Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2024-09-05
Innehåll
Barnlitteratur framställs ofta som något entydigt gott, ljust och konstruktivt. Samtidigt bär barnlitteraturen också på ett mörker. Den gestaltar tillvarons svåra och aviga sidor. Kursen introducerar mörker som tematik i barnlitteratur och undersöker vilken roll mörker och mörka teman har spelat i litteratur för barn förr och nu. Dessutom undersöks hur författare och illustratörer använder sig av mörker för att förmedla budskap genom exempelvis karaktärsgestaltning, miljöbeskrivning och illustrationer. En rad verk diskuteras, från klassiska sagor till moderna bilderböcker.
Följande moduler ingår:
Modul 1: Introduktion: mörker i barnlitteratur (1,5 hp) An introduction to darkness in children's literature
Modulen ger en introduktion till hur mörker gestaltas i litteratur för barn från sagor till den moderna bilderboken.
Modul 2: Mörker och genre (2 hp) Darkness and genre
Modulen utforskar mörker ur ett genreperspektiv genom nedslag i bland annat gotik, dystopier och samtidsrealism.
Modul 3: Mörker som tematik och materialitet (4 hp) Darkness as theme and materiality
Modulen undersöker mörker som tematik och berättartekniskt grepp i barnlitteratur och mörkrets estetik i samtida bilderböcker. Karaktärsgestaltning och miljöbeskrivningar analyseras med utgångspunkt i inre och yttre mörker. Vidare granskas hur mörkret tar sig uttryck på boksidan och vad det innebär för berättandet.
Förväntade studieresultat
Modul 1: Introduktion: mörker i barnlitteratur (1,5 hp)
För godkänd modul ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
Visa kännedom om hur mörker gestaltas i barnlitteratur.
Modul 2. Mörker och genre (2 hp)
För godkänd modul ska den studerande med avseende på kunskap och förståelse
Uppvisa kunskap om hur olika litterära genrekonventioner påverkar gestaltningar av mörker i litteratur för barn.
Modul 3: Mörker som tematik och materialitet (4 hp)
För godkänd modul ska den studerande med avseende på värderingsförmåga och förhållningssätt
Kunna värdera och ta ställning till olika gestaltningar i litterära verk för barn.
För godkänd modul ska den studerande med avseende på färdighet och förmåga
Kunna analysera mörker i relation till bilderbokens form och estetik.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Undervisningen är nätbaserad och består av föreläsningar, seminarier och individuellt arbete.
I de fall närvaro vid föreläsningar och övningar är obligatoriska, det vill säga av examinerande karaktär, anges detta särskilt i schemat. För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.
Examination
Modul 1 examineras genom en individuell skrivuppgift. Betygsskalan för uppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 2 examineras genom en individuell skrivuppgift samt aktivt deltagande i seminarium. Betygsskalan för den individuella skrivuppgiften är Underkänd (U) och Godkänd (G).
Modul 3 examineras genom aktivt deltagande i seminarium samt individuell skrivuppgift. Betygsskalan för den individuella skrivuppgiften är Underkänd (U), Godkänd (G) och Väl godkänd (VG).
Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier och individuella skrivuppgifter. Modul 1 och 2 bedöms med något av betygen Godkänd (G) eller Underkänd (U). Modul 3 bedöms med något av betygen Väl godkänd (VG), Godkänd (G) eller Underkänd (U).
För kursbetyget Godkänd krävs detta betyg på samtliga delkurser. För kursbetyget VG krävs detta betyg på modul 3.
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av anpassad examination ska senast 10 dagar före examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information, kontakta Studentcentrum.
Tillgodoräknande Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
Övriga föreskrifter
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.