I kursen studeras ämnena kemi, biologi, fysik och teknik för att få en sammanhållen förståelse för världen och mänsklig aktivitet. Människans roll i lokala och globala ekosystem bearbetas liksom de globala målen och genusfrågor relaterade till undervisning i naturvetenskap och teknik. Utomhuspedagogik och undersökande arbetssätt såsom laborationer och experiment praktiseras för att konkretisera abstrakta samband och samtidigt upptäcka och utforska närmiljön. Innehållet i utomhuspedagogiken och teknik samt hållbarhetsfrågor öppnar upp för möjligheter att behandla bemötande av elever i behov av särskilt stöd och arbetssätten ger även möjligheter till inkludering för nyanlända och elever med olika kulturell bakgrund.
Bedömning och provkonstruktion behandlas med särskild tonvikt på elevers kunskaper, svårigheter och intressen i relation till nationella och internationella utvärderingar. Ämnesdidaktik integreras i de olika ämnena för att utveckla undervisningskompetens. Kompetensen används för att ta fram praktiska övningar och experiment som genomförs med elever. Relevant forskning och gällande läroplan används igenom hela kursen.
I kursen bearbetas hur lärare kan samla in och tolka information och baserat på information dra slutsatser om elevers lärande och utveckling. Syftet med dessa bedömningar är att genom formativ bedömning stödja elevers lärande samt genom formativ bedömning på ett tillförlitligt och likvärdigt sätt kunna utöva betygssättning. Ämnesövergripande arbete tillämpas för att utveckla temaarbete och utveckla undervisningskompetensen
I kemidelen behandlas materiens byggnad, faser och fasövergångar och kemiska reaktioner och ämnen viktiga för att förstå vardagsliv och miljö. Vidare studeras kemisk bindning och krafter mellan molekyler. Även egenskaper hos molekyler som bygger upp levande organismer ingår.
I biologidelen behandlas ekologi, organismer, olika cellers uppbyggnad och funktion, evolution och genetik. Biologin avslutas med människokroppens uppbyggnad och funktion samt sexualitet och relationer.
I fysikdelen behandlas astronomi, krafter och rörelselagar, elektricitet och magnetism. Vidare studeras ljud och akustik, ljus och optiska instrument samt enkla väderfenomen. Energiöverföring och energianvändning i vardagslivet samt dess påverkan på miljön tas också upp.
I teknikdelen behandlas teknikhistoria, vardagsteknik i hemmet och samhället, mekanismer, tekniska system, programmering, vanliga material samt hållfasta och stabila konstruktioner. Tekniken behandlar också problemlösning och kritiskt tänkande i tekniska sammanhang.
Naturorienterande ämnen och teknik för lärare åk 4-6, 30 hp
Vårtermin 2025
Startar
20 januari 2025
Slutar
18 januari 2026
Studieort
Umeå
Undervisningsspråk
Svenska
Studieform
Dagtid,
50%,
Distans
Antal obligatoriska träffar
3 st
Upplägg för distanskurs
Kursen är en kombinerad distans- och campuskurs med tre sammankomster om vardera två dagar (totalt 6 dagar) på campus.
Undervisningen bedrivs i form av seminarier, laborationer, exkursioner, workshops och gruppövningar vid obligatoriska träffar.
Undervisningen är till stor del nätbaserad. Tillgång till dator krävs för fullgörande av de i kursen ingående uppgifterna.
Behörighetskrav
Univ: 'Att vara grundlärare (VFU)' 1,5 hp eller motsvarande, 'Att undervisa i 4-6 (VFU)' 6,0 hp eller motsvarande.
Urval
Högskolepoäng avklarade per sista anmälningsdag (för utbildning på grundnivå 1-165 hp, för avancerad nivå 30-285 hp)
Studieavgift
Gäller endast medborgare utanför EU, ESS och Schweiz.
Anmälningsavgift: 900 kr.
Studieavgift, första inbetalningen: 63 100 kr.
Total studieavgift: 63 100 kr.
Anmälnings- och studieavgifter
Anmälningskod
UMU-61700
Anmälan
Sista anmälningsdag var den
15 oktober 2024.
Du kan göra en sen anmälan
via Antagning.se.