"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Musik 3, 30 hp

Engelskt namn: Music 3

Denna kursplan gäller: 2024-06-03 och tillsvidare

Kurskod: 6MU077

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Estetiska ämnen: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-03-08

Innehåll

Samtliga kurser utgår från en ämnesdidaktisk grundsyn i relation till innehållet, med fokus på ämneskunskaper som krävs för att arbeta som musiklärare. Egna och andras musikaliska erfarenheter tas tillvara, systematiseras och reflekteras över kontinuerligt genom alla moduler genom samtal och loggbok som stöd. Erfarenheterna sätts även i relation till relevanta forskningsresultat. Kursen består av nio delkurser: 

Huvudinriktning (5 hp) 
Delkursen innehåller färdighets- och metodikbaserade studier med inriktning mot en vald huvudinriktning (främst inriktad mot individuell undervisning inom delar av gymnasiets musikkurser inom instrument, arr/komp/teori, musikproduktion). Huvudinriktningen tillämpas även i individuell och gemensam konstnärlig gestaltning. Relevanta styrdokument samt bedömning och betygsättning av tas upp i relation till vald huvudinriktning. 

Musikpedagogik, musikdidaktik samt vetenskaplig teori och metod (5 hp) 
Delkursen innehåller studier i musikpedagogik, musikdidaktik samt vetenskapliga teorier och metoder. Olika musikpedagogiska- och didaktiska perspektiv samt det svenska musikämnets historia berörs. Vetenskapliga teorier och metoder förklaras och tillämpas i mindre vetenskapliga undersökningar och skrivande med fokus på musikpedagogiska situationer. Relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i relation till musikläraryrket tas upp. 

Musikhistoria (3 hp) 
Delkursen innehåller studier i musikhistoria, såväl utifrån klassiska som populärmusikaliska perspektiv. Delkursen inkluderar även kritisk reflektion om produktion av musikhistoria i relation till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt hållbar utveckling 

Utvecklingspsykologi, specialpedagogik och mångkulturella perspektiv i musikundervisning (2 hp) 
Delkursen innehåller studier i utvecklingspsykologi samt specialpedagogiska och mångkulturella perspektiv i relation till musikundervisning. Sociala relationer, konflikthantering och ledarskap tars upp i relation till dessa perspektiv i musikundervisningen.  

Musikaliskt pedagogiskt projekt 1 (5 hp) 
Delkursen innehåller studier av förutsättningar för att driva ett musikaliskt pedagogiskt projekt, samt genomförandet av projektet. Projektet fokuserar på etik, värdegrund och mänskliga rättigheter, barnkonventionen, hållbar utveckling, jämställdhet/jämlikhet samt diskriminering och kränkande behandling i relation till musik och musikundervisning.  

Upphovsrätt och juridik i musik (1,5 hp) 
Delkursen innehåller studier i upphovsrätt och juridik i relation till musikundervisning. 

Skapa musikundervisningsmaterial (2,5 hp) 
Delkursen innehåller studier i att jämföra och granska undervisningsmaterial samt planera och utveckla musikundervisningsmaterial för tillämpning inom undervisning i relation till gällande styrdokument inom musikämnet.   

Kropp och rörelse i musikundervisning (1 hp) 
Delkursen innehåller undervisning i hur man använder sig av kropp och rörelse i musikundervisning. 

Musikaliskt pedagogiskt projekt 2 (5 hp) 
Delkursen innehåller studier av förutsättningar för att driva ett musikaliskt pedagogiskt projekt, samt genomförandet av projektet. Studenterna förväntas planera, genomföra, utvärdera och utveckla ett musikaliskt pedagogiskt projekt med fokus på estetik och estetisk kommunikation samt fördjupad tillämpning av digitala verktyg inom musik (AI-verktyg och digitala musikverktyg). 

Förväntade studieresultat

För betyget Godkänd ska den studerande kunna visa:

Kunskap och förståelse 

  • ge exempel från musikämnets vetenskapliga och konstnärliga grund i relation till de hantverksmässiga kunskaper som krävs för att arbeta som musiklärare 
  • ge exempel på de hantverksmässiga kunskaper samt den metodik som krävs för att arbeta som musiklärare i relation till barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar 
  • identifiera och problematisera ledarskap inom samspelssituationer relaterat till sociala relationer och konflikthantering 
  • redogöra för vanligt förekommande vetenskapsteorier samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder i musikpedagogiska/musikdidaktiska undersökningar '
  • redogöra för upphovsrätt och juridik gällande nyttjande och produktion av musik i relation till musikundervisning 
  • redogöra för musikhistoriska skeenden 
  • redogöra för utvecklingspsykologiska, specialpedagogiska och mångkulturella perspektiv på musikundervisning 
  • redogöra för aspekter av förebyggande och motverkande arbete mot diskriminering och kränkande behandling 

Färdighet och förmåga 

  • planera och redogöra för musikaliskt pedagogiska projekt
  • tillämpa färdigheter inom en vald musikalisk huvudinriktning 
  • utveckla och pröva undervisningsmaterial inom en vald musikalisk huvudinriktning 
  • tillämpa relevanta musikpedagogiska och musikdidaktiska teorier och metoder 
  • planera, utveckla och redogöra för eget musikundervisningsmaterial 
  • pröva samspel mellan olika uttrycksformer  
  • planera och utvärdera undervisning i relation till musikämnets organisation och styrdokument 
  • tillämpa strategier för bedömning samt betygsättning inom musikämnet   
  • förmedla egna reflektioner rörande etik, värdegrund, jämställdhet och normmedvetenhet med koppling till musikämnet 
  • utforska kropp och rörelse som verktyg för kommunikation i undervisningssammanhang 
  • producera undervisningsmaterial i musikhistoria som adresserar relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt hållbar utveckling  
  • diskutera ämnesdidaktiska och metodiska val i planerad musikundervisning utifrån specialpedagogiska perspektiv 
  • tillämpa olika AI- och digitala musikverktyg på fördjupat sätt 
  • producera text relevant för professionsinriktade sammanhang 
  • diskutera och exemplifiera musikundervisning utifrån utvecklingspsykologiska, specialpedagogiska och mångkulturella perspektiv 
  • tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras musikaliska erfarenheter i relation till relevanta forskningsresultat 

 Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • värdera den egna kunskapsutvecklingen i såväl de teoretiska som de praktiska delarna av kursen 
  • motivera sitt pedagogiska ledarskap i relation till musikundervisningssituationer 
  • granska och motivera val av olika former av undervisningsmaterial 
  • jämföra, etisk granska och föreslå olika AI- och digitala musikverktyg 
  • ta ställning till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt hållbar utveckling i musik 

Behörighetskrav

Univ: Musik 2 med godkänt resultat på 20 hp eller motsvarande

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshops, litteraturseminarier, grupparbete, samt handledning och genomförs dels digitalt, dels på campus.  

Examination

Studenterna examineras individuellt oavsett undervisningens upplägg. Examination av delkursernas innehåll inkluderar laborationer, tentamina, redovisningar och inlämningar. 

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov och kan göras för student som erhållit beslut om stöd. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.  

Vid examination används betygsgraderna Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att erhålla VG på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på minst 2/3 av kursens teoretiska och praktiska delmoment.   

Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov.  

Student som inte har godkänt resultat på prov har rätt att delta i förnyat prov (s.k. omprov). Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.  

Minst ett andra omprov (ett s.k. uppsamlingsprov) ska erbjudas inom ett år efter det ordinarie provtillfället. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.  

En student som inte helt uppfyller målen för examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå godkänt betyg på kursen. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det eller de mål som studenten inte uppnått och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett underkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är inte tillåtet. 

Övriga föreskrifter

Stoppdatum för inlämningsuppgifter är kursens sista dag, om inte annat anges av undervisande lärare. Vid alla provtillfällen ska examinerande uppgifter göras eller lämnas in inom den tid som anges av undervisande lärare för att beaktas, annars måste de göras eller lämnas in vid nytt provtillfälle. 

Kursen ersätter de tidigare kurserna Musik 3 (6MU023, 6MU068) och kan inte tas med i examen tillsammans med dessa.  



I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenten minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla eller kursen slutat erbjudas.  

Litteratur

Giltig från: 2024 vecka 27

Musikkundervisningens didaktikk
Hanken Ingrid Maria, Johansen Geir
3. utgave : Oslo : Cappelen Damm : 2021 : 290 sidor :
ISBN: 9788202668150
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barnet och musiken : en introduktion i musikpedagogik för förskollärare
Angelo Elin, Sæther Morten, Dalén Hans
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2014 : 203 s. :
ISBN: 9789140685865
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Gustafsson Jonas
Så ska det låta : studier av det musikpedagogiska fältets framväxt i Sverige 1900-1965
Uppsala : Acta Universitatis Upsaliensis : 2000 : 324 s. :
ISBN: 91-554-4787-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Många möjliga metoder
Fangen Katrine, Sellerberg Ann-Mari
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 305 s. :
ISBN: 978-91-44-07422-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Holmqvist Olander Mona
Teorier för undervisning och lärande
Första upplagan : Malmö : Gleerups : [2021] : 199 sidor :
ISBN: 9789151101590
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Children’s rights to make their voices heard and listened to. Communication with politicians in and through art as sustainable development
Ferm Almqvist C, Hentschel L
28th International Sustainable Development Research Society Conference : 2022 :
Obligatorisk
Läsanvisning: Tillhandahålles av lärare

Lärarens yrkesetik - ett stöd för introduktionsperioden
Lärarnas yrkesetiska råd :
http://media.lararesyrkesetik.se.loopiadns.com/2017/10/introduktionsperiodenht14.pdf
Obligatorisk

Barnkonventionen : FN:s konvention om barnets rättigheter
Stockholm : UNICEF Sverige : 2009 : 64 s. :
Fulltext
Obligatorisk

Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2022
[Stockholm] : Skolverket : [2022] : 262 sidor :
Fritt tillgänglig på Skolverkets webbplats
ISBN: 9789138327784
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Läroplan för gymnasieskolan, Gy11
Skolverket : 2017 :
Skolverket
Obligatorisk
Läsanvisning: Urval

Agenda 2030, de globala målen
FN :
https://www.regeringen.se/regeringens-politik/globala-malen-och-agenda-2030/17-globala-mal-for-hallbar-utveckling/
Obligatorisk

Johansson K. G.
Alla tiders musikhistoria : från antiken till idag
Upplaga: 1 : [Danderyd] : Notfabriken : [2017] : 240 sidor :
ISBN: 978-91-86825-80-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Annan litteratur, kompendier/digitalt material tillhandahålls av undervisande lärare.

Referenslitteratur

Alvehus Johan
Skriva uppsats med kvalitativ metod : en handbok
Upplaga 2 : Stockholm : Liber : [2019] : 151 sidor :
ISBN: 9789147129393
Se Umeå UB:s söktjänst

Hanning Barbara Russano
Concise history of Western music
3. ed. : New York : Norton : 2006 : 666, 60 s. :
ISBN: 0393928039
Se Umeå UB:s söktjänst