Engelskt namn: Oral health prevention and treatment
Denna kursplan gäller: 2024-12-30 och tillsvidare
Kurskod: 3OT170
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Oral hälsa: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för odontologi: Tandhygienistutbildning
Beslutad av: Programrådet för odontologiska program, 2020-09-17
Reviderad av: Programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammen (PRO), 2024-10-16
Utifrån ett evidensbaserat perspektiv studeras prevention och behandling av de vanligaste orala sjukdomarna. I kursen breddas även studierna i undersökningsmetodik med fokus på röntgen. Kursen innehåller två parallella moduler: Undersöknings- och behandlingsmetoder samt Orala sjukdomar - prevention och strategier.
Undersöknings- och behandlingsmetoder, 15 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
Färdigheter och förmåga
Studenten ska kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska kunna
Orala sjukdomar - prevention och strategier, 15 hp
Kunskap och förståelse
Studenten ska kunna
Färdigheter och förmåga
Studente ska kunna
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studenten ska kunna
För att påbörja kursen krävs att samtliga obligatoriska moment är slutförda på föregående kurs, Grundläggande Oral hälsa, 30 hp.
Ett studentaktivt lärande tillämpas som kännetecknas av kunskapssökande, problemlösning, och reflektion utifrån evidensbaserad kunskap och beprövad erfarenhet. Undervisningen sker i form av litteraturstudier, grupparbeten, föreläsningar och seminarier samt obligatoriska moment i form av demonstrationer, laborationer, klinikförberedande praktisk träning, diagnostikövningar och klinisk träning av röntgenundersökningar i verksamhetsförlagd utbildning. Praktiska examinationer måste föregås av aktivt deltagande i obligatorisk färdighetsträning. Moment där den studerande aktivt behöver delta för att tillgodogöra sig undervisningen är obligatoriska och av säkerhetsskäl kan demonstrationer eller motsvarande samt förberedelser för klinisk undervisning bedömas ha sådan betydelse att obligatorisk närvaro kan krävas utan att prövande moment ingår.
I undervisningens upplägg förväntas tillgång till dator eller läsplatta med internetuppkoppling. Det pedagogiska upplägget är att även ge studenterna möjlighet att träna inför OSCE-examinationen (objective structured clinical examination) och stödja studenterna med att integrera och fördjupa kunskap mellan tidigare kurser. Litteratur på engelska förekommer i kursen.
Kursen innehåller flera delexaminationer i form av skriftliga inlämningsuppgifter, seminarier, muntliga och skriftliga tentamina, digitaliserad tentamen samt praktiska prov inklusive OSCE. Färdighet och förmåga, värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms även löpande i den klinisk förberedande och verksamhetsförlagda utbildningen. Vid verksamhetsförlagda lärandeaktiviteter gäller att krav på professionellt förhållningssätt inklusive klädsel och hygien följs enligt mottagande verksamhetsdirektiv. För att bli godkänd på kursen (30 hp) krävs att samtliga delexaminationer samt obligatoriska moment och klinisk träning är genomförda och godkända. Betyg som ges är godkänd (G) eller underkänd (U).
Vid frånvaro från seminarier kontaktas studenten examinator som beslutar om och hur momentet ska kompletteras.
Antalet examinationstillfällen är begränsade till totalt fem varav tre examinationstillfällen ges per kursomgång. Om studenten efter genomgången kurs inte uppnått godkänt resultat kan studenten ansöka om att gå om kursen. Ansökan skickas till programrådet för tandhygienist-, tandläkar- och tandteknikerprogrammet (PRO). Student som genomfört sammanlagt fem examinationer utan godkänt resultat ges inget ytterligare tillfälle och antas inte till kursen på nytt.
Student som underkänts i kursmål relaterade till preklinisk och verksamhetsförlagd utbildning kan erbjudas en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som, efter att ha genomgått en ny utbildningsperiod, fortfarande bedöms ha otillräckliga kunskaper och färdigheter, erhåller inga ytterligare resurser för praktisk och klinisk träning.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt.
Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. Detta innebär att ett praktiktillfälle är förbrukat. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att hen tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen. Om det i kursplanen anges att det finns begränsningar av antalet provtillfällen och studenten har förbrukat dessa har studenten inte rätt till nytt provtillfälle.
Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Hälso- och vaccinationsprogram
Inför det verksamhetsintegrerade lärandet erbjuds studenter vid Medicinska fakulteten vid Umeå universitet vaccination mot Hepatit B. Därtill erbjuds studenter som inte vaccinerats mot COVID-19 eller mässling, påssjuka och röda hund (MPR) att komplettera med detta. Medicinska fakulteten står enbart för de kostnader som uppkommer inom hälso- och vaccinationsprogrammet i de fall det skett inom ramen av de av programmen organiserade tillfällena.
Tillgång till verksamhetsintegrerat lärande
Verksamhetsintegrerat lärande (inklusive VFU och klinisk praktik) genomförs inom respektive utbildnings avtal i samverkan med regioner, primärkommuner och ett antal privata aktörer. Om student inte uppfyller praktikplatsens krav utifrån exempelvis arbetsmiljö eller patientsäkerhetsaspekter, kan universitetet inte garantera tillgång till verksamhetsintegrerat lärande. Universitetet ska då undersöka möjligheten att studenten kan erbjudas annan praktikplats inom ramen för universitetets avtal.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.