"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Naturkunskapsdidaktik 2 för ämneslärare, 7,5 hp

Engelskt namn: Science Studies Education 2 for secondary school teachers

Denna kursplan gäller: 2023-08-28 och tillsvidare

Kurskod: 6NK006

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Beslutad av: Tekniska-naturvetenskapliga fakultetsnämnden, 2023-10-04

Innehåll

I kursen behandlas hur lärande för hållbar utveckling och jämställdhet kan förverkligas i naturkunskapsundervisning. Vidare diskuteras hur aktuella samhällsfrågor kan tas upp i undervisningen och möjligheter till samverkan lokalt, globalt och med andra ämnen. Olika lärmiljöer (exempelvis närsamhället, utomhusmiljö och digitala plattformar) presenteras och hur dessa kan användas i undervisning av naturkunskap diskuteras. I kursen behandlas olika tillvägagångssätt för att undersöka elevernas kunskaper i och förhållningssätt till de naturvetenskapliga ämnena. Kursen ger även en introduktion i bedömning av elevers kunskapsutveckling i naturkunskap med såväl summativ som formativ bedömning. Under kursens gång får studenterna baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet planera ett längre undervisningsmoment. Kursen behandlar även naturkunskapsdidaktik som forskningsfält. Den naturkunskapsdidaktiska forskningen och beprövad erfarenhet presenteras genomgående i relation till kursens innehåll. 

Förväntade studieresultat

För godkänd kurs ska den studerande kunna:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för och diskutera hur lärande för hållbar utveckling och jämställdhet kan förverkligas i naturkunskapsundervisningen,
  • diskutera hur aktuella samhällsfrågor kan tas upp i naturkunskapsundervisningen,  
  • beskriva och diskutera hur kunskaper i och förhållningssätt till naturvetenskap kan utvärderas och bedömas, 
  • redogöra för och diskutera hur olika lärmiljöer som kan användas i naturkunskapsundervisning,

Färdighet och förmåga

  • baserat på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet tolka och omsätta utvalda delar av skolans styrdokument till en långtidsplanering,
  • planera undervisning som tar sin utgångspunkt i hållbar utveckling och aktuella samhällsfrågor,
  • välja lärmiljö utifrån olika syften och undervisningssammanhang,
  • göra en bedömningsplan för ett längre moment,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska och värdera egna och andras arbeten med utgångspunkt i didaktisk forskning, skolans styrdokument och utvald målgrupp,
  • reflektera över de teoretiska perspektiv som den studerande möter under kursen.

Behörighetskrav

Univ: Avklarade högskolestudier om 15 högskolepoäng inom ämnesstudier i naturkunskap inom utbildning som leder till ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan. Ovanstående innebär avklarade studier om 15 högskolepoäng inom någon eller några av följande kurser vid Umeå universitet: 'Ekologi A' 15 hp, 'Fysiologi och cellbiologi ' 15 hp, 'Astronomi och meteorologi' 7,5 hp, eller 'Sexualitet, kropp och relationer' 7,5 hp, eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppdiskussioner, seminarier, utomhusundervisning och tillämpningsövningar.

Examination

Kursen examineras genom:

  • individuella muntliga examinationer
  • individuell skriftlig inlämningsuppgift
  • individuell skriftlig rapport 
  • individuell opponering på en medstudents skriftliga rapport 

Den skriftliga rapporten bedöms med något av resultaten väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). Kursens övriga examinationer bedöms med något av resultaten godkänt (G) eller underkänt (U).

Betyg på kursen beslutas först när samtliga examinationer är genomförda. Kursen betygsätts med något av betygen väl godkänt (VG), godkänt (G) eller underkänt (U). För betyget godkänt (G) krävs att samtliga examinationer bedömts med minst resultatet godkänt (G). För betyget väl godkänt (VG) krävs därutöver att den skriftliga rapporten bedömts med resultatet väl godkänt (VG). 

Examinationsform kan komma att ändras av kursansvarig om särskilda skäl föreligger.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Student som erhållit godkänt resultat på ett prov får ej genomgå förnyat prov.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas förnyat provtillfälle i enlighet med Umeå universitets Regler för betyg och examination på grund- och avancerad nivå (FS 1.1-574-22). Det första omprovet erbjuds senast två månader efter ordinarie provtillfälle. Undantaget de fall då ordinarie prov äger rum i maj eller juni månad, då erbjuds istället ett första omprovstillfälle inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Dessutom erbjuds ytterligare minst ett omprov inom ett år från ordinarie provtillfälle.

I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det (6 kap. 22 §, HF). Begäran om ny examinator ska ställas till prefekten vid institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen (1993:100) 6 kap. 6-8 §§ samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/

Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina



Föreskrifter vid övergångar
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.