Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2024-03-07
Innehåll
Kursen ger en färdplan för att förstå och hantera organisationsförändringar i en dynamisk global miljö. Kursen börjar med en översikt över de teoretiska grunderna för organisationsförändring. Den ger sedan olika konceptuella och forskningsbaserade ramverk för att förstå processen för förändringshantering (diagnosticera, designa, leverera och utvärdera). Kursen avslutas med att diskutera de möjligheter och utmaningar för organisatorisk förändring som digital teknik och hållbarhetsomställningar ger.
Förväntade studieresultat
Efter avklarad kurs ska studenten kunna:
förstå de teoretiska grunderna och processer för att leda organisationsförändringar
tillämpa organisatoriska förändringsverktyg samt analysera konsekvenser av beslut
analysera de externa krafter som utlöser stora organisationsförändringar
muntligt och skriftligt kunna kommunicera för kursen centrala begrepp på engelska
Behörighetskrav
60 hp företagsekonomi grundkurs och fortsättningskurs (A/B) eller motsvarande, varav godkänt 45 hp. Gymnasium: Engelska B/6
Undervisningens upplägg
Lärandet stöds genom föreläsningar, seminarier och casearbete. Seminarierna involverar individuell utvärdering av ett verkligt företagsfall och ger studenterna möjlighet att diskutera tillämpningen av teoretiska ramverk eller modeller med andra studenter.
Examination
Kursen examineras genom en skriftlig individuell salstentamen, skriftliga gruppuppgifter med muntlig presentation, samt seminarier.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75% eller mer), Godkänd, (G, 50% eller mer), och Underkänd (U, mindre än 50%).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För student som underkänts vid ordinarie provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver ges vanligtvis ett extra tentamenstillfälle varje läsår veckan före höstterminsstart. Därefter kan ej godkända prov fullgöras vid nästa kurstillfälle. Om formen för examination ej går att upprepa, kan annan form användas.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator eller rättande lärare utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Student ska vända sig till studierektor med en sådan begäran senast två veckor innan nästa provtillfälle.
Anpassningar Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Akademisk integritet och fusk Som student förväntas du agera med akademisk integritet. Det innebär att skriva och presentera inom gränserna för de akademiska regler och förväntningar som kommuniceras i universitetets regelverk och vad som i övrigt anges från ansvarig enhet. Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på skriftliga uppgifter. Texter kan komma att kontrolleras för plagiat. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.
Litteratur
Giltig från:
2025 vecka 2
Kurslitteratur
Kursbok
Organization development and change Cummings Thomas G., Worley Christopher G., Donovan Paul Andover : Cengage Learning : 2019 : xv, 656 pages : ISBN: 9781473768352 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: https://www.cengage.uk/c/organization-development-and-change-1e-cummings-worley-donovan/9781473768352/
Bokkapitel 1-9
Raffaelli, Ryan. Organizational Behavior Reading: Leading Organizational Change.
Core Curriculum Readings Series. Boston, MA: Harvard Business Publishing 8324, 2017. (endast tillgänglig online)
https://hbsp.harvard.edu/product/8324-PDF-ENG
Vetenskapliga artiklar (ca 100-120 sidor) tillgängliga via universitetsbiblioteket tillkommer vid kursstart.