Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2021-03-03
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för idé- och samhällsstudier, 2022-02-24
Innehåll
Kursen syftar till att ur ett mång- och tvärvetenskapligt perspektiv ge studenten en introduktion till centrala frågeställningar och traditioner inom det framväxande forskningsfältet miljöhumaniora. Den röda tråden i kursen är relationen mellan människor och platser under pågående samhälls- och miljöförändringar, vilket återspeglas i kurslitteraturen och examinationer. Kursen undersöker hur mänskliga förståelseramar, levnadssätt och kulturella uttryck rörande miljö- och hållbarhetsfrågor formas i spänningsfältet mellan det globala och det platsbundna. Studenten tränas i att använda sig av miljöhumanistiska perspektiv på miljö- och hållbarhetsproblem, bl.a. genom att föra idéhistoriska, diskursanalytiska, ekokritiska och miljöetiska resonemang. Detta inkluderar kritisk reflektion över konsekvenserna av hur platser bildas, samt hur detta påverkar olika grupper i samhället. För att analysera dessa relationer kopplar kursen till teorier och tillvägagångssätt inom miljöhumaniora. Därmed ger kursen studenten en mångsidig förståelse för hur humanistiska perspektiv kan bidra till skapande av hållbara samhällen.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse
ha god kunskap och förståelse om miljöhumaniora som ett tvärvetenskapligt område;
ha god kunskap och förståelse om hur miljöfrågor behandlas inom olika humanistiska ämnen;
Färdighet och förmåga
kunna analysera miljö- och hållbarhetsfrågor ur ett humanistiskt perspektiv och genom miljöhumanistiska nyckelbegrepp och teorier;
Kunna tillämpa miljöhumanistiska perspektiv på konkreta platser och situationer;
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Visa förmåga att värdera och förhålla sig till de komplexa mänskliga och kulturella dimensionerna av miljö- och hållbarhetsproblem i samhället.
Behörighetskrav
90 hp i ett ämne, varav minst 15 hp ska utgöras av ett självständigt examensarbete, eller motsvarande. Engelska och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.
Undervisningens upplägg
Undervisningen sker helt nätbaserat och innehåller seminarier och andra typer av kommunikation och interaktion över nät. Kursen är uppdelad i moduler som behandlar kursens olika teman. Upplägget bygger på studenternas eget aktiva deltagande, i form av gruppdiskussioner och andra typer av interaktion kring materialet. Studenterna förutsätts delta regelbundet och aktivt.
Tekniska krav
En säker och bra internetuppkoppling
En dator (bärbar eller stationär) med en webbkamera (inbyggd eller extern)
En mikrofon, helst i form av ett headset
Examination
Kursens examinationsuppgifter består av individuella skriftliga inlämningar, deltagande i seminarier i både skriftlig och muntlig form, samt presentationer i muntlig och skriftlig form.
Kursen betygsskala är U (Underkänd)-G (Godkänd)-VG (Väl Godkänd). För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationsuppgifter är genomförda och minst godkända. För att få betyget Väl godkänd på kursen som helhet krävs att den individuella fördjupningsuppgiften fått betyget Väl godkänd. Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyat prov.
För de studerande som inte godkänts vid det ordinarie provtillfället anordnas ett omprov inom två månader efter ordinarie provtillfälle, samt ytterligare ett inom ett år, så kallat uppsamlingsprov. För prov som genomförs under maj och juni månad erbjuds första omprovet inom tre månader efter ordinarie provtillfälle. I de fall prov eller obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov och ompraktik kan det istället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift skall stå i rimlig proportion till det missade obligatoriska momentet.
En student som utan godkänt resultat har genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av en kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Begäran om detta ställs till utbildningsledare vid humanistisk fakultet.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Litteratur
Giltig från:
2022 vecka 33
The environmental humanities : a critical introduction Emmett Robert S., Nye David E. Cambridge, Massachusetts : The MIT Press : [2017] : viii, 236 pages : ISBN: 9780262534208 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Heise Ursula K. Sense of place and sense of planet : the environmental imagination of the global Oxford : Oxford University Press : 2008 : viii, 250 p. : ISBN: 9780195335637 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
Merchant Carolyn The Anthropocene and the humanities : from climate change to a new age of sustainability New Haven : Yale University Press : [2020] : xvi, 212 pages : ISBN: 9780300244236 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Se bibliotekets söktjänst
The future of nature : documents of global change Robin Libby, Sörlin Sverker, Warde Paul New Haven : Yale University Press : 2013. : 564 s. : ISBN: 9780300184617 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Läsanvisning: Urval av källor och texter/A selection of sources and commentaries
Se bibliotekets söktjänst
Artiklar och annat material tillkommer.
Additional resources and articles.