Pedagogik är en vetenskaplig disciplin, där man bildar kunskap om de processer genom vilka människan formas och förändras i olika sociala, kulturella och historiska sammanhang. Inom det pedagogiska problemområdet behandlas bl a olika aspekter av fostran, utbildning, lärande, undervisning eller andra påverkansprocesser. Frågor kan exempelvis ställas om hur och varför vissa värderingar, kunskaper och färdigheter uppstår, vidmakthålls och förändras inom och mellan generationer, grupper och individer.
Kursen adresserar ledarskap och ledarskapsutveckling som processer inriktade mot organisatoriskt utvecklingsarbete, professionell utveckling, grupputveckling, personlig utveckling och identitetsformering samt hur sådana processer organiseras och understöds. Ledarskapsutveckling analyseras och diskuteras ur olika perspektiv grundade i framstående teorier om ledarskap. Ett särskilt fokus är den roll som Human Resources (HR) spelar när det gäller att bygga upp ledarskapskapacitet i en organisation. Ledarskapsutveckling studeras också utifrån ett mångfaldsperspektiv. Vidare betonas och diskuteras det engelska språkets roll som internationellt affärsspråk.
Förväntade studieresultat
Organisatoriskt ledarskapande, 7.5 hp
Organisational Leadership Development 7.5 credits
Efter kursen ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
beskriva och förstå begrepp och teorier centrala för ledarskap och ledarskapsutveckling
beskriva och förstå teorier om mångfald i relation till ledarskap och ledarskapsutveckling
uppvisa förståelse av användandet av engelska som affärsspråk i moderna organisationer
Färdigheter och förmåga
problematisera mångfaldsaspekter på ledarskap och ledarskapsutveckling
förstå och problematisera olika ledarroller i organisationer och hur HR-funktionen kan stötta ledarskapsutveckling
tillämpa relevanta teorier och kritiskt undersöka ledarskapsprocesser i ett casearbete och föreslår teoretiskt grundade förändringsstrategier
kommunicera kursens innehåll på engelska både muntligt och skriftligt
Värderingsförmåga och förhållningssätt
reflektera över sina egna förståelser och erfarenheter av ledarskap och ledarskapsutveckling
göra etiska bedömningar av aspekter på ledarskap på organisatorisk, grupp- och individuell nivå
Behörighetskrav
30 hp valfria kurser.
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs vanligen i form av föreläsningar, seminarier och gruppbaserat casearbete. Hela eller delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Kursen ges på engelska.
Examination
Kursen examineras genom följande inslag:
En skriftlig individuell salstentamen (U/G/VG)
Tre individuellt muntliga gruppseminarier (U/G)
Ett muntligt presenterat gruppbaserat casearbete (U/G)
För att bli godkänd (G) på kursen krävs ett godkänt betyg på samtliga examinationsuppgifter. För att bli väl godkänd (VG) på kursen krävs ett väl godkänt betyg på den individuella salstentamen samt ett godkänt betyg på övriga uppgifter.
För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle inom två månader efter ordinarie provtillfälle. För prov som genomförs i maj och juni månad erbjuds första omprovstillfället inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Därutöver anordnas ett tredje omprovstillfälle inom ett år efter att kursen avslutats. Examination baserad på samma kursplan som vid ordinarie examinationstillfälle garanteras maximalt två år efter att tidigare kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat att erbjudas (se regler för betyg och examination på grund och avancerad nivå, Dnr: FS 1.1-574-22). Efter två underkända examinationstillfällen för en viss kurs eller del av kurs har studenten rätt att efter skriftlig begäran hos prefekten få byta examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.umu.se/student, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan.
Litteratur
Giltig från:
2024 vecka 22
Creating Leaders or Loyalists? Conflicting identities in a leadership development Carden Lila L., Callahan Jamie L. Human Resource Development International (2007), 10(2), pp. 169-186 : Obligatorisk
Leadership development: An outcome-oriented review based on time and levels of analyses Day D. V., Dragoni L. Annu. Rev. Organ. Psychol. Organ. Behav., 2(1), 133-156 : 2015 : Obligatorisk
Destructive leadership: A theoretical review, integration, and future research agenda Krasikova D. V., Green S. G., LeBreton J. M. Journal of Management, 39(5), 1308-1338 : 2013 : Obligatorisk
Leadership in Teams: A functional approach to understanding leadership structures and processes Morgeson Frederick P., DeRue D. Scott, Karam Elizabeth P. Journal of Management (2010), 3(1), pp. 5-39. : Obligatorisk
Northouse Peter Guy Leadership : theory and practice Eighth Edition. : 2018 : pages cm : ISBN: 9781506362311 Se Umeå UB:s söktjänst