"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Medie- och kommunikationsanalys, 30 hp

Engelskt namn: Media and Communication Analysis

Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare

Kurskod: 1KO065

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2019-03-13

Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2024-02-06

Innehåll

Kursens övergripande mål är att skapa fördjupad förtrogenhet med teoretiska och metodologiska frågeställningar inom medie- och kommunikationsvetenskap. Specifikt fördjupas kunskaper, färdigheter, och analytiska förhållningssätt i förhållande till språkets och formens roll för strategisk kommunikation. Kursen utgör termin 5 på Programmet för strategisk kommunikation. I kursen ingår modulerna enligt nedan.
 
Modul 1. Medie-, kultur- och samhällsteori 2 (7,5 hp)
Theories of Media, Culture and Society 2
I modulen fördjupas olika teorier inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning med utgångspunkt från originaltexter. Både i form av standardverk och kontemporära avhandlingar
 
Modul 2. Digitala medier (7,5 hp)
Digital Media
Modulen syftar till att ge studenten en övergripande förståelse och kunskap om digitala och sociala mediers betydelser och användningsområden i samtiden. De digitala mediernas historiska utveckling diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya teorier om digitala medier och människors användning av dessa. Vidare behandlas frågor som rör ny kommunikationsteknik och deltagande i olika former.

 
Modul 3. Text och form (7,5 hp)
Text and Form
Arbete inom kommunikationsbranschen kräver kunskap och kännedom om många olika textgenrer. Under modulen övar studenterna på praktiska färdigheter i datorbaserad text- och bildproduktion, grafisk formgivning och layout, samt skriftlig kommunikation för olika ändamål och målgrupper. I modulen ingår ett omfattande redaktionsarbete med text- och trycksaksproduktion.
 
Modul 4. Vetenskaplig metod 2 (7,5 hp)
Communication research methods 2

Modulen fördjupar kunskaperna om vetenskapliga metoder som är vanliga inom medie- och kommunikationsforskningen. Under modulen diskuteras både kvantitativa och kvalitativa metoder, dess design och möjliga tillämpningar. Modulen innehåller praktiska metodövningar där studenterna får samla in olika datamaterial och analysera dessa. Modulen avslutas med en individuell tentamen.

Förväntade studieresultat

Under hela kursen prövas att studenten kan:

  • visa förmåga att identifiera medie- och kommunikationsvetenskapliga forskningsfrågor och problem
  • uppvisa förmåga att utforma språkligt korrekta, intresseväckande och informativa texter för specifika sammanhang och målgrupper,
  • uppvisa förmåga att kritiskt granska, reflektera över och konstruktivt diskutera såväl sina egna som andras akademiska och branschrelaterade texter. 

Efter avklarad modul 1 (Medie-, kultur- och samhällsteori 2) ska studenten kunna:

  • redogöra för, och analytiskt förhålla sig till, medie- och kommunikationsvetenskaplig teoribildning och de forskningsresultat samt grundantaganden som dessa teorier har lett fram till. 

Efter avklarad modul 2 (Digitala medier) ska studenten kunna:

  • redogöra övergripande för utvecklingen av digitala medier i ett historiskt sammanhang
  • kritiskt reflektera över digitala mediers betydelse för kunskapsproduktion hos olika grupper i samhället,
  • självständigt söka information om nya applikationer i digitala medier och kunna redogöra för deras betydelser,

Efter avklarad modul 3 (Text och form) ska studenten kunna:

  • identifiera och anpassa språk och form efter olika textgenrer
  • föra resonemang om formgivningens och målanpassningens betydelse för kommunikation i en skriven text,
  • omsätta principerna för typografi, formgivning och bildspråk på en grafisk produkt utifrån kommunikationens tänkta syfte, budskap och målgrupp,
  • självständigt skriva och utforma intresseväckande, korrekta och informativa texter i kommunikationssammanhang,
  • använda program lämpliga för formgivning och framställning av original, för såväl tryck som digital presentation,
  • visa förmåga att tidsplanera, prioritera och ta ansvar för närvaro och delaktighet i projekt. 

Efter avklarad modul 4 (Vetenskaplig metod 2) ska studenten kunna:

  • visa förtrogenhet med metoder för datainsamling, analys och tolkning inom medie- och kommunikationsforskning,
  • självständigt tillämpa kommunikationsvetenskapliga undersökningsmetoder, 
  • kunna diskutera metodernas relevans, styrkor och svagheter

Behörighetskrav

Godkända resultat från termin 1 till och termin 4 på HGSTR Programmet för strategisk kommunikation, eller motsvarande. Max 7,5 hp får saknas på termin 4.

Undervisningens upplägg

Undervisningen på samtliga moduler består av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. Under modul 3 kommer studenten arbeta med en extern uppdragsgivare. I de fall närvaro är obligatorisk, dvs examinerande, anges detta särskilt i schemat. Den första modulen läses tillsammans med Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap. Den första och sista modulen läses tillsammans med Journalistprogrammet.

Viss undervisning på engelska kan förekomma.
 
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.

Examination

Modulerna examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa består av hemskrivningar, seminarier, muntor, projektarbeten och redovisningar individuellt och i grupp. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg. 
 
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.  
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning.  Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov.  Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
   
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på moduler om minst 22,5 hp (anpassas efter kurs). 
 
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos utbildningsledaren vid Humanistisk fakultet begära annan examinator. 
 
Tillgodoräknande  
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02). 
 
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.

Övriga föreskrifter

I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med 1KO013 Medie- och kommunikationsvetenskap C 30 hp, 1KO001 Kommunikations- och medieanalys - allmän 30 hp eller annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.



Kursen ersätter den tidigare kursen 1KO004 Kommunikations- och medieanalys - strategisk  30 hp och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.

Litteratur

  • Giltig från: 2024 vecka 37

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.

    Modul 1: Medie-, kultur- och samhällsteori 2 (7,5 hp)

    Media and cultural studies : keyworks
    Durham Meenakshi Gigi, Kellner Douglas
    2., [rev.] ed. : Chichester : John Wiley & Sons : 2012 : vii, 635 s. :
    ISBN: 0470658088
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Theories of journalism in a digital age
    Steensen Steen, Ahva Laura
    London : Routledge, Taylor & Francis Group : 2017 : xiii, 242 s. :
    ISBN: 9781138684072
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Bokens kapitel går att hitta som artiklar i tidskrifterna Digital Journalism samt Journalism Practice

    Public relations and social theory : key figures, concepts and developments
    Ihlen Øyvind, Fredriksson Magnus
    2nd editon, New York, NY : Routledge : 2018 : 454 : 2018 :
    UB
    Obligatorisk

    Artiklar och internetlänkar tillkommer enligt lärarens anvisningar

    Modul 2: Digitala Medier (7,5 hp)

    Lindgren Simon
    Digital media & society
    Second edition. : Thousand Oaks, CA : SAGE Publications : 2022 : 298 pages :
    ISBN: 9781529722499
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Researching digital media and society
    Lindgren Simon, Eriksson Krutrök Moa
    London : Sage : [2024] : 249 pages :
    ISBN: 9781529605167
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Länk UB: https://search.ub.umu.se/permalink/46UMEA_INST/1v5n3j5/alm a9922156044504996

    Artiklar och internetlänkar tillkommer enligt lärarens anvisningar

    Modul 3. Text och form (7,5 hp)

    Anvisade texter och litteratur vald i samråd med kursens lärare

    Referenslitteratur

    Bergström Bo
    Effektiv visuell kommunikation : Om nyheter, reklam, information och profil
    11 uppl. : Carlsson : 2017 : 323 sidor :
    ISBN: 978-91-7331-837-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellmark Christer
    Typografisk handbok
    5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
    ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Modul 4: Vetenskaplig metod 2 (7,5 hp)

    Hartman Jan
    Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
    2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
    ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Digitala metoder i humaniora och samhällsvetenskap
    Jarlbrink Johan, Norén Fredrik
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 287 sidor :
    ISBN: 9789144140551
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Diskursanalys som teori och metod
    Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
    ISBN: 91-44-01302-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och internetlänkar tillkommer enligt lärarens anvisningar

    Referenslitteratur

    Researching digital media and society
    Lindgren Simon, Eriksson Krutrök Moa
    London : Sage : [2024] : 249 pages :
    ISBN: 9781529605167
    Se Umeå UB:s söktjänst
    Läsanvisning: Länk UB: https://search.ub.umu.se/permalink/46UMEA_INST/1v5n3j5/alma9922156044504996

  • Giltig från: 2024 vecka 36

    Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.

    Modul 1: Medie-, kultur- och samhällsteori 2 (7,5 hp)

    Media and cultural studies : keyworks
    Durham Meenakshi Gigi, Kellner Douglas
    2., [rev.] ed. : Chichester : John Wiley & Sons : 2012 : vii, 635 s. :
    ISBN: 0470658088
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Public relations and social theory : key figures, concepts and developments
    Ihlen Øyvind, Fredriksson Magnus
    Second edition. : New York, NY : Routledge : 2018 : 454 pages :
    ISBN: 9781138281295
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Theories of journalism in a digital age
    Steensen Steen, Ahva Laura
    London : Routledge, Taylor & Francis Group : 2017 : xiii, 242 s. :
    ISBN: 9781138684072
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och internetlänkar tillkommer enligt lärarens anvisningar

    Modul 2: Digitala Medier (7,5 hp)

    Lindgren Simon
    Digital media & society
    Second edition. : Thousand Oaks, CA : SAGE Publications : 2022 : 298 pages :
    ISBN: 9781529722499
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och internetlänkar tillkommer enligt lärarens anvisningar

    Modul 3. Text och form (7,5 hp)

    Anvisade texter och litteratur vald i samråd med kursens lärare

    Referenslitteratur

    Bergström Bo
    Effektiv visuell kommunikation : Om nyheter, reklam, information och profil
    11 uppl. : Carlsson : 2017 : 323 sidor :
    ISBN: 978-91-7331-837-2
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Hellmark Christer
    Typografisk handbok
    5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
    ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Modul 4: Vetenskaplig metod 2 (7,5 hp)

    Hartman Jan
    Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
    2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
    ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Digitala metoder i humaniora och samhällsvetenskap
    Jarlbrink Johan, Norén Fredrik
    Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 287 sidor :
    ISBN: 9789144140551
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Diskursanalys som teori och metod
    Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
    Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
    ISBN: 91-44-01302-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Den kvalitativa forskningsintervjun
    Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
    3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
    ISBN: 9789144101675
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Artiklar och internetlänkar tillkommer enligt lärarens anvisningar