"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Molekylär epidemiologi, 7,5 hp

Engelskt namn: Molecular Epidemiology

Denna kursplan gäller: 2024-08-26 och tillsvidare

Kurskod: 3MD006

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Biomedicin: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Onkologi

Beslutad av: Programrådet för Biomedicinprogrammen, 2024-01-23

Innehåll

Molekylärepidemiologiska studier och utvärdering av dessa blir allt viktigare inom både akademi och industri. Molekylär epidemiologi är t.ex. ett viktigt verktyg i utvecklingen av att anpassa sjukvården till den enskilda individen. Med utgångspunkt i olika biologiska mätverktyg och epidemiologiska studiedesigner behandlar den här kursen hur molekylära och epidemiologiska metoder kan användas för att förstå biologiska processer som ligger bakom uppkomsten av sjukdomar. Kursen beskriver också hur molekylär epidemiologi kan användas för att upptäcka nya biomarkörer och göra en uppföljning av dessa. Olika "omics"-teknologier (genetik, epigenetik, protemik och metabolomik) samt statistisk analys täcks grundligt av kursen.

Kursen belyser för- och nackdelar med olika upplägg av epidemiologiska studier, inklusive observations-, fall-kontroll-, kohort- och familjebaserade studier. Kursen ger även basala kunskaper i den typ av statistiska beräkningar och analytiska metoder som används i molekylär-epidemiologiska studier, inklusive hypotes-testning, regressionsmodeller, metaanalyser, och modeller för att utvärdera risk.

Kursen innehåller obligatoriska datorövningar och gruppdiskussioner (bl.a. en om etiska frågeställningar kring användandet av biologiska prover och känsliga data från individer) samt ett obligatoriskt grupparbete. Utöver detta ingår ett moment av praktiskt professionell träning.

Kursen är indelad i följande moduler:

Teori, 3,5 hp

Datorlaborationer, 2 hp

Grupparbete, 1 hp

Diskussionsseminarium, 0,5 hp

Projekt som arbetsmetod, 0,5 hp  

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs förväntas studenten visa förmågan att:

Kunskap och förståelse

  • kunna relatera statistisk styrka för en studie till betydelsen för genomförbarhet och tolkning av dess resultat.
  • kunna bedöma möjligheten för olika metoder att ge information om kausala samband.
  • kunna utvärdera egenskaperna hos en biomarkör.
  • Visa kunskap och förståelse för projekt som arbetsmetod.

Färdighet och förmåga

  • kunna analysera styrkor och svagheter hos olika studiedesign och experimentella metoder som används i molekylärepidemiologiska studier.
  • designa, genomföra basal data-analys, och tolka resultat från en molekylärepidemiologisk studie.
  • kunna utvärdera hur olika "omics"-teknologier (genetik, epigenetik, proteomik och metabolomik) kan användas som molekylära verktyg i epidemiologiska studier.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt diskutera etiska aspekter av användningen av stora mängder biologiska data insamlat från individer, samt hur avvägning görs mellan att dela data med andra forskningsgrupper och skydda individers integritet.

 

 

Behörighetskrav

60 hp från avslutade kurser inom biologi, biomedicin, biomedicinsk laboratorievetenskap, medicin, eller molekylärbiologi, inkluderande minst 5 hp klassisk genetik; engelska B/6 från gymnasieskolan eller motsvarande.,

 

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker på engelska. Lärarledd undervisning samt självstudier kombineras med gruppdiskussioner, datorövningar och ett grupparbete.

Examination

Teoridelen examineras i slutet av kursen genom ett skriftligt individuellt prov i form av salstentamen. Gruppdiskussioner examineras i grupp med individuell bedömning och för att uppnå godkänt resultat vid dessa krävs ett aktivt deltagande. Grupparbetet examineras muntligen i grupp med individuell bedömning och för att uppnå godkänt resultat krävs ett aktivt deltagande. Med aktivt deltagande menas att studenten bidrar med egna inlägg, reflektioner och frågor, samt att studenten försöker svara på frågor ställda till sig eller gruppen. Datorövningar examineras via individuella skriftliga rapporter.

Vid skriftlig sluttentamen ges något av betygen Väl Godkänd, Godkänd eller Underkänd medan vid examination av övriga obligatoriska undervisningstillfällen ges något av betygen Godkänd eller Underkänd.

För att erhålla betyget Godkänd vid skriftlig sluttentamen skall poängsumman vara minst 60% av maxantalet poäng och redovisade fakta i huvudsak vara korrekta och relaterade till uppgiften, samt integrerade i ett resonemang. För betyget Väl Godkänd vid skriftlig tentamen måste poängsumman vara minst 80% av maxantalet poäng och fakta skall vara korrekta och innehållet tydligt och väl relaterat till uppgiften och inte innehålla irrelevanta fakta. Där det är tillämpbart, ska konkreta fakta även vara integrerade i ett resonemang där en djupare förståelse redovisas. Undantag från betygsgränserna (60 resp. 80%) kan göras om synnerliga skäl föreligger.

För att få betyget Godkänd på hela kursen måste godkänt resultat erhållits vid skriftlig sluttentamen samt vid övriga obligatoriska undervisningstillfällen.
För att uppnå betyget Väl Godkänd på hela kursen måste utöver kraven för godkänt betyg, betyget Väl Godkänd erhållas vid den skriftliga slutexaminationen.

Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning
av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas
inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad
examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med
funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.