Engelskt namn: Teaching Mathematics with ICT
Denna kursplan gäller: 2017-08-21 och tillsvidare
Kurskod: 6IT023
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Pedagogisk yrkesverksamhet: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2016-12-08
Kursen syftar till att öka lärares förståelse för och förmåga att använda IT i undervisningen. Kursen behandlar hur de förmågor som framhålls i kursplanerna i matematik kan adresseras i ett IT-klassrum, vilka normer som gäller i ett matematikklassrum där IT används, samt hur en didaktisk design där eleven använder IT till stöd för sin kunskaps- och färdighetsutveckling skapas.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Lärarexamen i matematik för åk 7-9 eller gymnasiet, med minst 60 hp matematik och/eller matematikdidaktik. Svenska och engelska för grundläggande behörighet för högskolestudier.
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och laborationer. Under kursen används en nätbaserad lärmiljö för handledning, diskussion och distribution av kursmaterial.
Kursdeltagarna skall ha tillgång till internetansluten dator. Kursen genomförs med stöd av fri programvara.
Betyg sätts efter avslutad kurs och utgörs av en sammanfattande bedömning av kursens samtliga examinerande uppgifter. Hel kurs bedöms enligt skalan Väl godkänd, Godkänd eller underkänd.
Examination på kursen sker via individuella inlämningsuppgifter. För att tilldelas godkänt betyg ska studenten vara godkänd på kursens samtliga inlämningsuppgifter. En inlämningsuppgift är VG-grundande, övriga bedöms enbart som U eller G.
Utöver förväntade studieresultat (FSR) läggs i bedömningen för betyget Väl godkänd särskild vikt vid den studerandes förmåga att problematisera kring olika teoretiska och metodiska aspekter samt kunna analysera med stöd av teoretiska begrepp.
Den som erhållit betyget Godkänt (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat på genomgått ordinarieprov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
Kan inte läsas i kombination med 2IT031 Matematikundervisning med IT, 7,5 hp.
I de fall en kurs upphört att gälla eller kursplan genomgått större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt tidigare kursplan under en tid av maximalt två år från kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Den obligatoriska kurslitteraturen består av ett antal forskningsartiklar inom olika områden, däribland:
Drijvers Paul
Digital assessment of mathematics : Opportunities, issues and criteria
Ingår i:
Mesure et évaluation en éducation
2006- : 4 : sid. 41-66 :
https://www.erudit.org/en/journals/mee/1900-v1-n1-mee04281/1055896ar.pdf
Obligatorisk
Enhancing students mathematical thinking using applets
Lingefjärd T, Ghosh J
Journal of Mathematics and Science Teacher, 2 (1) : 2022 :
https://www.mathsciteacher.com/
Obligatorisk
Läsanvisning: Publiceras innan kursstart
Blomhøj Morten
Ett osynligt kontrakt mellan elever och lärare
Ingår i:
Nämnaren
sid. 36-45 :
https://ncm.gu.se/media/stravor/1/c/3645_94_4.pdf
Obligatorisk
Sociomathematical norms, argumentation, and autonomy in mathematics
Yackel Erna, Cobb Paul
Ingår i:
Journal for research in mathematics education
1970- : 27 : sid. 458-477 :
https://www.jstor.org/stable/pdf/749877.pdf?casa_token=UieP_TMdAOkAAAAA:OTqj8mS3X2U3t9A49Y1VNw_Y0wBRgvGfjhHLss7vTtlWeP6PEn1S2w34DhVD4TGBfVIoJxTzyoYfpaQ_T-ZmWH-STonVFlhS_-c15oYB_JXBhGvsC4k
Obligatorisk
Harper Ben
Technology and teacherstudent interactions : A review of empirical research
Ingår i:
Journal of research on technology in education
Eugene, OR : International Society for Technology in Education : c2001- : 50 : sid. 214-225 :
https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/15391523.2018.1450690?casa_token=vNYa6_Zz-sQAAAAA:fITAZkjhkCuaWpkVD8RWS12OOogfJUaP9Db_WIKCeAZTXlUBkvWS9LWcTTxwCeAhT-z2fQaQkFG7
Obligatorisk
Ytterligare artiklar tillkommer, en lista över dessa och information om hur du kommer åt dem kommer att finnas på Canvas vid terminstart.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
IKT i grund- och gymnasieskolans matematikundervisning
Jönsson Per, Lingefjärd Thomas
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 305 s. :
ISBN: 978-91-44-05677-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillkommer ett antal forskningsartiklar i samråd med examinerande lärare.