Engelskt namn: Bullying and Harassment in Theory and Practice
Denna kursplan gäller: 2024-12-30 och tillsvidare
Kurskod: 6PE246
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2017-11-01
Reviderad av: Prefekten, 2024-10-23
I kursen genomförs fördjupande studier av arbetet med värdegrundsuppdraget i förskola och skola genom att mobbning och kränkande handlingar bland barn och ungdomar fokuseras och problematiseras utifrån olika teoretiska perspektiv. Mobbning och kränkande handlingar formuleras som socialt konstruerade fenomen samt analyseras och problematiseras utifrån makt-, socialkonstruktivistiskt, genus-, socialekologiskt och individualpsykologiskt perspektiv.
Därtill beaktas aspekter som främjar förmågan till att kritiskt, professionellt och självständigt bedöma och hantera de komplexa företeelser, frågeställningar och situationer som är relaterade till mobbning och kränkande handlingar. Innehållet i kursen belyser även förskolans och skolans sammanhållna uppdrag för att främja, förebygga, upptäcka och åtgärda mobbning och kränkande handlingar. Vidare studeras aktuell lagstiftning och gällande styrdokument för förskolan och skolan.
Kursen är indelad i följande två moduler:
Modul 1: Perspektiv på mobbning och kränkande handlingar i samtida lärmiljöer, 2,5 hp
(Perspectives on Bullying and Harassment in Contemporary Learning Environments, 2.5 credits)
Modulens innehåll bereder tillfälle till att fördjupa kunskaper om teoretiska perspektiv och förklaringsmodeller som rör mobbning och kränkande handlingar. Med utgångspunkt i olika begrepp och teorier problematiseras och analyseras mobbning och kränkande handlingar bland barn och ungdomar i samtidens lärmiljöer. I modulen ingår också att den studerande utifrån olika teoretiska perspektiv på mobbning och kränkande handlingar diskuterar konsekvenser för individ och samhälle.
Modul 2: Vetenskaplig studie och rapport, 5 hp
(Scientific Study and Report, 5 credits)
I modulen genomför kursens deltagare en vetenskaplig studie som redovisas i form av en vetenskaplig rapport. Den studerande utformar själv studien som ska omfatta en specifik händelse, företeelse eller situation som berör mobbning och kränkande handlingar. Studien ska också ha relevans för den studerandes pedagogiska sammanhang.
Modul 1: Perspektiv på mobbning och kränkande handlingar i samtida lärmiljöer, 2,5 hp
För godkänd modul skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Modul 2: Vetenskaplig studie och rapport, 5 hp
För godkänd modul skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lärarexamen (dvs förskollärare, grundlärare fritidshem, grundlärare F-9, ämneslärare, yrkeslärare, speciallärare), studie- och yrkesvägledarexamen, specialpedagogexamen, eller motsvarande äldre examen i någon av dessa. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
I kursen betonas ett problem- och processorienterat arbetssätt. Undervisningen genomförs på distans, i form av litteraturstudier, seminarier och föreläsningar. Under kursen används en lärmiljö på nätet för undervisning, handledning, diskussion och distribution av kursmaterial. Utvärdering sker efter slutförd kurs.
För samtliga moduler sker examination fortlöpande med individuella inlämningsuppgifter, samt i form av seminarier, skriftliga redovisningar och en avslutande rapportskrivning.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning
av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Betyg på hel kurs utgörs av en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts efter avslutad kurs. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För kursbetyget Godkänd (G) krävs att kursens samtliga moduler är bedömda som godkända (G). För kursbetyget Väl godkänd (VG) krävs att både modul 1 och 2 är bedömda som väl godkända (VG).
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Kan inte läsas i kombination med 6PE191 Mobbning, kränkande behandling och diskriminering, 7,5 hp eller 6PE233 Mobbning och kränkande handlingar i teori och praktik, 7,5 hp.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Björkman Lotta
Normkritiska perspektiv i lärares hela didaktiska uppdrag
Ingår i:
Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet
Lund : Studentlitteratur : [2023] : 385 sidor :
Obligatorisk
Brömster Sandra
Normkritik i praktiken : undervisning om, genom och för demokratiska värderingar och arbetssätt
Ingår i:
Normkritiska perspektiv i pedagogisk verksamhet
Lund : Studentlitteratur : [2023] : 385 sidor :
Obligatorisk
Motverka mobbning och annan kränkande behandling i skolan : en handbok för lärare
Edling Silvia, Francia Guadalupe, Gill Peter Edward, Matton Pelle, Simonsson Bo-Erik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 252 sidor :
ISBN: 9789144152110
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Definitions of bullying
Hellström Lisa, Thornberg Robert, Espelage Dorothy E.
Ingår i:
The Wiley Blackwell handbook of bullying
Newark : Wiley Blackwell : 2021 : 1 onlineresurs (649 sidor) :
Obligatorisk
Horton, P., Forsberg, C., & Thornberg, R.
Juridification and judgement calls : Swedish schoolteachers reflections on dealing with bullying, harassment, and degrading treatment
Ingår i:
Education inquiry
Umeå : Umeå School of Education, Umeå University : 2010- : sid. 1-14 :
Fulltext
Horton, P., Forsberg, C., & Thornberg, R.
Its hard to be everywhere : Teachers perspectives on spatiality, school design and school bullying
Ingår i:
International journal of emotional education
2009- : 12 : sid. 41-55 :
Fulltext
Obligatorisk
Horton, P., Forsberg, C., & Thornberg, R
Blurred boundaries and the hierarchization of incidents : Swedish schoolteachers struggles with distinguishing degrading treatment, harassment, and school bullying
Ingår i:
Scandinavian journal of educational research
London : Taylor & Francis : 2000- : 68 : sid. 160-171 :
Fulltext
Obligatorisk
Horton, P.
Towards a critical educational perspective on school bullying
Ingår i:
Nordic studies in education
2002- : 38 : sid. 302-318 :
Fulltext
Obligatorisk
Larsson, P.
Vardagsvåld, mobbning och mobbningsförebyggande arbete i svensk skolkontext
Åbo Akedemi : 2019 :
Fulltext
Obligatorisk
Skolans hantering av kontroversiella frågor i undervisningen
Diarienummer: 40-2020:8334 Stockholm: Skolinspektionen : 2022 :
Fulltext
Obligatorisk
Skapa trygghet för lärande: Om skolans arbete mot mobbning, trakasserier och kränkande behandling
Skolverket : 2022 :
https://www.skolverket.se/getFile?file=10216
Obligatorisk
Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda : hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling
Omarbetad upplaga 2 : [Stockholm] : Skolverket : [2019] : 128 sidor :
Fritt tillgänglig via Skolverkets webbplats
ISBN: 9789175593388
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Handbok i kvalitativa metoder
Ahrne Göran, Svensson (red.) Peter
3 uppl. : Liber : 2022 : 300 sidor :
ISBN: 9789147140077
Se Umeå UB:s söktjänst
Att skriva en bra uppsats
Rienecker Lotte, Stray Jørgensen Peter, Lagerhammar Ann
Upplaga 4 : Stockholm : Liber : [2018] : 400 sidor :
ISBN: 9789147113644
Se Umeå UB:s söktjänst
Stensmo Christer
Vetenskapsteori och metod för lärare : en introduktion
1. uppl. : Uppsala : Kunskapsföretaget : 2002 : 136 s. :
ISBN: 91-89040-44-9
Se Umeå UB:s söktjänst
Berg Martin
Netnografi : att forska om och med internet
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 171 s. :
ISBN: 9789144096810
Se Umeå UB:s söktjänst
God forskningssed
Ny omarbetad utgåva : Stockholm : Vetenskapsrådet : 2024 : 121 s. :
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning
Patel Runa, Davidson Bo
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2019] : 184 sidor :
ISBN: 9789144126050
Se Umeå UB:s söktjänst