"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Neuropsykiatriska svårigheter - förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter, 15 hp

Engelskt namn: Neurodevelopmental Difficulties - Approaches and Strategies in Educational Settings

Denna kursplan gäller: 2024-08-12 och tillsvidare

Kurskod: 6SP065

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Prefekten, 2024-06-19

Innehåll

I den här kursen är det centrala temat den pedagogiska praktikens konsekvenser för neuropsykiatriska svårigheter. Utifrån aktuell forskning presenteras en fördjupad inblick i olika perspektiv och teorier, som har varit och är centrala för förståelsen av neuropsykiatriska svårigheter i pedagogiska verksamheter. I modul 1 fokuseras fördjupad kunskap om faktorer av betydelse för området neuropsykiatriska svårigheter, särskild vikt läggs vid neuropsykiatriska svårigheter och funktionsnedsättning i relation till uppväxtmiljö, livsvillkor och livserfarenheter. I modul 2 problematiseras betydelsen av etiska och demokratiska aspekter, makt och identitet samt sociala kategorier såsom kön, etnicitet, social klass och ålder, i en förståelse av neuropsykiatriska svårigheter. Särskilt betonas olika lärmiljöers konsekvenser för neuropsykiatriska svårigheter och betydelsen av pedagogiska arbetssätt, strategier och utformningar. Slutligen diskuterar och problematiserar kursen betydelsen av förhållningsätt och bemötande av vårdnadshavare och barn vid neuropsykiatriska svårigheter.

Förväntade studieresultat

Modul 1: Neuropsykiatriska svårigheter, 5 hp
(Neurodevelopmental Difficulties, 5 credits)

För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • Visa förståelse för olika former av neuropsykiatriska svårigheter hos barn och elever.
  • Visa kunskap om hur neuropsykiatriska svårigheter och funktionsnedsättning kan ta sig uttryck hos barn och elever.
  • Beskriva betydelsen av uppväxtmiljöer, livsvillkor och livserfarenheter för utveckling av neuropsykiatriska svårigheter.

Färdighet och förmåga

  • Analysera konsekvenser av olika perspektiv och synsätt i en förståelse av neuropsykiatriska svårigheter.

Modul 2: Förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter, 10 hp
(Approaches and Strategies in Educational Settings, 10 credits)

För godkänd modul ska den studerande kunna:
Kunskap och förståelse

  • Redogöra för vilka konsekvenser neuropsykiatriska svårigheter kan få för utveckling och lärande.
  • Beskriva pedagogiska arbetssätt, strategier och utformning i olika lärmiljöer.

Färdighet och förmåga

  • Analysera pedagogiska kartläggningar och föreslå relevanta åtgärder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Problematisera vilka konsekvenser olika perspektiv och synsätt på neuropsykiatriska svårigheter får för elevers lärande och möjligheter till delaktighet.
  • Diskutera och analysera betydelsen av förhållningsätt och bemötande i arbetet med barn och elever vid neuropsykiatriska svårigheter.
  • Kritiskt granska betydelsen av normer för kön, etnicitet, social klass och ålder för barns och elevers livsvillkor vid neuropsykiatriska svårigheter.

Behörighetskrav

Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs på halvfart och heldistans. Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, grupparbeten, seminarier och nätbaserade uppgifter. Huvuddelen av kursens avsnitt introduceras genom inspelade föreläsningar och relevant kurslitteratur. Därefter följer bearbetningar i form av grupparbeten, seminarier och skriftliga uppgifter. Tillämpande delar genomförs med skriftliga uppgifter och redovisningar där studenterna får tillfälle att pröva sin förståelse. Utvärdering sker efter avslutad kurs.

Examination

Vissa examinerande inslag kräver närvaro online, se vidare i kurstillfällets gällande schema och studieguide.

Modul 1: Neuropsykiatriska svårigheter, 5 hp
Modulen examineras genom en individuell skriftlig uppgift och en redovisning som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G).

Modul 2: Förhållningssätt, bemötande och strategier i pedagogiska verksamheter, 10 hp
Modulen examineras genom ett grupparbete som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G), ett nätbaserat seminarium som examineras i en tvågradig skala, underkänd (U) och godkänd (G) samt genom en individuell skriftlig uppgift som examineras i en tregradig skala, underkänd (U), godkänd (G), väl godkänd (VG).

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning ska individuella anpassningar av examensformer alltid övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat.

För att bli godkänd på var modul för sig krävs att samtliga examinerande inslag i modulen är godkända (G). Betyg på hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För kursbetyget Godkänd (G) krävs att kursens samtliga moduler är bedömda som godkända (G). För kursbetyget Väl godkänd (VG) krävs att modul 4 är bedömd som väl godkända (VG).

Den som erhållit betyget godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.

För varje examinerande inslag anordnas ett ordinarie provtillfälle och ett andra omprovstillfälle. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Övriga föreskrifter

I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.