Engelskt namn: Cardiac Care, Thesis for a Degree of Master of Medical Science (60 credits)
Denna kursplan gäller: 2024-12-30 och tillsvidare
Kurskod: 3OM476
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Omvårdnad: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för omvårdnad
Beslutad av: Programrådet för sjuksköterskeprogram (PRS), 2024-09-12
Kursen omfattar datainsamling, dataanalys, rapportskrivning och försvar av ett examensarbete som ska ha sin utgångspunkt i vårdverksamhet. Kursen är en fördjupning i ämnet omvårdnad med inriktning mot hjärtsjukvård och i olika forskningstraditioner och vetenskapliga metoder. Aspekter på genus, klass och etnicitet behandlas i relation till det valda ämnet. Studenten skall utifrån samlad empirisk kunskap som förvärvats t ex genom kliniska studier, studiebesök, intervjuer och observationer fördjupa sina kunskaper inom specialistområdet. Teoretisk och empirisk kunskap skall integreras och vikt bör läggas vid att belysa närstående- och patientperspektiv liksom den förvärvade kunskapens betydelse för den specialistutbildade sjuksköterskans funktion som ledare i omvårdnadsarbetet. Studenten skall tillämpa och vidareutveckla inhämtade kunskaper med den grad av självständighet som krävs för den specialistutbildade sjuksköterskan och för fortsatta studier på avancerad nivå. Arbetet, som skall h god vetenskaplig grund, kan utmynna i en vetenskaplig artikel, ett förbättringsarbete, en systematisk litteraturgenomgång, en uppsats, eller ett informations- eller utbildningsmaterial.
Efter avslutad kurs ska studenten självständigt kunna
Kunskap och förståelse
1. visa fördjupad kunskap och förståelse inom huvudområdet samt fördjupad förståelse inom forskningsområdet
2. problematisera aktuellt forskningsläge inom området för examensarbetet
3. problematisera och integrera teoribildning av betydelse för omvårdnad och för examensarbetets inriktning
4. visa fördjupad kunskap om metodologiska angreppssätt och deras användbarhet för olika forskningsfrågor.
Färdighet och förmåga
5. inom givna tidsramar identifiera och avgränsa ett för yrkesinriktningen/huvudområdet relevant forskningsområde samt självständigt planera och genomföra ett vetenskapligt arbete
6. utifrån relevant litteratur reflektera över och tillämpa ett forskningsetiskt förhållningssätt
7. integrera kunskap från teori och praxis
8. genomföra en systematisk datainsamling alternativt systematiskt avgränsa befintlig data utifrån syfte och/eller självständigt formulerade frågeställningar
9. tillämpa adekvata analysmetoder som möjliggör komplexa tolkningar samt sammanställa och reflektera över resultatet
10. vetenskapligt argumentera för och självständigt försvara sitt examensarbete
11. kritiskt granska och diskutera metodval, resultat och tolkningar i vetenskapliga studier
Värderingsförmåga och förhållningssätt
12. värdera resultatets vetenskapliga betydelse, dess relevans för omvårdnadens praktik samt identifiera behov av ytterligare kunskap och framtida forskning
13. integrera relevanta samhälleliga och intersektionella aspekter på frågeställningar, metodval och resultat
14. värdera resultatets anknytning till befintlig teoribildning
15. visa insikt om etiska aspekter på forskningsområdet och det egna resultatet samt dess implikationer
16. reflektera över sitt eget lärande och identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och förmågor
För tillträde till kursen krävs minst 15 hp i omvårdnad på avancerad nivå inom området hjärtsjukvård, samt genomgången kurs i Forskningsmetodik 7.5 hp eller motsvarande. Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar samt handledning. Den handledning studenten har rätt till erbjuds i huvudsak under pågående kurs. Student som inte slutför examensarbetet under pågående termin kan beviljas ytterligare handledning om särskilda skäl föreligger. Fokus ligger på studenternas eget lärande och självständiga arbete och kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt. Examensarbetet dokumenteras i en rapport som ska ha god vetenskaplig nivå. Seminarier samt registrering och arkivering av godkänt examensarbete enligt instruktion är obligatoriska moment.
Undervisning på engelska kan förekomma.
För de nätbaserade delarna av utbildningen krävs tillgång till dator med bra och stabil internetuppkoppling, ett headset med mikrofon samt webbkamera. Saknas internet kan bibliotek eller lärcentrum vara ett alternativ.
Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd (G) eller underkänd (U).
Kursen examineras i form av ett examensarbete där studenten i en bilaga även redogör för sin egen kunskapsutveckling. Arbetet presenteras och diskuteras under ett seminarium. Handledaren rekommenderar eller avråder studenterna från att gå upp med sitt examensarbete. En betygskommitté sammansatt av disputerade lärare bedömer arbetet och föreslår ett slutgiltigt betyg till examinator som fastställer betyget. Utifrån bedömningen och det erhållna betyget får samtliga studenter ett utlåtande. Vid underkänt betyg (U) formuleras förslag på justeringar för godkänt betyg. Studenterna ges möjlighet att justera arbetet inom 14 dagar alternativt vid betygskommitténs nästa möte. Utifrån utlåtandet bedöms justeringar för godkänt betyg.
För att bli godkänd på hel kurs krävs att examensarbetet är godkänt och obligatoriska moment är fullgjorda.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Tillgodoräknande
Studenten kan ansöka om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. Om ansökan om tillgodoräknande avslås helt eller delvis ska detta motiveras skriftligt. Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.