"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik fördjupning 2, 30 hp

Engelskt namn: Music, continuation 2

Denna kursplan gäller: 2023-05-15 och tillsvidare

Kurskod: 6MU072

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Inget huvudområde: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2023-03-15

Innehåll

Kursen utgår från ett ämnesdidaktiskt perspektiv, med fokus på de ämneskunskaper som krävs för att arbeta som musiklärare. Egna och andras musikaliska erfarenheter tas tillvara, systematiseras och reflekteras över kontinuerligt genom alla delkurser. Erfarenheterna sätts även i relation till relevanta forskningsresultat. Studentens huvudinriktning väljs före kursens start och förblir densamma under Musik fördjupning 1-3. Kunskaper som erhållits i föregående kurs (Musik fördjupning 1) utvecklas i samtliga delkurser.  

Kursen består av fem olika områden som läses parallellt genom hela kursen. Varje område är delad i två olika delkurser utifrån progression (a respektive b).   

De första 15 hp omfattas av följande delkurser: 
Delkurs 1 - Huvudinriktning 2a (4 hp) 
Delkursen innehåller fördjupade studier i den valda huvudinriktningen (ett musikinstrument/sång, arrangering/komposition/musikteori eller musikproduktion). Huvudinriktningen förblir densamma som under föregående kurs (Musik fördjupning 1).  
 
Delkurs 2 - Metodik för huvudinriktning 2a (1 hp) 

Delkursen innehåller fördjupade metodikstudier i relation till den valda huvudinriktningen. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som huvudinstrument-/huvudinriktningslärare vid gymnasiets kurser i instrument och sång (inom Estetiska programmet musik). 
 
Delkurs 3 - Tillämpad musikämnesmetodik 2a (2,5 hp) 

Delkursen innehåller fördjupade studier i hur undervisning kan genomföras i olika skolkontexter, med fokus på musikämnets metodik. Samverkan med skolor och omgivande samhälle ingår i delkursen. 
 
Delkurs 4 - Fördjupning i musik som undervisningsämne 2a (5 hp) 
Delkursen innehåller ämnesfördjupande studier i vad som förväntas inom uppdraget som lärare i vissa av gymnasiets kurser inom Estetiska programmet musik, och inkluderar undervisning i fyra områden som en ämnesfördjupning i delar av musikämnet med fokus på ensemblemusicerande/ensembleledning, körsång, arrangering/komposition/musikteori samt musikproduktion. Delkursen innehåller även ämnesintegrerat arbete. 
 
Delkurs 5 - Forskning och vetenskapligt skrivande 2a (2,5 hp) 
Delkursen innehåller fördjupade studier i musikpedagogisk forskning och vetenskapligt skrivande. Under delkursen utvecklas kunskaper i musikpedagogisk forskning (i första hand med relation till den valda huvudinriktningen). Under delkursen utvecklas dels kunskaper i att utforma undervisningsmaterial för den valda huvudinriktningen genom att inkludera såväl musikpedagogisk forskning som beprövad erfarenhet, dels kunskaper i att utveckla sitt vetenskapliga skrivande. 
 

De sista 15 hp omfattas av följande delkurser: 
Delkurs 6 - Huvudinriktning 2b (4 hp) 
Delkursen innehåller vidare fördjupade studier i den valda huvudinriktningen (ett musikinstrument/sång, arrangering/komposition/musikteori eller musikproduktion). Huvudinriktningen förblir densamma som under föregående kurs (Musik fördjupning 1). 
 
Delkurs 7 - Metodik för huvudinriktning 2b (1 hp) 
Delkursen innehåller vidare fördjupade metodikstudier i relation till den valda huvudinriktningen. Metodikstudierna står i relation till vad som förväntas inom uppdraget som huvudinstrument-/huvudinriktningslärare vid gymnasiets kurser i instrument och sång (inom Estetiska programmet musik). 
 
Delkurs 8 - Tillämpad musikämnesmetodik 2b (2,5 hp) 
Delkursen innehåller vidare fördjupade studier i hur undervisning kan genomföras i olika skolkontexter, med fokus på musikämnets metodik. Samverkan med skolor och omgivande samhälle ingår i delkursen. 
 
Delkurs 9 Fördjupning i musik som undervisningsämne 2b (5 hp) 

Delkursen innehåller vidare ämnesfördjupande studier i vad som förväntas inom uppdraget som lärare i vissa av gymnasiets kurser inom Estetiska programmet musik, och inkluderar undervisning i fyra områden som en ämnesfördjupning i delar av musikämnet med fokus på ensemblemusicerande/ensembleledning, körsång, arrangering/komposition/musikteori samt musikproduktion. Delkursen innehåller även ämnesintegrerat arbete. 
 
Delkurs 10 - Forskning och vetenskapligt skrivande 2b (2,5 hp) 

Delkursen innehåller vidare fördjupade studier i musikpedagogisk forskning och vetenskapligt skrivande. Under delkursen utvecklas kunskaper i musikpedagogisk forskning (i första hand med relation till den valda huvudinriktningen). Under delkursen utvecklas dels kunskaper i att utforma undervisningsmaterial för den valda huvudinriktningen genom att inkludera såväl musikpedagogisk forskning som beprövad erfarenhet, dels kunskaper i att utveckla sitt vetenskapliga skrivande. 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna: 
   
Kunskap och förståelse 

  • redogöra på ett fördjupat sätt för de färdigheter samt den metodik som krävs för att arbeta som huvudinstrumentlärare samt musiklärare i relation till barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar. 
  • redogöra på ett fördjupat sätt för organisation, styrdokument, bedömning samt betygsättning av de undervisningsnivåer/skolformer som tas upp inom kursen. 
  • redogöra på ett fördjupat sätt för vanligt förekommande vetenskapsteorier samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder i musikpedagogiska undersökningar relaterade till den valda huvudinriktningen, samt visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och tillämpning av detta i musikläraryrket. 

 Färdighet och förmåga 

  • visa färdighet på ett fördjupat sätt i att hantera det valda huvudinstrumentet utifrån följande fokusområden: 
    - spel-/sångteknik, att bygga en repertoar, instudering av musik, tolkning, stil och form samt kunskaper i konstruktion och vård av instrumentet/verktyget (vid instrument/sång som huvudinriktning) alternativt 
    - funktion och tillämpningsmöjligheter i valt digitalt musikverktyg (vid arrangering/komposition samt musikproduktion som huvudinriktning). 
  • visa färdighet på ett fördjupat sätt i att hantera musikproduktion, ensemble och körsång samt musikteori med fokus på de kunskaper som krävs för att undervisa i kurser motsvarande innehållet inom gymnasiets musikinriktning. 
  • tillämpa ett ämnesintegrerat arbetssätt. 
  • tillämpa relevant didaktik, ämnesdidaktik och metodik på ett fördjupat sätt vid planering, genomförande, utvärdering och utveckling av undervisning så att alla elevers lärande och utveckling stimuleras. 
  • tillvarata, systematisera och reflektera på ett fördjupat sätt över egna och andras musikaliska erfarenheter (klingande och skriftligt) i relation till relevanta forskningsresultat relaterade till kursens olika delar. 
  • visa förmåga att tillämpa relevanta musikpedagogiska och musikdidaktiska teorier och metoder på ett fördjupat sätt. 

 Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • analysera och reflektera kring den egna kunskapsutvecklingen i såväl de teoretiska som de praktiska delarna av kursen på ett fördjupat sätt. 

Behörighetskrav

Minst 25 hp från Musik fördjupning 1 eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, litteraturseminarier samt handledning.  Workshops innebär undervisning i grupp och omfattar introduktioner, laborationer och redovisningar (kan innebära s.k. uppspel). Litteraturseminarier sker i grupp under ledning av undervisande lärare. Handledning innebär att läraren följer och ledsagar studenterna i deras lärprocesser. Handledning sker främst i grupp men även enskild handledning förekommer. Vid inslag av tillämpad musikdidaktik ges handledning av musiklärare vid samverkansskola. 
 

Examination

Kursen examineras enskilt och i grupp genom praktiska moment, muntliga och skriftliga reflektioner och seminarier. 

 Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

För att få betyget Väl godkänd (VG) på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på delkurser om minst 22,5 hp. 

 Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.  
 
Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.  

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.  
 
En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. 

Övriga föreskrifter

toppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle. 

Kursen ersätter den tidigare kursen Musik fördjupning 2 (6MU065) och kan inte tas med i examen tillsammans med denna. 

 

 

 



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas. För praktik/VFU garanteras minst ett provtillfälle (inklusive ordinarie provtillfälle).

Litteratur

Giltig från: 2023 vecka 25

Metodik för huvudinriktning (oavsett inriktning)

Spelrum : en metodikbok för sång- och instrumentalpedagoger
Schenck Robert, Sigfridsson Lisa
2., omarb. uppl. : Göteborg : Ejeby : 2006 : 269 s. :
ISBN: 9789188316479
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fördjupning i musik som undervisningsämne 1 - Musikteori, arrangering, komposition

Arrboken : [arrangering i pop & rockstil]
Hjortek Hans, Johansson K. G.
[Ny utg.] : Danderyd : Notfabriken : [2013], cop. 1999 : 240 s. :
ISBN: 9789186825508
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jansson Roine
Stora musikguiden : musikteori för alla
2. uppl. : Danderyd : Notfabriken : 2011 : 208 s. :
ISBN: 978-91-86825-04-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tomaro M
Instrumental Jazz Arranging - A Comprehensive And Practical Guide
Hal Leonard Corporation : 2009 :
Obligatorisk

Tyboni Börje
Noter :b handbok i traditionell notering
Stockholm : Gehrman : 1996 : 297 s. :
ISBN: 91-7748-029-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fördjupning i musik som undervisningsämne 1 - Musikproduktion

Eiksund Øyvind Johan
Music Technology in Education : Channeling and Challenging Perspectives
2020 :
Online access for UMUB
Obligatorisk

Gullö Jan-Olof
Musikproduktion med föränderliga verktyg : en pedagogisk utmaning
Stockholm : KMH förlaget : 2010 : 228 s. :
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:su:diva-32375
ISBN: 9789188842411
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gullö Jan-Olof
Elva studier om kreativitet i musikproduktion : till invigningen av Kungl. Musikhögskolans nya campus 2017
Stockholm : Kungl. Musikhögskolan : 2017 : 142 sidor (PDF) :
Fritt tillgänglig via Kungl. Musikhögskolan
Obligatorisk

Modern recording techniques
Huber David Miles, Runstein Robert E.
9th edition : New York : Routledge : 2018 : xxv, 616 pages :
ISBN: 9781138203679
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

På tal om musikproduktion : elva bidrag till ett nytt kunskapsområde
Ternhag Gunnar, Wingstedt Johnny
Göteborg : Bo Ejeby : 2012 : 216 s. :
ISBN: 978-91-88316-61-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fördjupning i musik som undervisningsämne 1 - Ensemble och körsång

Fahlström Örjan
Dirigering & ensembleledning
Upplaga 1 : [Danderyd] : Notfabriken : [2021] : 70 sidor :
ISBN: 9789188937360
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Johansson Leif
Ensembleledning : ledarskap i mindre musikgrupper
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 181 s. :
ISBN: 91-44-03676-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Zandén Olle
Samtal om samspel : kvalitetsuppfattningar i musiklärares dialoger om ensemblespel på gymnasiet
Göteborg : Högskolan för scen och musik, Konstnärliga fakulteten, Göteborgs universitet : 2010 : xiii, 239 s. :
http://hdl.handle.net/2077/22119
ISBN: 978-91-977758-7-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Zangger Borch D
Stora sångguiden
Livonia Print : 2005 :
http://ltu.diva-portal.org/smash/get/diva2:991686/FULLTEXT01.pdf
Obligatorisk
Läsanvisning: s 103-269

Tillämpad musikämnesmetodik

urval av litteratur tillhandahålls av undervisande lärare

Forskning och vetenskapligt skrivande

Alvehus Johan
Skriva uppsats med kvalitativ metod : en handbok
Upplaga 2 : Stockholm : Liber : [2019] : 151 sidor :
ISBN: 9789147129393
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Urval av musikdidaktisk forskning i relation till huvudinriktningen (väljs i samråd med undervisande lärare i delkurs Forskning och vetenskapligt skrivande 1)

Övrigt kursrelaterat

betyg
Skolverket :
Skolverket
Obligatorisk

Läroplan för gymnasieskolan
Skolverket : 2022 :
Länk
Obligatorisk

Att planera, bedöma och ge återkoppling : stöd för undervisning
Stockholm : Skolverket : 2021 : 66 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175593883
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket : 2022 :
https://www.skolverket.se/publikationer?id=9718
Obligatorisk

Kommentarmaterial till kursplanen i musik – grundskolan
2022 :
https://www.skolverket.se/publikationsserier/kommentarmaterial/2022/kommentarmaterial-till-kursplanen-i-musik---grundskolan
Obligatorisk