Engelskt namn: Media and Communication Analysis
Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare
Kurskod: 1KO065
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Medie- och kommunikationsvetenskap: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för kultur- och medievetenskaper
Beslutad av: Utbildningsledaren för humanistiska fakulteten, 2019-03-13
Reviderad av: Prefekten för Institutionen för kultur- och medievetenskaper, 2024-02-06
Kursens övergripande mål är att skapa fördjupad förtrogenhet med teoretiska och metodologiska frågeställningar inom medie- och kommunikationsvetenskap. Specifikt fördjupas kunskaper, färdigheter, och analytiska förhållningssätt i förhållande till språkets och formens roll för strategisk kommunikation. Kursen utgör termin 5 på Programmet för strategisk kommunikation. I kursen ingår modulerna enligt nedan.
Modul 1. Medie-, kultur- och samhällsteori 2 (7,5 hp)
Theories of Media, Culture and Society 2
I modulen fördjupas olika teorier inom klassisk och samtida samhälls-, medie- och kommunikationsforskning med utgångspunkt från originaltexter. Både i form av standardverk och kontemporära avhandlingar
Modul 2. Digitala medier (7,5 hp)
Digital Media
Modulen syftar till att ge studenten en övergripande förståelse och kunskap om digitala och sociala mediers betydelser och användningsområden i samtiden. De digitala mediernas historiska utveckling diskuteras och problematiseras utifrån både etablerade och nya teorier om digitala medier och människors användning av dessa. Vidare behandlas frågor som rör ny kommunikationsteknik och deltagande i olika former.
Modul 3. Text och form (7,5 hp)
Text and Form
Arbete inom kommunikationsbranschen kräver kunskap och kännedom om många olika textgenrer. Under modulen övar studenterna på praktiska färdigheter i datorbaserad text- och bildproduktion, grafisk formgivning och layout, samt skriftlig kommunikation för olika ändamål och målgrupper. I modulen ingår ett omfattande redaktionsarbete med text- och trycksaksproduktion.
Modul 4. Vetenskaplig metod 2 (7,5 hp)
Communication research methods 2
Modulen fördjupar kunskaperna om vetenskapliga metoder som är vanliga inom medie- och kommunikationsforskningen. Under modulen diskuteras både kvantitativa och kvalitativa metoder, dess design och möjliga tillämpningar. Modulen innehåller praktiska metodövningar där studenterna får samla in olika datamaterial och analysera dessa. Modulen avslutas med en individuell tentamen.
Under hela kursen prövas att studenten kan:
Efter avklarad modul 1 (Medie-, kultur- och samhällsteori 2) ska studenten kunna:
Efter avklarad modul 2 (Digitala medier) ska studenten kunna:
Efter avklarad modul 3 (Text och form) ska studenten kunna:
Efter avklarad modul 4 (Vetenskaplig metod 2) ska studenten kunna:
Godkända resultat från termin 1 till och termin 4 på HGSTR Programmet för strategisk kommunikation, eller motsvarande. Max 7,5 hp får saknas på termin 4.
Undervisningen på samtliga moduler består av föreläsningar, praktiska tillämpningar, gruppövningar, seminarier och handledning. Under modul 3 kommer studenten arbeta med en extern uppdragsgivare. I de fall närvaro är obligatorisk, dvs examinerande, anges detta särskilt i schemat. Den första modulen läses tillsammans med Programmet för medie- och kommunikationsvetenskap. Den första och sista modulen läses tillsammans med Journalistprogrammet.
Viss undervisning på engelska kan förekomma.
För den som är registrerad på kurs och har en funktionsnedsättning finns resurser för särskilt stöd. För mer information kontakta Studentcentrum.
Modulerna examineras fortlöpande genom muntliga, skriftliga och praktiska uppgifter. Dessa består av hemskrivningar, seminarier, muntor, projektarbeten och redovisningar individuellt och i grupp. Hemskrivningsperiodens inlämningsdatum gäller som tentamensdatum. Fortlöpande examinerande uppgifter ges betygsomdömena Godkänd (G) eller Underkänd (U), alternativt Väl godkänd (VG), Godkänd (G) och Underkänd (U).
För studerande som inte godkänns vid det ordinarie provtillfället anordnas vid behov ytterligare ett provtillfälle senast två månader efter det ordinarie provtillfället (tre månader efter provtillfället om det ordinarie provtillfället är i maj eller juni), samt ett uppsamlingsprovtillfälle inom ett år från det ordinarie provtillfället. Den som godkänts i prov får inte undergå förnyat prov för högre betyg.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
För att bli godkänd på kursen krävs att samtliga prov och obligatoriska delmoment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget Väl godkänd på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på moduler om minst 22,5 hp (anpassas efter kurs).
Studerande som registrerats på en kurs och har registrerade poäng i Ladok på kursen har rätt att examineras på kursen och dess delmoment upp till två år efter första registreringsdatum. Den studerande får tentera minst fem gånger på varje delmoment. Studerande som två gånger har underkänts i prov har rätt att hos utbildningsledaren vid Humanistisk fakultet begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Den student som önskar tillgodogöra utbildning som inhämtats vid annan institution eller annan högskola (svensk/utländsk) skall göra detta i den ordning som beskrivs i beslutet Tillgodoräknandeordning vid Umeå universitet (Dnr. 545-3317-02).
Ansökan om tillgodoräknande ska göras skriftligt. I ansökan ska anges vilken modul eller vilken kurs som ansökan avser. Bestyrkta kopior av kursbevis eller motsvarande, där det framgår lärosäte, tidpunkt, ämnestillhörighet, nivå, poängomfattning och betyg skall bifogas. Dessutom skall kursplan inklusive litteraturförteckning för de kurser som avses samt i förekommande fall uppsatsarbete bifogas.
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med 1KO013 Medie- och kommunikationsvetenskap C 30 hp, 1KO001 Kommunikations- och medieanalys - allmän 30 hp eller annan kurs med likartat innehåll. Vid osäkerhet bör den studerande rådfråga studierektor vid Institutionen för kultur- och medievetenskaper.
Kursen ersätter den tidigare kursen 1KO004 Kommunikations- och medieanalys - strategisk 30 hp och kan inte tas med i examen tillsammans med denna.
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.
Media and cultural studies : keyworks
Durham Meenakshi Gigi, Kellner Douglas
2., [rev.] ed. : Chichester : John Wiley & Sons : 2012 : vii, 635 s. :
ISBN: 0470658088
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Theories of journalism in a digital age
Steensen Steen, Ahva Laura
London : Routledge, Taylor & Francis Group : 2017 : xiii, 242 s. :
ISBN: 9781138684072
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Bokens kapitel går att hitta som artiklar i tidskrifterna Digital Journalism samt Journalism Practice
Public relations and social theory : key figures, concepts and developments
Ihlen Øyvind, Fredriksson Magnus
2nd editon, New York, NY : Routledge : 2018 : 454 : 2018 :
UB
Obligatorisk
Artiklar och internetlänkar tillkommer enligt lärarens anvisningar
Lindgren Simon
Digital media & society
Second edition. : Thousand Oaks, CA : SAGE Publications : 2022 : 298 pages :
ISBN: 9781529722499
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Researching digital media and society
Lindgren Simon, Eriksson Krutrök Moa
London : Sage : [2024] : 249 pages :
ISBN: 9781529605167
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Länk UB:
https://search.ub.umu.se/permalink/46UMEA_INST/1v5n3j5/alm
a9922156044504996
Artiklar och internetlänkar tillkommer enligt lärarens anvisningar
Anvisade texter och litteratur vald i samråd med kursens lärare
Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : Om nyheter, reklam, information och profil
11 uppl. : Carlsson : 2017 : 323 sidor :
ISBN: 978-91-7331-837-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Digitala metoder i humaniora och samhällsvetenskap
Jarlbrink Johan, Norén Fredrik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 287 sidor :
ISBN: 9789144140551
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Diskursanalys som teori och metod
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och internetlänkar tillkommer enligt lärarens anvisningar
Researching digital media and society
Lindgren Simon, Eriksson Krutrök Moa
London : Sage : [2024] : 249 pages :
ISBN: 9781529605167
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Länk UB:
https://search.ub.umu.se/permalink/46UMEA_INST/1v5n3j5/alma9922156044504996
Kurslitteraturen kan komma att ändras/aktualiseras vid behov, dock senast två månader före kursens start.
Media and cultural studies : keyworks
Durham Meenakshi Gigi, Kellner Douglas
2., [rev.] ed. : Chichester : John Wiley & Sons : 2012 : vii, 635 s. :
ISBN: 0470658088
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Public relations and social theory : key figures, concepts and developments
Ihlen Øyvind, Fredriksson Magnus
Second edition. : New York, NY : Routledge : 2018 : 454 pages :
ISBN: 9781138281295
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Theories of journalism in a digital age
Steensen Steen, Ahva Laura
London : Routledge, Taylor & Francis Group : 2017 : xiii, 242 s. :
ISBN: 9781138684072
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och internetlänkar tillkommer enligt lärarens anvisningar
Lindgren Simon
Digital media & society
Second edition. : Thousand Oaks, CA : SAGE Publications : 2022 : 298 pages :
ISBN: 9781529722499
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och internetlänkar tillkommer enligt lärarens anvisningar
Anvisade texter och litteratur vald i samråd med kursens lärare
Bergström Bo
Effektiv visuell kommunikation : Om nyheter, reklam, information och profil
11 uppl. : Carlsson : 2017 : 323 sidor :
ISBN: 978-91-7331-837-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Hellmark Christer
Typografisk handbok
5. uppl. : Stockholm : Ordfront : 2004 : 187, [1] s. :
ISBN: 91-7037-088-5 (inb.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Hartman Jan
Vetenskapligt tänkande : från kunskapsteori till metodteori
2., [utök. och kompletterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2004 : 307, [1] s. :
ISBN: 91-44-03306-0 : SEK 338:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Digitala metoder i humaniora och samhällsvetenskap
Jarlbrink Johan, Norén Fredrik
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2021] : 287 sidor :
ISBN: 9789144140551
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Diskursanalys som teori och metod
Winther Jørgensen Marianne, Phillips Louise, Torhell Sven-Erik
Lund : Studentlitteratur : 2000 : 205 s. :
ISBN: 91-44-01302-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Den kvalitativa forskningsintervjun
Kvale Steinar, Brinkmann Svend, Torhell Sven-Erik
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 412 s. :
ISBN: 9789144101675
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och internetlänkar tillkommer enligt lärarens anvisningar