"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och specialpedagogik (UVK), 10 hp

Engelskt namn: Pedagogic leadership, social relations and special education (UVK)

Denna kursplan gäller: 2022-03-07 och tillsvidare

Kurskod: 6PE318

Högskolepoäng: 10

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Pedagogiska institutionen

Beslutad av: Prefekten, 2022-03-09

Innehåll

I kursens första modul behandlas olika aspekter av pedagogiskt ledarskap, vilka relateras till elevers utveckling och lärande. Särskild uppmärksamhet riktas mot ledarskapets betydelse i arbetet med att utveckla sociala relationer och grupprocesser i skolan. I anslutning till detta innehåll bearbetas bakomliggande orsaker till konflikters uppkomst och strategier för att hantera dessa. Vidare behandlas aspekter av lärares professionella förhållningssätt i mötet med elever och deras vårdnadshavare.
  
Det specialpedagogiska fältet introduceras i modul två och en skola för alla bearbetas och problematiseras. Centrala värdegrundsfrågor inom specialpedagogik, exempelvis inkludering på individ-, grupp- och organisationsnivå, problematiseras med hjälp av teorier inom området. Modulens innehåll inbegriper även specialpedagogiska behov hos elever med neuropsykiatriska svårigheter.

Förväntade studieresultat

Pedagogiskt ledarskap, sociala relationer och specialpedagogik, 10,0 hp
Pedagogic leadership, Social relations and Special needs education, 10,0 credits

Modul 1: Pedagogiskt ledarskap och sociala relationer, 7,0 hp

Efter modulen ska den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande kunskaper om ledarskapsteorier i skolan samt hur de kan förstås i relation till elevers utveckling och lärande 
  • visa grundläggande kunskaper om teorier som behandlar sociala relationer, grupprocesser och konflikthantering i skolan inklusive möjliga strategier i arbetet med dessa delar

Färdigheter och förmåga

  • visa förmåga att tillämpa pedagogiskt ledarskap och metoder för konflikthantering 

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över lärares professionella förhållningssätt i relationer med elever och deras vårdnadshavare 
  • värdera och problematisera skolors och lärares arbete mot diskriminering

Modul 2: Specialpedagogik, 3,0 hp

Efter modulen ska den studerande kunna: 

Kunskap och förståelse

  • visa grundläggande kunskaper om specialpedagogiska begrepp och teoretiska perspektiv  

Färdigheter och förmåga

  • analysera lärares ledarskap i relation till alla elevers behov, utveckling och lärande, inbegripet specialpedagogiska behov hos elever med neuropsykiatriska svårigheter.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över och problematisera lärmiljöns betydelse i relation till alla elevers behov

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Kursen omfattar två fysiska träffar à 2 dagar på campus och undervisningen består av föreläsningar, seminarier, workshops och gruppövningar. Vissa undervisningsmoment på campus är obligatoriska. Övrig undervisning genomförs via kursens digitala plattform där kursinformation samt forum för kommunikation och uppgifter finns tillgängliga.

Examination

Fysisk närvaro vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges vid kurstillfället gällande schema och studieguide.

Kursen examineras genom följande inslag:

Modul 1: Pedagogiskt ledarskap och sociala relationer

  • två skriftliga individuella hemtentamina (U/G/VG)
  • ett examinerande seminarium (U/G)

Modul 2: Specialpedagogik 

  • en skriftlig hemtentamen (U/G/VG)
  • ett examinerande seminarium (U/G)

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten. 

Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget väl godkänd särskild vikt vid studentens förmåga att självständigt och med tydlig förankring i litteraturen analysera och problematisera kursinnehåll. 

Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd, godkänd eller underkänd. För kursbetyget Godkänd (G) krävs att båda modulerna är bedömda som godkända (G). För betyget Väl Godkänd (VG) krävs att båda modulerna är bedömda som väl godkända (VG). För modul 1 innebär det att minst en uppgift är bedömd som väl godkänd (VG) och övriga uppgifter som godkända (G).   

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Student, utan godkänt resultat på ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom ska ytterligare omprov erbjudas inom ett år från ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i en sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. Allmänna bestämmelser för tillgodoräknande regleras i högskoleförordningen. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut ska motiveras skriftligt. För information se högskoleförordningen eller kontakta Studentcentrum/Examina.

Övriga föreskrifter

När en kursplan har upphört att gälla eller genomgått större förändringar ska riktlinjer för hur omprov ska ske anges genom övergångsbestämmelser i kursplanen. I övergångsreglerna ska studenterna garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. Vad avser praktik/VFU gäller motsvarande med den begränsningen att antalet anges till en.

Litteratur

  • Giltig från: 2024 vecka 39

    Dahlkwist Matts
    Lärarledarskapet : situationsanpassat ledarskap, strukturerad undervisning
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 305 sidor :
    ISBN: 9789147128365
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
    ISBN: 9789151102771
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Jan
    Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat / [text: Jan Håkansson]
    uuuu-uuuu :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läggs ut på lärplatformen

    Utmärkt ledarskap i skolan : forskning om att leda för elevers måluppfyllelse
    Håkansson Jan, Sundberg Daniel
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2018 : 302 sidor :
    ISBN: 9789127823204
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
    Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
    ISBN: 978-91-40-67238-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 7-9 kap. 3, 4, 5, 8 och 9. Övriga kapitel kursivt

    Pedagogiskt ledarskap – ett begrepp som består och förändras
    Skolverket (u.å) :
    Obligatorisk

    Motivation för lärande : teoretiska perspektiv och didaktiska reflektioner
    Boström Lena, Bostedt Göran
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 131 sidor :
    ISBN: 9789144141336
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisningar: Del 1 s. 15-70

    Aspelin Jonas
    Relationell specialpedagogik : i teori och praktik
    Kristianstad : Kristianstad University Press : 2013 : 192 s. :
    Fulltext
    ISBN: 978-91-979422-8-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:633279/FULLTEXT01.pdf Ladda ner PDF. Läsanvisning; Kap 1-3, s. 7-41

    Bruce Barbro
    Specialpedagogik i professionellt lärarskap : synsätt och förhållningssätt
    1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2016 : 168 s. :
    ISBN: 9789140689276
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning: Kap. 2, s.13-35. PDF finns på Canvas

    Specialpedagogik och funktionsvariationer : att möta barn och unga med funktionsnedsättningar i en utvecklande lärmiljö
    Jakobsson Inga-Lill, Nilsson Inger
    Andra utgåvan, omarbetad utgåva : [Stockholm] : Natur & Kultur : [2019] : 331 sidor :
    ISBN: 9789127827486
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Läsanvisning kap. 1-3, s. 13-84

    Kommentarer till allmänna råd för arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    2022 :
    https://www.skolverket.se/publikationsserier/allmanna-rad/2022/kommentarer-till-allmanna-rad-for-arbete-med-extra-anpassningar-sarskilt-stod-och-atgardsprogram
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Ladda ner PDF. Läsanvisning: s. 6-25 och ytligt s. 27-37

    Artiklar kan tillkomma som totalt omfattar max 50 sidor samt övrigt individuellt val, exempelvis styrdokument och relevant litteratur utifrån studentens yrkesinriktning.

  • Giltig från: 2022 vecka 10

    Dahlkwist Matts
    Lärarledarskapet : situationsanpassat ledarskap, strukturerad undervisning
    Första upplagan : Stockholm : Liber : [2019] : 305 sidor :
    ISBN: 9789147128365
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Förskolan och skolan ansvarar för aktiva åtgärder
    Diskrimineringsombudsmannen :
    Obligatorisk

    Diskriminering inom utbildningsområdet
    Diskrimineringsombudsmannen :
    Obligatorisk

    Konflikthantering i professionellt lärarskap
    Friberg Birgitta, Hakvoort Ilse
    Fjärde upplagan : Malmö : Gleerups : [2020] : 293 sidor :
    ISBN: 9789151102771
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Håkansson Jan
    Synligt lärande : presentation av en studie om vad som påverkar elevers studieresultat / [text: Jan Håkansson]
    uuuu-uuuu :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läggs ut på lärplatformen

    Utmärkt ledarskap i skolan : forskning om att leda för elevers måluppfyllelse
    Håkansson Jan, Sundberg Daniel
    Första utgåvan : Stockholm : Natur & Kultur : 2018 : 302 sidor :
    ISBN: 9789127823204
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Pedagogiskt ledarskap : om att skapa goda relationer i klassrummet
    Zetterström Gun, Jensen Elsebeth, Løw Ole
    1. uppl. : Malmö : Gleerups utbildning : 2011 : 204 s. :
    ISBN: 978-91-40-67238-4
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: s. 7-9 kap. 3, 4, 5, 8 och 9. Övriga kapitel kursivt

    Jensen Linda
    Inkluderingskompetens vid adhd & autism
    2:a upplagan : [Södra Sandby] : Be My Rails : [2017] : 356 sidor :
    ISBN: 9789163956973
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Organisational transition challenges in the Finnish vocational education – perspective of distributed pedagogical leadership
    Jäppinen A-K., Maunonen-Eskelinen I.
    Educational Studies, 38 (1), 39-50 : 2012 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: DOI: 10.1080/03055698.2011.567024

    Lundgren Assla A.
    Ett sånt där barn. Normkritiska dilemman kring funktionalitet och inkludering
    Ingår i:
    Normkritisk pedagogik
    Lund : Studentlitteratur : [2019] : 358 sidor : Kap 6 : sid. 183-202 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: Läggs ut på lärplattformen

    Lärares yrkesetik
    Stockholm: Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund :
    Obligatorisk

    Läroplan för gymnasieskolan
    Skolverket : 2018 :
    Obligatorisk

    Nilholm Claes
    Perspektiv på specialpedagogik
    Upplaga 3 : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 148 sidor :
    ISBN: 9789144138626
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Inkluderande undervisning – vad kan man lära av forskningen?
    Nilholm C., Göransson K.
    Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2014 :
    Obligatorisk

    Pedagogiskt ledarskap – ett begrepp som består och förändras
    Skolverket (u.å) :
    Obligatorisk

    Skolverket
    Arbete med extra anpassningar, särskilt stöd och åtgärdsprogram
    Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Skolverket : 2014 :
    Obligatorisk

    Genus och specialpedagogik – praktiknära perspektiv. En vetenskaplig antologi från Specialpedagogiska skolmyndigheten
    Pettersson Charlotta, Wickman Kim, Takala Marjatta
    Specialpedagogiska skolmyndigheten : 2017 :
    Obligatorisk
    Läsanvisning: s.11-15, s.17-41, s. 167-196

    Artiklar kan tillkomma som totalt omfattar max 50 sidor samt övrigt individuellt val, exempelvis styrdokument och relevant litteratur utifrån studentens yrkesinriktning.