Engelskt namn: Educational settings and child maltreatment
Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare
Kurskod: 2SP013
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2024-06-19
Den här kursen handlar om barn som far illa och de pedagogiska verksamheter som möter barnen. Med utgångspunkt i historisk och aktuell forskning, teoretiska perspektiv och beprövad erfarenhet ges en inblick i centrala faktorer av betydelse för en fördjupad förståelse för området barn som far illa. I modul 1 presenteras grundläggande teoretisk och praktisk kunskap om barns och ungas utsatthet och riskfaktorer som är centrala för att förstå området. Området studeras utifrån ett flerdimensionellt perspektiv och särskilt fokus riktas mot våld i nära relation som riskfaktor. I modul 2 redogörs för skolrelaterade riskfaktorer såsom problematisk frånvaro från förskola och skola, barns och ungas brottsutsatthet, upplevelse av kränkande behandling, annorlundahet och utanförskap. I modul 3 behandlas konsekvenser av att fara illa, med utgångspunkt i kunskap om traumatiska livshändelser och trauma. I modul 4 beskrivs hur pedagogiska verksamheter kan utgöra skyddande faktorer för barn som far illa. Här behandlas betydelsen av relationsskapande och förhållningssätt samt barnkonventionens och anmälningspliktens betydelse för arbetet.
Efter godkänd kurs skall den studerande kunna:
Modul 1: Riskfaktorer och våld i nära relation, 5 hp
(Risk factors and intimate partner violence, 5 credits)
Kunskap och förståelse
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Skolrelaterade riskfaktorer, 2,5 hp
(School-related risk factors, 2,5 credits)
Kunskap och förståelse
Modul 3: Traumatiska livshändelser och trauma, 2,5 hp
(Traumatic life events and trauma, 2,5 credits)
Kunskap och förståelse
Modul 4: Pedagogiska verksamheter som skyddande faktorer, 5 hp
(Educational settings as protective factors, 5 credits)
Färdighet och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, specialpedagog, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, socionomexamen, psykologexamen, sjuksköterskeexamen eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Vissa examinerande inslag kräver närvaro online, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.
Modul 1: Riskfaktorer och våld i nära relation, 5 hp
Modulen examineras genom en individuell skriftlig uppgift och en redovisning som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G).
Modul 2: Skolrelaterade riskfaktorer, 2,5 hp
Modulen examineras genom en nätbaserad gruppdiskussion som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G).
Modul 3: Traumatiska livshändelser och trauma, 2,5 hp
Modulen examineras genom en nätbaserad gruppdiskussion som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G).
Modul 4: Pedagogiska verksamheter som skyddande faktorer, 5 hp
Modulen examineras genom ett individuellt examinerande grupparbete som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G) samt en genom en individuell skrivuppgift som examineras i en tregradig skala, underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examensformer alltid övervägas utifrån studentens behov.
Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.
För att bli godkänd på var modul för sig krävs att samtliga examinerande inslag i modulen är godkända (G). Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För kursbetyget Godkänd (G) krävs att kursens samtliga moduler är bedömda som godkända (G). För kursbetyget Väl godkänd (VG) krävs att modul 4 är bedömd som väl godkända (VG).
Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.