Kursen syftar till att utforska de utmaningar och möjligheter som finns för företag som vill erbjuda lösningar till kunders olika behov. Detta görs genom att studera innovation från ett produktutvecklings- och marknadsföringsperspektiv. Kursens fokus är att öka studentens förståelse för de olika faktorer som påverkar implementeringen av strategiska beslut. Detta genom att belysa olika metoder för hantering och styrning av produktutvecklingsprocessen. Kursens behandlar de olika stegen i produktutvecklingsprocessen, inklusive lanseringsstrategier, design, intern kontra öppen innovation, plattforms/modul tänkande, rapid prototyping (friformsframställning), samt individuell kundanpassning på industriell nivå.
Kursen ges och examineras i sin helhet på engelska.
90 hp varav 60 hp företagsekonomi. Gymnasium: Engelska B/6.
Urval
Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)
Sökande inom vissa program vid Umeå universitet har platsgaranti till denna kurs. Antalet platser för fristående kurs kan därför bli begränsat.
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 12 075 kr.
Total studieavgift: 12 075 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-24914
Anmälan
Du kan inte anmäla dig ännu. Anmälan öppnar 15 september 2025 klockan 09:00.
Sista anmälningsdag är den
15 oktober 2025.