåll

Kursens syfte är att studenterna ska tillägna sig grundläggande kunskaper och möjlighet till fördjupning av färdigheter vad gäller professionellt förhållningssätt, empati, självreflektion, och självmedkänsla. Även att tillägna sig kunskaper i reflekterande samtal, och processledning ingår i kursen. Kursen gör detta genom att växla mellan teoretiska inslag och praktiska övningar, uppdelat på två moment. Med hjälp av teori och praktik ska kursen belysa vikten av fortlöpande utveckling av empati, självkännedom och självomhändertagande, samt kontinuerlig träning i olika sätt att leda och förstå grupprocesser där tre eller flera inblandade. Kursen behandlar etiska aspekter, både i relation till kurskamrater, till studenten själv och till klienter. Kursen bygger på de kunskaper och färdigheter som erhållits tidigare på psykologprogrammet. Momentet är vidare en förberedelse för klientarbetet och kommande arbets- och organisationskurser i professionell utveckling. 

Moment 1: Professionell utveckling och självkännedom, 3hp 
Momentets fokus ligger på självmedkänsla, empati, och professionellt förhållningssätt. Vidare avser momentet ge möjlighet till ökad reflektion kring betydelsen av självomhändertagande. 

Moment 2: Processledning, 3hp 
Momentet syftar till ökade färdigheter att leda grupprocesser i olika syften och i olika sammanhang, och få insikt om gruppers behov samt egna behov i rollen som psykolog.

Förväntade studieresultat

Moment  1: 

Kunskap och förståelse 
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna: 

  • Visa kunskap och förståelse för betydelsen av empati och självkännedom i psykologrollen. 

Färdighet och förmåga 
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna: 

  • Visa förmåga till självreflektion.  
  • Visa förmåga att reflektera kring betydelsen av medkänsla med sig själv och andra i psykologrollen  

Moment 2: 

Kunskap och förståelse 
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna: 

  • Visa kunskap om hur psykologer leder grupp och utvecklingsprocesser. 

Färdighet och förmåga 
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna: 

  • Visa förmåga att formulera ett uppdrag tillsammans med en uppdragsgivare.  
  • Visa förmåga att förstå gruppers utvecklingsbehov.
  • Visa förmåga att muntligt och i grupp leda ett förändringsarbete för en grupp. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 
Efter genomgången kurs förväntas studenterna kunna: 

  • Reflektera över psykologens roll i arbetet med grupputveckling 
  • Kommunicera eget behov av stöd i rollen som psykolog 

Behörighetskrav

För att delta i kursen krävs att man är antagen till psykologprogrammet. Kursen läses i den kronologiska ordning den ges på programmet.

Avklarade kurs på termin 1:
Social. och gruppsykologi 7,5 hp,
Eller motsvarande.

Beslut om avvikelse från villkor på kursen fattas av berörd studierektor.

Undervisningens upplägg

Undervisningen för Moment 1 består av lärarledda introduktioner, föreläsningar, workshops samt innefattar övningar och reflektionsuppgifter, vilka ligger till grund för examinationen. Moment 2 innefattar föreläsningar, case och rollspel.  

Rätten att erhålla undervisning inklusive handledning gäller endast under den tid som kurstillfället pågår som studenten har registrerats på. Kursen kan ges på svenska och/eller engelska. 

Examination

Moment 1 examineras genom individuell salstentamen.  

Moment 2 examineras genom fyra muntliga seminarier med färdighetsprövande moment i grupp.  

Om studenten är frånvarande eller underkänns vid ett seminarium kommer somplettering av examinationen anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum tidigast två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet och senast två månader efter ordinarie examination. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. 

Frånvaro eller underkännande vid två eller fler seminarier leder det till ett underkännande på kursen. Studenten får då examineras nästa gång kursen ges.  

Förekomst av examinerande moment/uppgifter anges i schema.  

Betyg för kursen sätts när alla examinerande inslag är godkända. Betygsskalan består av betygen Godkänd eller Underkänd och för Godkänt betyg på kursen krävs betyg godkänt på samtliga examinerande moment. Studerande har rätt till 5 examinationstillfällen. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle enligt Universitetets Regel för betyg och examination, FS 1.1-574-22. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (HF 6 kap. 22 §). Begäran om ny examinator ställs till prefekt vid Institutionen för psykologi. Student har rätt att prövas på samma kursplan som vid ordinarie prov vid minst två tillfällen upp till två år efter första registreringstillfället. 

Bestämmelserna i diskrimineringslagen (2008:567) innebär bland annat att lärosätena ska erbjuda möjligheten till anpassad examination eller alternativa examinationsformer. Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten. 

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 28

Viotti Sofia
Utan press : om medkänsla, prestation och stress
Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : cop. 2018 : 304 sidor :
ISBN: 9789127818743
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Artiklar tillkommer efter anvisning av ansvarig lärare på kursen.