Kursen syftar till att sammanlänka utbildningens olika delar – ämnesstudier, ämnesdidaktik, utbildningsvetenskaplig kärna, verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och det självständiga arbetet (examensarbetet) – med den kommande yrkesverksamheten. Fokus ligger på professionsutveckling, utvecklingsarbete, utvärdering och uppföljning. Orientering om skoljuridik ingår. Inom ramen för kursen skisserar studenterna ett möjligt bidrag till ett utvecklingsarbete inom skolverksamheten på basis av den verksamhetsförlagda kursen Läraryrkets dimesioner samt det självständiga arbetet (examensarbetet).
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande
Kunskap och förståelse
uppvisa kunskaper om rättsliga regler som aktualiseras i skolverksamheten
Färdighet och förmåga
på grundval av sina studier kunna reflektera över lärarprofessionens grund i vetenskap och beprövad erfarenhet
kunna analysera ett utvecklingsområde inom skolan och skissera ett utvecklingsarbete i anslutning till detta
kunna presentera den egna lärarkompetensen och pedagogiska grundsynen
Värderingsförmåga och förhållningssätt
kunna reflektera över sitt pedagogiska ledarskap och sin framtida profession.
Behörighetskrav
Univ: 'Läraryrkets dimensioner för förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 (VFU)', 22,5 hp eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och grupphandledning.
Examination
Kurses förväntade studieresultat examineras i enlighet med nedanstånde föreskrifter.
Kursen examineras följande prov:
Individuell skriftlig hemtentamen,
muntlig examination i samband med aktivt deltagande i seminarier,
individuell skriftlig och muntlig presentation av ett tänkt utvecklingsarbete inom skolverksamheten, samt
Individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Den skriftliga hemtentamen samt det individuella utvecklingsarbetet bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Kursens övriga prov bedöms med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).
Betyg på kursen beslutas först när samtliga prov är genomförda. Kursen betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att samtliga prov där väl godkänt (VG) är möjligt som resultat, har bedömts med resultatet väl godkänt (VG). Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts betyget underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på kursens samtliga prov.
Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.
För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.
Övriga föreskrifter
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1–501-15). Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Föreskrifter vid övergångar I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.
Litteratur
Giltig från:
2018 vecka 9
Att ställa frågor och söka svar : samarbete för vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet Första upplagan, första tryckningen : [Stockholm] : Skolverket : 2020 : 177 sidor : Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats ISBN: 9789175593517 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Håkansson Jan Systematiskt kvalitetsarbete i förskola, skola och fritidshem : strategier och metoder 3 uppl. : Studentlitteratur AB : 2021 : 232 sidor : ISBN: 9789144152936 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Juridik för lärare Andersson Anderz, Lyrenäs Sara, Nilsson Rådeström Nina, Sidenhag Lina, Boström Viola 2 uppl. : Stockholm : Liber : 2024 : 214 sidor : ISBN: 9789147149445 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Samuelsson Marcus Lärandets ordning och reda : ledarskap i klassrummet Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2017 : 221 sidor : ISBN: 978-91-27-81832-3 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Lärare som ledare : i och utanför klassrummet Berg Gunnar, Sundh Frank, Wede Christer Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 399 sidor : ISBN: 9789144133423 Se Umeå UB:s söktjänst