"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Naturvetenskap och teknik i förskolan, 15 hp

Engelskt namn: Science and Technology in Preschool

Denna kursplan gäller: 2024-01-08 och tillsvidare

Kurskod: 6NO049

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2023-05-29

Innehåll

Kursen innehåller biologi, fysik, kemi och teknik som studeras integrerat för att få en sammanhållen förståelse för världen och mänsklig aktivitet ur ett naturvetenskapligt, tekniskt och hållbarhetsperspektiv. Baserat på den egna förståelsen så ska studenten utveckla kompetens för att kunna möta barns nyfikenhet och frågor. Fenomen som behandlas i kursen kopplas till barns vardagsupplevelser och förskolans miljö.

I biologidelen behandlas olika celler, människokroppen, kolets kretslopp, och ekologi med evolution och biologisk mångfald,
I kemidelen behandlas materiens byggnad, faser och fasövergångar, samt kemiska reaktioner, speciellt fotosyntesen och cellandningen. I fysikdelen ingår astronomi, krafter och rörelselagar, magnetism och elektricitet samt ljus och ljud.
Inom teknikdelen undersöks vardagsföremål och enkla tekniska konstruktioner. Teknikens historia studeras och konsekvenser av olika teknikval värderas. Att arbeta med skisser, ritningar och modeller ingår.

Naturvetenskapliga och tekniska begrepp och företeelser är utgångspunkter för aktiviteter och experiment som används i möten med barngrupper inom ramen för förskolans styrdokument. Människans roll i lokala och globala ekosystem bearbetas och diskuteras ur ett hållbarhetsperspektiv, liksom genusfrågor relaterade till naturvetenskap och teknik. Digitala verktyg för undervisning i natur- och teknikorienterade ämnen behandlas under kursen. Aktuell och relevant forskning som belyser betydelsen av det praktiska och undersökande arbetet för barns kreativitet och kunskapsutveckling behandlas och nyttjas

Förväntade studieresultat

Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • visa förståelse för de grundläggande begrepp, samband och processer i naturvetenskap och teknik som tas upp i kursen och är relevanta för förskolan och ett hållbart samhälle,
  • visa förståelse för grundläggande ämnesdidaktik som tas upp i kursen och är relevant för förskolan,
  • förstå lekens betydelse för hur barn lär om världen, och uppfattar den

Färdighet och förmåga

  • använda metoder och arbetssätt som kännetecknar de naturvetenskapliga och tekniska ämnena,
  • planera, genomföra och utvärdera aktiviteter för barn i några av de områden som behandlas i kursen med beaktande av gällande styrdokument och relevant ämnesdidaktisk forskning,
  • använda digitala verktyg för undervisningsändamål,
  • använda vardagsmiljön och närsamhället för aktiviteter i de naturvetenskapliga och tekniska ämnena,
  • möta och utmana barns nyfikenhet och frågor rörande naturvetenskap och teknik,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • identifiera och kritiskt granska aktuella händelser och forskning med relevans för kursens innehåll, samt kunna diskutera hur dessa kan användas i den framtida yrkesutövningen,
  • analysera och diskutera hur en given mänsklig aktivitet kan påverka vår gemensamma livsmiljö, lokalt och globalt,
  • kritiskt granska det egna förhållningssättet till undervisning i de naturvetenskapliga och tekniska ämnena utifrån relevant forskning och ett hållbarhetsperspektiv.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Undervisningens upplägg

Undervisningen bygger på att studenten förbereder sig hemma genom att studera det material som lagts ut på lärplattformen. Undervisningen erbjuder webbaserade genomgångar istället för den traditionella föreläsningen i klassrummet, vilket ger tid och utrymme i klassrummet för mer laborativt och kommunikativt arbete. Därutöver förekommer även föreläsningar, seminarier, laborationer, konstruktionsövningar, studiebesök, exkursioner samt planerande och genomförande av aktiviteter för barn. Laborationer, exkursioner, studiebesök, konstruktionsövningar, undervisning för barn och seminarier är obligatoriska och som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar.

Examination

Kursens förväntade studieresultat examineras i enlighet med nedanstående föreskrifter.

Kursen examineras genom följande prov:

  • individuell skriftlig salstentamen på det naturvetenskapliga ämnesinnehållet uppdelad på tre delar (U-G-VG),
  • praktisk examination i samband med aktivt deltagande i laborationer (U-G),
  • praktisk examination i samband med aktivt deltagande i exkursioner (U-G),
  • praktisk examination i samband med aktivt deltagande i studiebesök (U-G),
  • individuella, skriftliga inlämningsuppgifter inför seminarier (U-G),
  • muntlig examination i samband med aktivt deltagande i seminarier (U-G),
  • praktisk och muntlig examination i samband med konstruktionsövningar (U-G-VG), samt
  • skriftlig barnmötesrapport (U-G-VG).

Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.

Den skriftliga tentamens tre delar bedöms var och en för sig med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Vid en eventuell omtentamen behöver studenten enbart skriva de delar av tentamen där godkänt resultat inte uppnåtts.

Resultat på kursen beslutas först när samtliga prov är genomförda. Kursen bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För resultatet godkänt (G) på kursen krävs att samtliga prov bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) på kursen krävs därutöver att tre utav fem prov, där väl godkänt (VG) är möjligt som högsta resultat, bedömts med resultatet väl godkänt (VG).

Om någotdera av proven bedömts med resultatet underkänt (U), sätts resultatet underkänt (U) på kursen under förutsättning att studenten genomfört en prestation på momentets samtliga prov.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1.2-553-14). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt Umeå universitets Handläggningsordning för tillgodoräknande på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-501-15).

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursens slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.