"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Pedagogiska verksamheter och barn som far illa, 15 hp

Engelskt namn: Educational settings and child maltreatment

Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare

Kurskod: 2SP013

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Prefekten, 2024-06-19

Innehåll

Den här kursen handlar om barn som far illa och de pedagogiska verksamheter som möter barnen. Med utgångspunkt i historisk och aktuell forskning, teoretiska perspektiv och beprövad erfarenhet ges en inblick i centrala faktorer av betydelse för en fördjupad förståelse för området barn som far illa. I modul 1 presenteras grundläggande teoretisk och praktisk kunskap om barns och ungas utsatthet och riskfaktorer som är centrala för att förstå området. Området studeras utifrån ett flerdimensionellt perspektiv och särskilt fokus riktas mot våld i nära relation som riskfaktor. I modul 2 redogörs för skolrelaterade riskfaktorer såsom problematisk frånvaro från förskola och skola, barns och ungas brottsutsatthet, upplevelse av kränkande behandling, annorlundahet och utanförskap. I modul 3 behandlas konsekvenser av att fara illa, med utgångspunkt i kunskap om traumatiska livshändelser och trauma. I modul 4 beskrivs hur pedagogiska verksamheter kan utgöra skyddande faktorer för barn som far illa. Här behandlas betydelsen av relationsskapande och förhållningssätt samt barnkonventionens och anmälningspliktens betydelse för arbetet.

Förväntade studieresultat

Efter godkänd kurs skall den studerande kunna:

Modul 1: Riskfaktorer och våld i nära relation, 5 hp
(Risk factors and intimate partner violence, 5 credits)

Kunskap och förståelse

  • Visa förståelse för riskfaktorer knutna till familjen samt dessas betydelse för barn och ungas livsvillkor och situation i pedagogiska verksamheter.
  • Visa kunskap om olika former av och förklaringsmodeller för våld i nära relation och hedersrelaterat våld och förtryck.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt bearbeta hur olika förklaringsmodeller för våld i nära relationer kan få betydelse i det våldsförebyggande arbetet i pedagogiska verksamheter.

Modul 2: Skolrelaterade riskfaktorer, 2,5 hp
(School-related risk factors, 2,5 credits)

Kunskap och förståelse

  • Visa kunskap om problematisk frånvaro från förskola och skola och familje- och skolrelaterade riskfaktorers betydelse för frånvaro.
  • Visa förståelse för barn och elevers upplevelse av kränkande behandling, annorlundahet och utanförskap i pedagogiska verksamheter.

Modul 3: Traumatiska livshändelser och trauma, 2,5 hp
(Traumatic life events and trauma, 2,5 credits)

Kunskap och förståelse

  • Visa förståelse för utveckling av trauma hos barn och unga och betydelsen av trauma för barn och unga i pedagogiska verksamheter.

Modul 4: Pedagogiska verksamheter som skyddande faktorer, 5 hp
(Educational settings as protective factors, 5 credits)

Färdighet och förmåga

  • Identifiera tecken på att barn far illa.
  • Formulera en orosanmälan till socialtjänsten.
  • Konstruera material för pedagogiska verksamheter som kan användas i arbetet med barn som far illa.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera omkring olika teoretiska perspektiv och etiska dilemman i relation till arbetet med barn som far illa i pedagogiska verksamheter.
  • Diskutera hur pedagogiska verksamheter kan utgöra skyddande faktorer för och i arbetet med barn som far illa.

Behörighetskrav

Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, specialpedagog, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, socionomexamen, psykologexamen, sjuksköterskeexamen eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Examination

Vissa examinerande inslag kräver närvaro online, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.


Modul 1: Riskfaktorer och våld i nära relation, 5 hp
Modulen examineras genom en individuell skriftlig uppgift och en redovisning som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G).

Modul 2: Skolrelaterade riskfaktorer, 2,5 hp
Modulen examineras genom en nätbaserad gruppdiskussion som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G).

Modul 3: Traumatiska livshändelser och trauma, 2,5 hp
Modulen examineras genom en nätbaserad gruppdiskussion som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G).

Modul 4: Pedagogiska verksamheter som skyddande faktorer, 5 hp
Modulen examineras genom ett individuellt examinerande grupparbete som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G) samt en genom en individuell skrivuppgift som examineras i en tregradig skala, underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examensformer alltid övervägas utifrån studentens behov.

Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

För att bli godkänd på var modul för sig krävs att samtliga examinerande inslag i modulen är godkända (G). Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För kursbetyget Godkänd (G) krävs att kursens samtliga moduler är bedömda som godkända (G). För kursbetyget Väl godkänd (VG) krävs att modul 4 är bedömd som väl godkända (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.