"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musikskapande och ensemblespel 3, 30 hp

Engelskt namn: Song writing and ensemble playing 3

Denna kursplan gäller: 2024-09-09 och tillsvidare

Kurskod: 1MU082

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Estetiska ämnen: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-09-05

Innehåll

Delkurs 1 - Kreativitet och stiltypiska uttryck (6 hp) 

I delkursen sker ämnesspecifik fördjupning med fokus på instrumentkunskap och ensemblespel utifrån ramar som genre- och stiltypiska uttryck. Skapandeprocesser och sammusicerande sker i projektform. Tillämpning av olika digitala musikverktyg utforskas och vidareutvecklas från tidigare kurser. Delkursen introduceras även kreativitetsteorier i relation till det egna musikskapandets processer ur ett vetenskapligt och konstnärligt perspektiv. 
 
Delkurs 2 - AI och kreativ process (6 hp) 

I delkursen utforskas möjligheter och frågeställningar kring AI som verktyg för musikskapande, musikproduktion, som fenomen och som en del i en kreativ process. Utforskandet ligger till grund för gemensamt kreativt skapande och samverkan. Delkursen innehåller därtill studier i riggning av liveljud samt ett gemensamt konsertprojekt. I delkursen sker även en ämnespecifik fördjupning inom låtskrivning med särskilt fokus på melodi och rytm. 
 
Delkurs 3 - Musikskapande uppdrag och samverkan (6 hp) 

I delkursen sker branschnära fördjupning och fokus på uppdrag och samverkan. Delkursen innehåller olika föreläsningar på teman som rör musikproduktion och musikskapande. I delkursen görs även en fortsatt ämnesspecifik fördjupning med inriktning mot låtskrivning i kollaborativa miljöer. Aktuella och relevanta forskningsfrågor inom huvudområdet behandlas. 
 
Delkurs 4 - Fördjupad scenisk gestaltning (6 hp) 

I delkursen fördjupas och vidareutvecklas tidigare delkursers innehåll i ett projektarbete mot en slutkonsert. Musikskapande och sammusicerande fördjupas med särskilt fokus på arrangering och instrumentering av egenskrivna låtar.  
 
Delkurs 5 - Musikvetenskapligt perspektiv (4 hp) 

I delkursens utforskas olika musikaliska fenomen utifrån ett brett musikvetenskapligt perspektiv som inkluderar musikteori, musikhistoria och dess historiografi, musikmediering samt musikens sociokulturella betydelse. Kreativt skapande utforskas utifrån musikvetenskapliga verktyg och analys. 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna: 
   
Kunskap och förståelse 

  • Redogöra för olika AI-verktyg med koppling till musikskapande 
  • Formulera den egna rollen som musikskapare i relation till andra utövare och genrer 
  • Orientera sig i aktuella forskningsfrågor inom musikskapande och ensemblespel 
  • Redogöra för olika verktyg för musikvetenskaplig analys i relation till musikskapande 

Färdighet och förmåg

  • Genomföra ett musikprojekt utifrån givna ramar i rollen som musikskapare och i samverkan med andra roller 
  • Gestalta olika verk i rollen som musikskapare utifrån ramar formade av egen musikvetenskaplig analys 
  • Tillämpa AI-verktyg i den egna musikskapandeprocessen  
  • Arbeta med beställningsuppdrag utifrån rollen som låtskrivare och musiker 
  • Tillämpa verktyg för scenisk kommunikation i publika framföranden på ett fördjupat sätt 
  • Diskutera egna, andras och gemensamma kreativa processer utifrån rollen som låtskrivare och tillsammans med andra aktörer 
  • Använda huvudinriktningsspecifika musikskapande verktyg utifrån givna ramar 
  • Beskriva och reflektera över de egna erfarenheterna som låtskrivare och ensemblemusiker i kollaborativa musikskapandemiljöer 
  • Genom ett vetenskapligt och konstnärligt förhållningssätt tillämpa ämnesspecifika kunskaper i den egna praktiken med inriktning mot musikskapande 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • Reflektera kring användandet av AI-verktyg i den egna låtskrivningsprocessen 
  • Kritiskt tolka och diskutera området musikskapande utifrån ett samhällsperspektiv såsom hållbar utveckling och internationalisering samt samverkan och arbetslivsanknytning 
  • Analysera och reflektera över konstnärliga processer utifrån ett musikskaparperspektiv 
  • Analysera musikaliska fenomen utifrån ett bredare musikvetenskapligt perspektiv som inkluderar musikteori, musikhistoria, musikmediering och musikens sociokulturella betydelse 

Behörighetskrav

Musikskapande och ensemblespel 2 (30 hp), Skapande Musik 2 (30 hp) eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, workshops, handledning och seminarier. 

Examination

Examinationer sker genom seminarier, tentamen, skriftliga och klingande inlämningsuppgifter samt praktiska redovisningar och laborationer.  

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

Andra examinationsformer kan förekomma om förutsättningarna för kursens genomförande i hög grad förändras.  

Vid examination av delkursernas huvuduppgifter används betygsgraderna Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Vid examination av övriga uppgifter används betygsgraderna Underkänd (U) eller Godkänd (G). För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på delkurser om minst 23,5hp. 

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.  

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.  

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.  

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. 

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle. 



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.