Engelskt namn: New Product Innovation D
Denna kursplan gäller: 2023-07-31 till 2025-01-05 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2025-01-06
Kursplan för kurser med start innan 2025-01-05
Kurskod: 2FE205
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Företagsekonomi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: USBE Företagsekonomi
Beslutad av: Rektor för Handelshögskolan, 2014-06-04
Reviderad av: Rektor för Handelshögskolan, 2023-05-17
Kursen syftar till att utforska de utmaningar och möjligheter som finns för företag som vill erbjuda lösningar till kunders olika behov. Detta görs genom att studera innovation från ett produktutvecklings- och marknadsföringsperspektiv. Kursens fokus är att öka studentens förståelse för de olika faktorer som påverkar implementeringen av strategiska beslut. Detta genom att belysa olika metoder för hantering och styrning av produktutvecklingsprocessen. Kursens behandlar de olika stegen i produktutvecklingsprocessen, inklusive lanseringsstrategier, design, intern kontra öppen innovation, plattforms/modul tänkande, rapid prototyping (friformsframställning), samt individuell kundanpassning på industriell nivå.
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Efter kursens genomförande är målsättningen att studenten ska kunna:
90 hp varav 75hp företagsekonomi varav kandidatnivå 15 hp eller motsvarande. Godkänt på minst 52,5 hp varav 7,5 hp på kandidatnivå.
Det krävs att studenten har en bredd i ämnet och inte enbart hp inom en av inriktningarna (dvs. ledarskap, marknadsföring, redovisning, finansiering).
Gymnasium Engelska B/6
Undervisningen sker huvudsakligen genom föreläsningar, seminarier samt case uppgifter. Kursens utformning möjliggör för studenterna att närvara vid föreläsningar, samt diskutera caseuppgifter i grupper om fyra eller fem. När så är lämpligt kan gästföreläsare bli inbjudna för att beskriva praktiska aspekter av produktutveckligsprocessen. Studenterna kommer att träna på beslutsfattande och identifiering av möjliga lösningar till de utmaningar som finns i en produktutvecklingsprocess via caseuppgifterna. Det är studenternas ansvar att vara förberedda inför föreläsningar, case, seminarier, och att aktivt deltaga i diskussionerna.
Examinationsunderlaget i denna kurs baseras på aktivt deltagande vid seminarier, en individuell skriftlig tentamen och skriftligt casearbete som genomförs i grupp. Godkänt betyg krävs för varje examinerande del inom kursmodulen. Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
Följande betygssystem används:
Väl godkänd, (VG, 75 % eller mer),
Godkänd, (G, 50 % eller mer), och
Underkänd (U, mindre än 50 %).
Betyg på kursen utdelas när studenten har blivit godkänd på alla ingående examinationer och obligatoriska kurselement.
För att uppnå betyget Väl godkänd på kurser bestående av fyra lika stora moment måste studenten ha uppnått det betyget VG i minst tre av fyra kursmoment. För övriga kurser ges betyget VG när studenten uppnått minst 75 % av den sammanlagda vägda poängsumman.
För student som underkänts vid respektive moments avslutande provtillfälle anordnas ett nytt provtillfälle inom ca 2 månader. Därutöver förekommer extra tentamensmöjlighet varje läsår veckan före höstterminsstart. Kompletteringar av obligatoriska uppgifter skall ske senast två veckor efter moments slutdatum. Obligatoriska delar (seminarium, PM-uppgifter, praktikfallsuppgifter, cases, datorövningar etc.) som inte görs under avsatt tid får fullgöras nästa gång kursen ges. Om formen för examination inte går att upprepa, kan annan form användas.
När en student har underkänts på en examination vid två tillfällen, har han eller hon rätt att begära att få en annan betygsättande lärare. En skriftlig begäran om att få en annan examinator skall inlämnas till studierektorn senast två veckor innan nästa examinationsmöjlighet. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om anpassad examinationsform.
Studenter som har blivit godkända på en examination kan inte göra en omtentamen för att få ett högre betyg.
Student som inte kan uppvisa giltig fotolegitimation eller motsvarande får inte delta i tentamensskrivning.
Disciplinära åtgärder kan vidtas mot student som använder otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas. Regler och föreskrifter gällande produktionen av akademiska texter, och korrekt källhänvisning kommer att tillämpas på alla skriftliga uppgifter (se instruktioner i Företagsekonomis uppsatsmanual). Texter kan komma att kontrolleras mot Urkunds källor. I övrigt gäller Umeå universitets regelverk för utbildning på grund- och avancerad nivå.
Undervisningsaktiviteter förutsätts stödja studenterna i att uppnå lärandemålen, vilket bland annat kan ske genom att förklara, fördjupa, komplettera eller ge kontraster till kurslitteraturen och annat kursmaterial.
Tillgodoräknande sker enligt Umeå universitets tillgodoräknandeordning.
Trott Paul
Innovation management and new product development
Seventh Edition. : Hoboken : Pearson : 2021 : pages cm :
ISBN: 9781292251523
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
5-6 vetenskapliga artiklar (ca 80-120 sidor) tillgängliga från Umeå universitetsbiblioteks databaser. Ytterligare individuell litteratursökning inom specifika ämnesområden kan behövas för att slutföra uppgifterna.
Referenslitteratur är litteratur som breddar, fördjupar eller förtydligar ämnet. Den studerande förutsätts utnyttja dessa kunskapskällor och andra källor, framförallt under arbete med skriftliga rapporter och praktik falls uppgifter.
Umeå School of Business, Economics and Statistics USBE. Thesis writing in Business Administration. Thesis manual. (latest edition)
USBE Företagsekonomi :
https://www.umu.se/en/student/usbe/thesis-and-degree-project-work/